Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

SDP:ltä linjaukset julkisen hallinnon kehittämiseksi – “On pyrittävä siihen, että asiointipalvelut viedään joustavasti ihmisten luokse”

Lehtikuva
Kuntaministeri Sirpa Paatero ja puoluesihteeri Antton Rönnholm esittelivät SDP:n linjauksia julkisen hallinnon kehittämiseksi.

SDP on julkaissut linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi. SDP nimeää tavoitteekseen sen, että Suomessa olisi maailman paras julkinen hallinto myös 2030-luvulla.

Demokraatti

Demokraatti

Siihen tähtää neljällä uudistamisteemalla.

Hallinnon kehittämisestä tänään pitivät Facebook-tiedotustilaisuuden kuntaministeri Sirpa Paatero (sd.) ja SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm.

– Julkinen hallinto on ihmisiä varten, ja koronakriisi on korostanut sen merkitystä. On välttämätöntä, että se toimii jatkossa entistäkin vaikuttavammin edistäen kansalaisten hyvinvointia, Paatero sanoo tiedotteessa.

Yksi keskeisistä uudistamisteemoista on julkisten palveluiden saatavuuden parantaminen. Julkisen hallinnon on palveltava siellä, missä ihmiset ovat. Tavoitteena on lisätä ihmisten yhdenvertaisuutta sekä palveluiden joustavuutta ja saatavuutta.

– Julkiset palvelut kuuluvat jokaiselle ihmiselle. Jotta tavoitteessa voidaan onnistua entistä paremmin, on sähköisten palveluiden saatavuutta ja käyttöä edistettävä. Digitaalisuus mahdollistaa laajan palvelukirjon tarjoamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ihmisten tulisi saada hoitaa asioitaan tietoturvallisesti virkailijan kanssa etäyhteydellä, ilman käyntiasiointia, Antton Rönnholm sanoo.

– Samalla on kuitenkin pidettävä huolta siitä, että sähköisten palveluiden laajentamisella ei luoda uusia ”digitaalisia kynnyksiä”. Apua ja tukea sähköisten palveluiden käyttöön on oltava aina saatavilla. On myös palveluita, jotka jo luonteensa vuoksi edellyttävät käyntiasiointia.

Julkisten palvelujen parantamiseksi on välttämätöntä huolehtia niiden kustannustehokkuudesta. Käyntiasioinnin vähentyminen mahdollistaa säästämisen muun muassa tilakustannuksissa, mutta nykyisessä palvelupisteisiin nojaavassa mallissa tätä potentiaalia ei saada täysimääräisesti hyödynnettyä.

– Onkin perusteltua pyrkiä yhteispalvelupisteiden käytön kasvattamiseen, jolloin kaikki viranomaiset eivät pidä pienemmän väestöpohjan alueilla omia tilojaan ja henkilöstöjään. On pyrittävä siihen, että asiointipalvelut viedään joustavasti ihmisten luokse. Siellä missä palvelujen kysyntä on laajaa, julkisia palveluja voi olla saatavilla myös iltaisin ja viikonloppuisin. Olennaista on, että ihminen saa palvelun mahdollisimman laadukkaasti silloin, kun sitä tarvitsee, Paatero toteaa tiedotteen mukaan.

– Pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon kuuluu olennaisena osana vahva ja laaja julkinen hallinto, jonka toiminnan tavoitteena on ihmisten hyvinvoinnin edistäminen. Me haluamme, että näin on myös tulevilla vuosikymmenillä. Siksi julkisen hallinnon entistä tehokkaampi järjestäminen ja toiminnan kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää, Rönnholm toteaa.

SDP:n julkisen hallinnon kehittämisen linjaukset on jaettu neljän teeman alle:

1. Tulevaisuuden julkinen hallinto on avoin ja kansalaislähtöinen

2. Yhtenäinen julkinen hallinto tuo parempia vaikutuksia

3. Työn inhimillisyys ja kiinnostavuus takaavat parhaan julkisen hallinnon

4. Julkinen hallinto palvelee laadukkaasti siellä, missä ihmiset ovat

Linjauksista voi lukea lisää tästä linkistä

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE