Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

SDP:n Kvarnström: Liikennepolitiikassa painotetaan strategisuutta ja pitkäjänteisyyttä

Jukka-Pekka Flander

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ja fossiilittomien kuljetusten tiekartta muodostavat yhdessä historiallisen vahvan pohjan Suomen tulevalle liikennepolitiikalle, arvioi kansanedustaja Johan Kvarnström (sd.).

Kvarnström painottaa, että hallitusohjelmassa luvatut keskeiset ajankohtaiset kysymykset näkyvät liikennepolitiikan uudistamisessa.

– Lupaus uudenlaisesta vuoropuhelusta ja pitkäjänteisestä vahvasti parlamentarismiin ja faktoihin perustuvasta politiikasta toteutuvat hyvin nyt käsiteltävissä suurissa liikennekysymyksissä.

Fossiilittoman liikenteen tiekarttaa pohtineen työryhmän raportti tarjoaa Kvarnströmin mukaan ainutlaatuisen laajan pohjan tulevalle päätöksenteolle. Liikenne – ja viestintäministeriöllä on laaja-alaisen yhteistyön ansiosta historiallisen vahva perusta tiekarttaa koskevan poliittisen esityksen lähtökohdaksi.

– On selvää, että tarvitsemme laajan toimenpidekokonaisuuden ja teknologianeutraalin lähestymistavan. Kaikkia munia ei pidä laittaa samaan koriin, eikä takertua esimerkiksi tiettyyn polttoaineeseen tai autotyyppiin. Teknologisen kehityksen nopeus asettaa meille positiivisen haasteen ja on tärkeää, että viestimme poliittisilla päätöksillä selkeästi siitä, että päästöt vähenevät voimakkaasti, tulevaisuus on fossiiliton ja siirtymä tapahtuu sosiaalisesti ja alueellisesti kestävästi.

Luonnos valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi on Kvarnströmin mukaan hyvin vahva, parlamentarismiin pohjautuva asiakirja, joka sisältää selkeät strategiset visiot ja tulevat tavoitteet sekä analyysin liikennejärjestelmän nykytilasta.

– Jo luonnosvaiheessa on käynyt ilmi, että suunnitelmassa on paljon potentiaalia luoda jatkuvuutta ja ennustettavuutta sekä tehdä strategisia valintoja, joiden avulla Suomi voi saada paremmin EU-rahoitusta. Suunnitelmasta ilmenee myös tie – ja rataverkon saneerausvelka. Vaikka tulevat hallitukset tekevät omat linjauksensa liikennebudjettiin, näiden suunnitelmien myötä meillä on selkeämpi linja ja yhteisymmärrys siitä, että rahoituksen tasoa on nostettava niin peruskunnossapidossa kuin kehitysinvestoinneissakin, sanoo sekä viestintä- että ympäristövaliokuntaan kuuluva Kvarnström

Vuosi 2021 tulee ratkaisemaan Suomen liikennepolitiikan tulevien vuosien suunnan. Periaatepäätös fossiilittoman liikenteen tiekartasta tehdään alkuvuodesta 2021. Kevään 2021 aikana valtioneuvosto antaa eduskunnalle selontekonsa ensimmäiseksi valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi. Tämän lisäksi valtiovarainministeriön vero- ja maksu-uudistustyöryhmä antaa suosituksensa toukokuussa 2021.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE