SDP:n Taimela: ”Välikysymys sai hallituksen perääntymään”

Jukka-Pekka Flander
Jukka-Pekka Flander
Jukka-Pekka Flander

SDP:n kansanedustaja ja liikennevaliokunnan jäsen Katja Taimela pitää positiivisena, että hallitus kuunteli oppositiota eikä päästä junaliikennettä loppumaan usealla rataosuudella maaliskuun lopussa. VR ilmoitti tänään, että se jatkaa liikennöintiä myös rataosilla Seinäjoki-Jyväskylä sekä Keuruu-Tampere velvoiteliikenteenä joulukuuhun asti.

Syksyllä hallitus ilmoitti ostoliikenteen leikkauksista, jotka olisivat pysäyttäneet henkilöliikenteen usealla rataosuudella. Taimelan mukaan kaikkien oppositiopuolueiden yhteinen välikysymys liikennepolitiikasta sai hallituksen perääntymään sen verran, että VR:n velvoiteliikennettä laajennetaan lakkautettaviksi suunnitelluille väleille joulukuuhun asti.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner suunnittelee junaliikenteen vapauttamisen olevan valmis ensi vuoden alussa.

– Hyvä, ettei liikenne pääse lakkaamaan useimmilla kyseisistä rataosuuksista kokonaan, uutta toimintaa olisi hallituksen suunnitelman mukaan markkinaehtoisesti vaikea enää käynnistää. Y-junan osalta ei vieläkään ole tiedossa korvaavaa liikenneratkaisua, jossa matkustusajat eivät kasvaisi reilusti, toteaa Taimela.

Taimela pitää liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmaa henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta ensi vuoden alusta epärealistisena. Kilpailua on avattu vaiheittain muissa maissa usean vuoden, jopa vuosikymmenen aikajänteellä. Suomessa hallitus aikoo saavuttaa saman vuodessa. Ratkaisematta ovat ratakapasiteetin jakaminen, kalustokysymykset ja VR:n voimassa oleva yksinoikeussopimus.

– Mitä tulee tapahtumaan raideliikenteen kattavuudessa, kun yksinoikeussopimuksen korvauksena olevasta velvoiteliikenteestä luovutaan? Todennäköisimmin raideliikenteen saavutettavuus tulee laskemaan heikommin kannattavilla osuuksilla.

Taimelan mukaan hallitus luottaa sokeasti markkinaehtoisuuteen, vaikka Euroopasta löytyy runsaasti esimerkkejä, miten väärällä tavalla kilpailulle avatut rautatiemarkkinat ovat tuoneet harmia matkustajille ja lisäkustannuksia valtiolle.

Taimela pitää epätodennäköisenä, että vielä ensi vuonna olisi rautateillä VR:n kilpailijoita, vaikka kilpailun edellytykset ratkaistaisiinkin. Pelkästään uuden operaattorin turvallisuustarkastuksiin vaadittava aika todennäköisesti ylittää hallituksen aikataulut.

– Odotan ministeri Berneriltä tällä aikataululla hahmotelmia kilpailun järjestämisen tavoista jo julkiseen keskusteluun.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat