Politiikka

”Se on politiikassa aika harvinaista” – SDP:n Wallin tyytyväinen liikenteen kehittämistä pohtineen työryhmän yksimieliseen raporttiin

Lehtikuva / Jussi Nukari
Kansanedustaja Harry Wallin.
Lehtikuva / Jussi Nukari
Kansanedustaja Harry Wallin.
Lehtikuva / Jussi Nukari
Kansanedustaja Harry Wallin.

Liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä esittää, että liikenneverkkoa kunnossapidettäisiin ja kehitettäisiin parlamentaarisesti valmistellun 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisesti.

Suunnitelmaa toteutettaisiin julkisen talouden suunnitelman puitteissa.

Parlamentaarisen työryhmän jäseninä SDP:stä olivat kansanedustajat Krista Kiuru ja Harry Wallin.

– Esitämme pitkäjänteistä 12 vuoden suunnittelujaksoa. Työ käynnistetään tällä vaalikaudella ja suunnittelu jatkuu ensi vaalikaudella. Ruotsissa tällaista pitkäjännitteistä suunnitelmaa on toteutettu jo kauan. Meillä jokainen hallitus on miettinyt liikenneinvestoinnit ja tavallaan se on syönyt seuraavan hallituksen eväitä. Tähän tulisi nyt suuri muutos, Wallin toteaa.

Työryhmä esittää, että tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen osoitettaisiin vuosittain vähintään 300 miljoonan euroa lisää rahaa. Tämä tarkoittaisi 1,3 miljardin euron vuosittaista perusväylänpidon rahoitusta.

Hankeyhtiöt toisivat EU-rahaa.

Talousarviorahoitusta pitäisi jatkossa käyttää joustavammin kehittämishankkeisiin, joissa voitaisiin aiempaa useammin hyödyntää hankekohtaisia yhtiöitä. Yhtiön omistajia voisivat olla valtion lisäksi esimerkiksi eläkeyhtiöt ja muut yritykset.

Wallin pitää hankekohtaisia yhtiöiden lisäämistä myös merkittävänä avauksena. Niillä voitaisiin nopeuttaa tärkeitä isoja liikennehankkeita, jollainen voisi olla vaikkapa Tallinna-tunneli. Budjettirahoituksella tällaiset hankkeet jäisivät toteuttamatta. Hankeyhtiöt mahdollistaisivat myös EU-rahan saamisen, joka on tähän saakka mennyt suomalaisilta pitkälti sivu suun.

– Koska on parlamentaarinen yksimielisyys, ettei hyvinvointipalveluita leikata liikenteen takia, hankekohtaiset yhtiöt tulisivat tässä kohtaa kuvaan, Wallin sanoo.

Esimerkiksi eläkeyhtiöillä olisi kuitenkin tietyt tuottovaatimukset, jos ne lähtisivät mukaan hankkeisiin. Wallin toteaakin, että tällä kohtaa apuun saattaisivat tulla esimerkiksi ratahankkeiden kohdalla korotetut ratamaksut.

Työryhmä ei ottanut työssään kantaa käyttäjämaksuihin maanteillä tai katuverkolla. Sen mukaan näiden tarve on arvioitava erikseen. Käytössä olevia rata- ja väylämaksuja voitaisiin hyödyntää jatkossakin. Työryhmä ei tehnyt liikenteen verotusta koskevia ehdotuksia.

Parlamentaarinen työryhmä perustettiin liikenneverkkohankkeen epäonnistuttua.

Sosialidemokraattien tavoitteista parlamentaarisessa liikennetyöryhmässä Wallin nostaa esiin liikenteen pitkäjänteisen kehittämisen sekä korjausvelan kuromisen. Näihin työryhmä löysi nyt yhteisiä ehdotuksia.

– Tärkeä on kuitenkin myös se, ettei tässä työryhmässä otettu kantaa siihen, tulevatko auto- ja joukkoliikenteen maksut käyttöön, vaan se jää myöhempään valmisteluun. Ilmastotavoitteissa on tärkeää, että on sitouduttu Pariisin ilmastotavoitteisiin ja toteuttamaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä.

Ilmastotavoitteita pohdittiin jo aiemmin ryhmän väliraportissa.

Wallin on erityisen tyytyväinen, että työryhmä onnistui saamaan aikaiseksi yksimielisen loppuraportin.

– Tämä on harvinainen ponnistus, vuosi on mennyt, joka viikko käytännössä on kokoonnuttu paitsi kesällä ja nyt saadaan yksimielinen raportti. Se on politiikassa aika harvinaista.

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti helmikuussa 2017 parlamentaarisen työryhmän määrittelemään liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot. Työryhmä perustettiin pian sen jälkeen kun liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ajama liikenneverkkoyhtiö oli ajanut karille.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 38 Demokraatti
ANI SUORASUU - Ann Selinille ei ryppyillä
VARAA PAREMPAAN - Eveliina Heinäluoma haluaa herättää puolueet Helsingissä
KUIN ERI PLANEELTA - SDP:n ja hallituksen sote-linjat eivät kohtaa
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat