Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Urheilu

Sebastien Loeb, 47, ja Isabelle Galmiche, 50, voittivat ensimmäisen hybridirallin: ”Tuntuu todella onnelliselta”

LEHTIKUVA / AFP Valery Hache

Rallin uusi aikakausi aloitettiin onnistuneen urheilullisesti ja jännittävästi. Mitkään pahimmista ennustuksista eivät toteutuneet, joita uusiin hybridi-autoihin on viimeisen kolmen vuoden aikana loitsuttu.

Pertti Knuuttila

– Olihan se jännittävää, miten uusi tekniikka toimii. Se toimi tosi hyvin. Tärkein anti meille oli täällä, että auto on luotettava ja sillä voidaan voittaa. Ja nuoret kuskit ovat tykänneet, miten auto menee ja kun siinä on lisää voimaa, kiteytti Toyotan tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala lopputulosta.

– Pieni pettymys oli voiton menetys. Kun se oli niin lähellä. Ei ollut tuuria matkassa meidän puolellamme. Ei olisi uskonut, että tuossa iässä vielä voitetaan. Mutta onhan hän (Loeb) yhdeksänkertainen maailmanmestari. Ja kymmenen vuotta vanhempi kuin minä, heitti Latvala.

Rallin MM-sarjan avausralli huipentui odottamattomasti jo toiseksi viimeisellä vajaan 20 kilometrin erikoiskokeella. Fordin Sebastien Loeb nappasi jälleen 9,5 sekunnilla kärkipaikan, kun Toyotan Sebastien Ogierin vasemmasta eturenkaasta lähtivät ilmat ja auto muuttui vaikeasti ajettavaksi ja puskevaksi. Lisäksi Ogier sai vielä 10 sekunnin aikasakon viimeisellä powerstagella varaslähdön takia.

– Kuulin outoa ääntä moottorista ja ehkä vapautin käsijarrun liian aikaisin. Voin silti pitää pään ylhäällä. Tein hommani tänä viikonloppuna ja niin se on. Hyvin tehty myös tiimiltä. On ollut hyvä viikonloppu ensimmäistä kertaa hybridi-autoilla, summasi Ogier rallin kakkosena maalissa, lopulta 10,5 sekuntia voiton hävinneenä.

– Tuntuu todella onnelliselta. En odottanut näin paljoa täältä, kun tulin tänne. Ogier oli nopea ja minä takkusin hieman eilen ja jopa tänä aamuna, tunnusti Loeb ajaen uransa 80. MM-rallin voittoon ja kahdeksanteen Monten voittoon. Hän tasoitti nyt kisan Monten voitosta Ogierin kanssa.

M-Sportin Fordin menestyksen täydensi kolmanneksi ajanut irlantilainen Craig Breen 36,4 sekuntia ennen rallin nelosta, Toyotan Kalle Rovanperää. Toisin kuin eilen Demokraatissa kirjoitettiin, koskee Power Stagelta jaettavien pisteiden sääntömuutos vain Rally2-luokan autoja. Tämä tarkoittaa, että Kalle Rovanperä kuittasi viisi lisäpistettä oltuaan nopein. Tosin Ogier varaslähtö auttoi tässä myös Rovanperää. Kun seuraavaan MM-ralliin Ruotsiin eivät ranskalaiset Sebastienit eivät osallistu, lähtee Uumajan teitä ensimmäisenä auraamaan MM-kolmonen, 17 pisteen Rovanperä, joka on kaksi pistettä Breenin edellä.

– Olen todella onnellinen, mitä pystyimme tekemään. Se näytti niin pahalta alussa, mutta se oli mukava päästä takaisin vauhtiin. Me hävisimme palkintopallisijoituksen alussa, mutta auto toimi niin hyvin, sanoi Rovanperä maalissa.

– Ilman virheitä tultiin. En todella olisi uskonut. Olimme sen verran syvissä vesissä torstai-iltana ja perjantaiaamuna. Lopulta löytyi suunta ja balanssi autoon. Enemmän tuli parannukset auton puolelta. Kiitos tiimille ja insinöörille. Opittiin aika paljon ainakin asvaltilla, pyöritteli Rovanperä kiitoksiaan.

– Ei yhtään tilannetta eikä ajettu riskillä, vahvisti Rovaperän kartturi Jonne Halttunen.

– Ehkä Kalle ottaa tilanteet rauhallisemmin kuin minä. Aika samanlaisia ollaan. Minä ehkä sytyn enemmän onnistumisista, summasi Halttunen.

– Tuntuu hämmästyttävältä. Tämä on tulos 18 kuukauden uskomattoman kovasta työstä, jonka ryhmä ihmisiä on tehnyt ja koko ajan koronan vaikeuttamana. Se on kaikki sen arvoista, koska tämä on todella ihmeellinen kone, ylisti Breen Fordin nousua viime kauden heittopussista uuden aikakauden kärkiautoksi.

(Juttu jatkuu kuvan alla.)

Heinolan UA:n Sami Pajari ja Lammin UA:n Enni Mälkönen ajoivat Rally3:n eli uuden nelivetoluokan voittoon legendaarisessa Monte Carlossa. Kuva: Marcin Rybak

FORDIN hyvää iskukykyä korosti myös Gus Greensmith, joka ajoi viidenneksi sekä perjantaina ajoi uransa ensimmäisen pohja-ajan. Hyandain ainoa maaliin päässyt oli Thierry Neuville kuudentena.

– Voitte kuvitella minkä sitoutumisen kaikki nämä kaverit ovat panneet tähän autoon, miten se nyt on. Kun näin sen, olin varma, että meillä voittaja-auto käsissämme. Sitten tietenkin yhdistelmä. Saamalla Sebastien Loebin meidän autoomme on lopputulos uskomaton, suitsutti M-Sportin perustaja ja omistaja Malcolm Wilson.

– Itseasiassa haluan omistaa tämän voiton niille 100 työntekijälleni, jotka on jouduttu irtisanomaan. Tilanne on ollut vaikea koronan ja brexitin takia. Sekä menetettyämme sopimukset Bentleyn ja Jaguarin kanssa, sanoi Wilson.

– On hienoa nähdä, mikä on tämän voiton merkitys jatkolle, jatkoi Walesin Gumbriassa tallin pääpaikkaa pitäjän M-Sportin johtaja.

Ranskalaisen Loebin voitto on historiallinen, hänestä tulee kuukautta vaille 48-vuotiaana vanhin MM-rallin voittanut kuljettaja. Kakkoskuljettaja Isabelle Galmichesta tulee ensimmäinen MM-rallin voittanut naiskartturi sitten vuoden 1997, jolloin Subarun Piero Liattin rinnalla voitti Fabrizia Pons. Italialainen autokunta voitti tarkalleen 25 vuotta ja yksi päivä sitten Monte Carlo -rallissa, tosin sata kilometriä pidemmällä reitillä. Lisäksi 50-vuotiaasta Galmichesta tuli vanhin MM-rallin voittanut naiskartturi.

Lahtelainen 20-vuotias Sami Pajari, viime vuoden junioreiden maailmanmestari, ajoi uuden nelivetoluokan WRC3:n voittoon Ford Fiestalla ennen Tshekin Jan Cernyä. Insinöörin tarkkuudella Enni Mälkönen kuljettajaansa ajatti – luokkavoitto maalissa kirjattiin 7,6 sekunnin erolla ja nimet historian kirjoihin.

– Tavoite saavutettiin, maaliin piti ajaa ja kerätä kokemus. Näin myös tapahtui, kiteytti Pajari maalissa.

– Päätöspäivänä saatiin aamusta pidettyä hyvä perusvauhti ja johtomarginaalikin kasvoi. Viimeisen ek:n olosuhteet olivat haastavat, mutta kunnialla sieltä selvittiin, sanoi Pajari.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Huomasitko nämä?

Luetuimmat

Uusimmat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Tf. chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE