Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Seiskaluokilla käyttöön uusi opetussuunnitelma – ainerajat ylittävät projektit rantautuvat yläkouluihin

Yläkoulujen opettajat totuttelevat tänä syksynä uudenlaiseen työtapaan. Seiskaluokilla otetaan käyttöön uusi opetussuunnitelma, joka edellyttää eri aineiden opettajilta paljon yhteistyötä toistensa kanssa.

Uuden opetussuunnitelman ytimessä ovat niin sanotut laaja-alaisen osaamisen tavoitteet. Oppilaille halutaan opettaa esimerkiksi teknologian, työelämän ja arjen taitoja.

– Pyritään siihen, ettei opeteta vaikka jotain jokien nimiä niiden itsetarkoituksen takia, vaan koska ne ovat työkaluja laaja-alaiseen osaamiseen, sanoo Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

Näkyvin ilmenemismuoto tästä ovat monialaiset oppimiskokonaisuudet, joita joka koulussa on vuoden aikana ainakin yksi. Se on jokin selkeä teema, projekti tai jakso, jossa käsitellään valittua aihetta useiden oppiaineiden näkökulmista.

– Se ei tarkoita, että olisimme luopuneet oppiaineista, Heinonen painottaa.

Alakouluissa uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön jo viime syksynä.

Koulut päättävät itse, miten ne toteuttavat monialaisen oppimiskokonaisuuden.

Lisää aiheesta

Koulut saavat itse käyttää luovuutta ja päättää, miten ne toteuttavat monialaisen oppimiskokonaisuuden. Eräässä alakoulussa kokonaisuus liittyi lähivesistöihin. Toisessa järjestettiin juhla, kolmannessa suunniteltiin, miten lähialueen rakentamatonta maata saataisiin nuorison käyttöön.

Projektit voivat olla koko koulun yhteisiä tai vaikka luokkatasokohtaisia.

Haasteena uusissa oppimiskokonaisuuksissa on muun muassa se, miten ne arvioidaan. Kokonaisuudet kun menevät yli ainerajojen. Erityisen haasteen edessä ovat yläkoulun opettajat.

– Alakoulussa monialaisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus on helpompaa, koska luokanopettaja opettaa useampia aineita. Yläluokilla se vaatii aineenopettajien tiivistä yhteistyötä yli oppiainerajojen, projektipäällikkö Sanna Vahtivuori-Hänninen opetus- ja kulttuuriministeriöstä muistuttaa.

Laaja-alaisen osaamisen painottaminen näkyy myös perinteisten aineiden tunneilla. Esimerkiksi maantiedossa harjoitellaan paikkatieto-osaamista karttaohjelmilla, matematiikassa taas tutustutaan johonkin ohjelmointikieleen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE