Seuraavat kaksi vuotta

Tänä syksynä tulee kaksi vuotta siitä, kun minut valittiin Pohjanmaan sosialidemokraattien puheenjohtajaksi. Tuolloin asetin tavoitteeksi, että Pohjanmaan SDP:ssä uudistetaan toimintatapoja – erityisesti viestintää, lisätään piirin poliittista roolia ja aktiivisuutta, annetaan ihmisille uusia mahdollisuuksia vaikuttaa ja kaikissa piirin kunnissa asetetaan kuntavaalilista.

Yksi konkreettinen työn tulos saavutettiin jokin aika sitten, kun piirin Facebook-sivulla ylittyi 1000 tykkääjän raja. Määrä ei vielä päätä huimaa, mutta tekee meistä selvästi suurimman ja aktiivisimman poliittisen järjestön somessa Pohjanmaalla ja SDP:n suurimman somepiirin suhteutettuna jäsenmäärään. Tähän on tietoisesti pyritty ja on hienoa nähdä työn tuottavan tulosta. Erityiskiitos kuuluu toiminnanjohtajallemme Johanna Autiolle ja aktiivisille kolumnisteillemme.

Piirin toimintatapoja on uudistettu nyt kahden vuoden ajan strategiastamme johdetuilla konkreettisilla tavoitteilla. Työ on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta paljon on vielä tehtävää. Poliittista roolia olen pyrkinyt nostamaan omalla aktiivisuudellani sekä tänä syksynä valmisteltavalla ja piirikokouksessa hyväksytävällä Pohjanmaan demareiden poliittisella ohjelmalla, johon kirjataan tavoitteemme kolmen pohjalaismaakunnan kehittämiseksi. Kunnallisvaaleissa saavutimme tavoitteemme siltä osin, että vaalilistat asetettiin kaikkiin vaalipiirin kuntiin.

Toimiminen piirin puheenjohtajana on ollut palkitsevaa, mutta kuten sanottua, paljon on vielä tehtävää jäljellä. Siksi olen päättänyt, että olen käytettävissä toiselle kaksivuotiskaudelle tämän syksyn piirikokouksessa marraskuussa.

SDP:n on rohkeammin tehtävä aloitteita ja osoitettava ihmisille, millaisen tulevaisuuden haluamme.

Tulevien kahden vuoden aikana käydään todennäköisesti kolmet valtakunnalliset vaalit: maakunta-, eduskunta- ja europarlamenttivaalit. Luvassa on kova rutistus.

Maakuntavaaleissa suurin työ on ehdokasasettelussa. Ehdokashankinta on jo käynnissä, mutta etenee toden teolla loppusyksyn ja ensi kevään aikana. Samalla tehdään myös eduskuntavaalien ehdokasasettelua. Eduskuntavaaleissa tulemme asettamaan monipuolisen täyden listan eri ikäisiä ja taustaisia ehdokkaita, jolla tavoittelemme kolmea kansanedustajaa. Europarlamenttivaaleissa tavoitteenamme on edelleen saada Pohjanmaalta oma sosialidemokraattinen meppi.

Menestys vaaleissa on Pohjanmaalla aina kytköksissä puolueen valtakunnalliseen kannatukseen. Siksi yksi tärkeä työ on pyrkiä vaikuttamaan SDP:n sisällä puolueen nopeaan uudistumiseen. SDP:n on rohkeammin tehtävä aloitteita ja osoitettava ihmisille, millaisen tulevaisuuden haluamme. Meidän on annettava ihmisille mahdollisuuksia kannattaa meitä olemalla avoimia ja rohkeita.

Omalla alueellamme haluan ottaa piirille yhä aktiivisempaa poliittista roolia samalla, kun viestintää ja koulutustoimintaa kehitetään edelleen. Samalla haluan tukea puolueosastoja ja valtuutettujamme eri puolilla vaalipiiriä. Tärkeä työkalu tähän kaikkeen on piirin poliittisen ohjelman hyödyntäminen ja tulevaisuudessa päivittäminen yhdessä koko jäsenistön kanssa. Meidän on otettava ensimmäisten joukossa käyttöön uusia, yhä suorempia tapoja, joilla jäsenet pääsevät vaikuttamaan piirin ja puolueen politiikkaan ja toimintaan.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Pääsykoeuudistus – uhka vai mahdollisuus?

Viime kuukausina voimakkaasti keskusteluun noussut toisen asteen pääsykoeuudistus jakaa ihmiset karkeasti kahteen kastiin, puolesta ja vastaan. Itse lukeudun jälkimmäisiin.

Pääsykoeuudistuksessa on siis kyse keväällä 2018 voimaan astuvasta korkeakoulujen pääsykoejärjestelmän keventämisestä ja tavoitteesta, että tulevaisuudessa ylioppilastodistuksesta tulee pääsykoetta yleisempi valintatapa.

Syksyllä 2016 korkeakoulut lupasivat opetus -ja kulttuuriministeriölle, että ne luopuvat pitkää valmentautumista vaativista opiskelijavalinnoista vuoteen 2018 mennessä. Korkeakoulut julkaisivat ensi kevään valintaperusteensa lokakuussa, mutta siltikään ei ole vielä tiedossa, miten uudistukset tulevat näkymään kevään haussa. Ministeriö haluaa, että korkeakoulut alkavat valita opiskelijansa ylioppilastutkinnon arvosanojen perusteella, minkä seurauksena ylioppilaskokeiden tulokset määrittelevät nuorten tulevaisuutta yhä enemmän.

Muutosta halutaan, koska nykyinen alakohtainen pääsykoejärjestelmä on korkeakouluille kallis ja hakijoille raskas. Uudistus on seurausta hallituksen leikkauksista, sillä esimerkiksi tällä vuosikymmenellä tutkimuksen ja tuotekehityksen valtion rahoitusta on leikattu 267 miljoonaa euroa. Lisäksi pääsykoejärjestelmän uudistuksilla halutaan kitkeä eriarvoistavana pidettyä valmennuskurssibisnestä, mutta en kuitenkaan usko, että uudistuksella saadaan bisnestä kitkettyä, sillä valmennuskurssit siirtyisivät lukioon valmennuksina ylioppilaskirjoituksiin korkeakoulujen pääsykoevalmennuksien sijaan.

Uudistusta vastustetaan, koska taustalla on pelko siitä, että lukio kolmiosaisena yleissivistävänä oppilaitoksena muuttuu kolmivuotiseksi valmennukseksi ylioppilaskirjoituksiin. Heikko ylioppilastodistus sulkee ovia aidosti kiinnostuneilta nuorilta, muutos lisää painetta ylioppilaskirjoituksiin ja lisäksi korkeakoulujen pääsykoekiintiö säilyy, mutta pienenee. Jatkossa korkakouluihin pääsee ainoastaan ylioppilaskirjoituksissa menestymällä ja soveltuvuuden mittaaminen alalle jää toisarvoiseksi, sillä ylioppilaskirjoitukset eivät mittaa alalle soveltuvuutta. Koulutus ja osaaminen ovat Suomen avainsanat menestykseen. Jääkö aloille soveltuvimmat nuoret seulan ulkopuolelle?

Valintakoe mittaa soveltuvuutta alalle, motivoituneisuutta sekä on turva lukiossa alisuoriutuneelle. Uudistuksen tavoitteena on myöskin saada nuoret välttämään välivuoden pitäminen ja nopeamman valmistumisen seurauksena on nopeampi työllistyminen. Nuorille on annettava mahdollisuus välivuoden pitämiseen. Yhteiskuntamme korostaa markkinakelpoisuutta, tehokkuutta, tuottavuutta ja loputonta itsetarkkailua ihan liian paljon.

Pääsykoeuudistuksen toteutuminen tarkoittaisi myös sitä, että lukio-opintojen aloittavien nuorten on tiedettävä, mille alalle haluaa opiskelemaan lukion jälkeen ja kurssivalinnat olisi tehtävä sen mukaisesti. Monelle lukio on paikka ja aika miettimiselle ja omien mielenkiinnonkohteiden  ja soveltuvuusalueiden etsimiselle. Tämä saattaisi vähentää lukio-opintoihin hakeutuvia nuoria, jos jatko-opintolinja tai mielenkiinnonkohteet eivät ole selvillä.

Opiskelijaterveydenhuoltoon on lisätty resursseja, sillä 60 % lukiolaistytöistä kärsii koulu-uupumuksen aiheuttamasta väsymyksestä viikoittain. Haluammeko tämän luvun lisääntyvän? Mielestäni koulutus on ehdottoman tärkeä asia, mutta tärkeää on myös nuoren jaksamisesta huolehtiminen ja mielenterveyden tasapaino.

Jotta uudistuksesta saataisiin toimiva ja kaikille tasapuolinen, uudistus tulee toteuttaa siten, että se tarjoaa jokaiselle yhtäläiset mahdollisuudet saavuttaa parhaimpansa. Korkeakoulujen pääsykoeuudistuksessa ei toteudu tasa-arvo, on muistettava, että se kuitenkin luo hyvinvointivaltiomme perustan.

 

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Sote-uudistuksen kaikki tavoitteet näyttävät kääntyvän päälaelleen

Valinnanvapauslaki on parhaillaan lausunnoilla. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan lakiehdotus tulee saamaan murskaavan tuomion. Huolenaiheena onkin, että kritiikistä huolimatta Suomen hallituksella on vakaa ajatus viedä sekä sote- että maakuntauudistus läpi vaikka pienellä enemmistöllä eduskunnassa.

Sotemaku-uudistus on itsenäisen Suomen suurin uudistus, mitä tehdään kiireellä eikä siten kaikkia seurausvaikutuksia pystytä arvioimaan. Keskustan vahva vaikuttaja kansanedustaja, ex-ministeri Mauri Pekkarinen esitti myös huolenaiheensa uutisesta, että 100 kuntaa voi mennä konkurssiin sote-kiinteistöjen arvojen nollaantuessa.

Asiantuntijoiden huolenaiheet ovat, että sote-laissa oleva valinnanvapaus ei paranna palveluiden saatavuutta, eikä takaa terveys- ja hyvinvointierojen kaventumista. Esitys hyödyttää eniten suhteellisen terveitä ja vähemmän palveluita tarvitsevia. Uudistuksesta seuraavat sopeutustoimet, tuotannon hajanaisuus ja hallinnon kasvu heikentävät paljon palveluja tarvitsevien hoidon saatavuutta ja laatua.

Ironista on, että sote-uudistuksen tavoitteena oli saatavuuden paraneminen, terveyserojen kaventaminen, hallinnon keventäminen ja edullisempi hinta. Uudistuksen kaikki tavoitteet näyttävät kääntyvän päälaelleen. Kukaan ei enää usko uudistuksen säästöihin vaan pelkäävät uudistuksen tuovan laadultaan huonommat palvelut kalliimmalla hinnalla. Tätäkö me haluamme?

Mielestäni koko sotemaku-lainsäädäntöhanke tulisi hylätä. Samaa mieltä on valtaosa valtakunnan asiantuntijoista, kunnista, maakunnista ja sairaanhoitopiireistä. Suomen hallitus ei ole halunnut kuulla tätä viestiä lain valmistelussa ja nähtäväksi jää, miten kritiikki ja lausuntojen huolenaiheet otetaan vastaan.

Pohjanmaan demarit ovat poliittisessa ohjelmassaan lausuneet sotesta hyvin. Palataan alkuperäiseen suunnitelmaan, missä perusterveydenhuoltoa vahvistetaan. Näin saadaan erikoissairaanhoidon kulut kuriin. Erikoissairaanhoidon kustannusten hillinnästä kaikki alkoi.

Itsenäisyyspäivän aattona toivon, että ei myydä Suomea monikansallisille terveysyrityksille!

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Hyvinvointiyhteiskunta kärsii laiskasta veropolitiikasta

Demarinuoret esittivät tällä viikolla yli neljän miljardin kokoista verouudistusta. Tästä kärkiteemaksi Helsingin Sanomat päätti nostaa alempien alv-kantojen poistamisen ja yleisen alv-kannan alentamisen. Monet Helsingin Sanomien jutun lukeneet eivät kuitenkaan ottaneet huomioon, että mallissa yhteen arvonlisäverokantaan siirtyminen kompensoidaan alentamalla työn verotusta, panostamalla tuntuvasti sosiaaliturvan uudistamiseen yleisturvaksi ja panostamalla tutkimukseen ja innovaatioihin.

Alemmat arvonlisäverokannat ovat nimittäin kallis (2,9 mrd euroa) ja huonosti kohdentuva verotuki, josta hyötyvät euromääräisesti eniten suurituloisimmat, koska he kuluttavat myös eniten. Tutkijat ovat varsin laajalti sitä mieltä, että yhtenäinen arvonlisäverokanta olisi tehokkaampi tapa verottaa kulutusta ja että sosiaalipoliittiset tavoitteet on saavutettavissa paremmin muilla tavoin.

Verotus on iso ja tärkeä kokonaisuus, sillä verot ovat ihmisten rahoja, joilla rahoitetaan hyvinvointivaltion tärkeimmät palvelut. Vuosien saatossa Suomen verojärjestelmästä on tullut monimutkainen yli 180 verotuen ja -vähennyksen viidakko, joka maksaa veronmaksajille joka vuosi 27 miljardia euroa.

Kaikki puolueet ovat harrastaneet laiskaa politiikkaa ja kasanneet verovähennyksiä verovähennyksien päälle. Siksi tämä byrokraattinen, kilpailua vääristävä tilanne on uudistettava kokonaan.

Demarinuorten esitys on erinomainen avaus, josta olisi syytä käydä keskustelua joka puolueessa. Tällä hetkellä keskustelu on valitettavasti keskittynyt Helsingin Sanomien otsikkoon huomioimatta kokonaisuutta.

Lopetetaan laiska veropolitiikka ja otsikoista väittely. Aloitetaan keskustelu kokonaisuuksista!

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Inhimillisyyttä työperäiseen maahanmuuttoon

Suomessa on työperäisen maahanmuuton säännökset todella kireät, vaikka viimeisten työvoimahallinnon tilastojen mukaan Suomessa on monilla aloilla huutava työvoimapula esim. ravintola-alalla.  Vuonna 2015 Seinäjoelle tuli, kuten muuallekin turvapaikanhakijoita, joista suurin osa on siirretty muualle tai palannut kotimaahan, osa on saanut turvapaikan. Joukossa oli perhe Kosovosta ja puolen vuoden jälkeen perheen isä Fitim sai pysyvän työpaikan seinäjokisesta pitseriasta, joka on arvostettu ja suosittu. Käymme myöskin siellä syömässä.

Perheeseen kuuluu siis isä Fitim 30 v., äiti Lulla 28 v. ja neljä poikaa iältään 9,7,4 ja 1 – vuotiaat. Perhe asuu vuokra-asunnossa, jonka vuokran he maksavat. Nyt Seinäjoen poliisi on tehnyt päätöksen etteivät he saa edes tilapäistä oleskelulupaa, koska ravintolatyöntekijöitä on työttömänä. Yrittäjä on yrittänyt palkata kortistosta, mutta ei ole onnistunut. Hän haki normaalin työnvälityksen kautta työntekijää ja työttömyyskortistossa oli useita kymmeniä työttömiä työnhakijoita. Hän sai vain neljä yhteydenottoa. Näistä neljästä naisesta yksi ei osannut suomea ja lopuilla kolmella ei ollut kokin pätevyyttä. Lisäksi asetettiin muitakin ehtoja kuten esim. ei osaa tehdä kebabia, ei halua tehdä töitä viikonloppuna eikä iltaisin.

Perhe on ollut Suomessa 2 vuotta ja vanhimmat pojat ovat koulussa. He puhuvat jo keskenään täydellistä suomea. Isä on ollut töissä yhtäjaksoisesti 1,5 vuotta. Hän elättää pienillä tuloilla perheensä, maksaa verot, laskut ja vuokran. Rahat riittää, koska perhe elää vaatimattomasti, ei ryyppää eikä rellestä. Isä ajaa töihin lähes joka päivä vanhalla polkupyörällä.

Kysymys kuuluu, miksi heille ei voi myöntää edes määräaikaista oleskelulupaa, sillä he tukisivat Suomea, kun kansa vanhenee ja syntyvyys on alhaisin 1800-luvun jälkeen. Äänestin hiljattain tarveharkinnan puolesta, mutta nämä kohtuuttomat esimerkit herättävät ajattelemaan, onko meillä demareilla sittenkään oikea linja työperäisen maahanmuuton osalta. Vai juoksemmeko Persujen perässä?

 

 

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Hyvä Suomi, vielä huomennakin

Jos Suomi sata vuotta alkaa tulla jo korvista, niin ei hätää, et ole yksin. Ensi viikolla juhlavuosi huipentuu itsenäisyyspäivän viettoon ja kuukauden päästä saamme taas jatkaa kuin ennenkin matkaa kohti.. niin mihin me olemme matkalla?

Jälestäpäin sadan vuoden itsenäisyys ja muutos yhdeksi kaikilla mittareilla mitattuna maailman parhaaksi valtioksi tuntuu loogiselta, itsestäänselvältä jatkumolta, tähtiin kirjoitetulta menestystarinalta. Oikeasti Suomen itsenäisyyden alku oli sumussa kulkevaa haparointia ja kaaoottista aikaa. Oli elintarvikepulaa, työttömyyttä ja poliittisesti kovin kahtiajakautunut kansa. Itsenäisyyden jatkumisestakaan ei ollut takeita. Itsenäistymisen kynnyksellä kyettiin kuitenkin saamaan aikaan laki 8 tunnin työpäivästä ja 40 viikkotunnista. Useiden radikaalien yhteiskunnallisten uudistusten toteutus jäi tosin valitettavasti puolitiehen sisällissodan sytyttyä ja siksi mm. työsopimus- ja työehtosopimuslait kyettiin saattamaan voimaan vasta seuraavalla vuosikymmenellä.

Kuitenkin isolla joukolla 100 vuotta sitten eläneillä on ollut rohkeutta katsoa kauas ja toimia ihmisoikeuksien puolesta, ja niiden arvojen mukaan, joista Suomi nykypäivänä maailmalla tunnetaan: tasa-arvosta, oikeudenmukaisuudesta, puhtaasta elinympäristöstä ja kyvystä tehdä koko yhteiskuntaa hyödyttäviä kompromisseja.

Tämä joukko hahmotti, mistä köyhyys ja osattomuus ja sitä kautta väkivalta ja kriisien juurisyyt muodostuvat. Vuosikymmenten aikana suomalaista yhteiskuntaa uudistettiinkin joukkovoimalla tehden Suomesta se hyvinvointiyhteiskunta, jona se edelleen kaikkialla maailmassa tunnetaan. Näitä mittavia projekteja olivat mm. valtakunnan oikeus, kaikille yhteinen maksuton peruskoulu, keskussairaalaverkoston rakentaminen, yleissitovat työehtosopimukset ja äitiysloma.

Maailma on jälleen muutoksessa ja Suomi sen mukana. Tälläkään kertaa kenelläkään ei ole kristallipalloa. Siitä huolimatta meillä on oltava rohkeutta toimia yhtä rohkeasti kuin oikeudentuntoiset uudistajat vuosisata sitten, sivusta katsojan rooli kun harvoin on kannattava ratkaisu.  On luotettava siihen, että samat arvot, jotka meidät tähän ja tämän hyvän ovat tuoneet, kantavat jatkossakin.

Vaikka moni sadan vuoden takainen ongelma on saatu ratkottua, osa on palannut tai vain muuttanut muotoaan, kuten työelämän epävarmuus ja synnyinperheen merkitys, ja uusia ilmaantunut roppakaupalla, kuten ilmastonmuutos ja sen jättimäiset seurannaisvaikutukset. Onneksi Suomi on vauraampi kuin koskaan, joten sen ei pitäisi olla esteenä, eihän se ollut vuosisata taaksepäinkään. Meillä on kaikki edellytykset ratkaista tämän hetken ja tulevaisuuden haasteet yhteistyöllä.

Kasvua ja työllisyyttä on tavoiteltava nyt ja tulevaisuudessa kestävästi ilman, että maapalloa tai ihmisiä riistetään. Kaikilla on oltava mahdollisuus osallistua ja kokea itsensä tärkeäksi ja meillä oltava elämään soveltuva maapallo, vielä sadankin vuoden päästä.

Iloista ensi viikon itsenäisyysjuhlaa ja tulevaisuuden uskoa jokaiselle!

 

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta