”Sipilän ja Orpon hiljaisuus on vastuutonta” – Soinin blogi oli liikaa: ”Jyrkän naisvihamieliset kannanotot tuomittava”

Lehtikuva
Pettymys näkyi torstaina naisten kasvoilla Buenos Airesin kaduilla, kun Argentiinan senaatti ei hyväksynyt abortin laillistamista.
Lehtikuva

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari vaatii keskustan puheenjohtajaa, pääministeri Juha Sipilää (kesk.) ja kokoomuksen puheenjohtajaa, valtiovarainministeri Petteri Orpoa (kok.) vihdoin tuomitsemaan ulkoministeri Timo Soinin (sin.) jyrkän naisvihamieliset ja Suomen linjan vastaiset aborttikannanotot.

– On järkyttävää, että Suomen ulkopolitiikasta vastaava ministeri voi jatkuvasti käyttää asemaansa naisten oikeuksia vastaan ilman, että muiden hallituspuolueiden puheenjohtajat reagoivat lainkaan. Pidetäänkö naisten oikeuksien puolustamista niin pienenä asiana, ettei sen haluta antaa horjuttaa miesministereiden hyvää yhteishenkeä, Kari kysyy.

Argentiinan senaatti päätti olla höllentämättä maan tiukkaa aborttilainsäädäntöä. Soini hehkutti blogissaan Argentiinaa.

– Hieno maa Argentiina. Paavi on argentiinalainen, jota kuunnellaan ja arvostetaan laajasti. Sana painaa.

Soini kertoo katselleensa valokuvia maaliskuulta, jolloin vieraili Argentiinassa.

– Niistä huokui elämä. Eläköön elämä! Vahvempi kuin kuolema. Mitäkö olen mieltä sikäläisen senaatin viimeöisestä päätöksestä?

Tähän Soini jättää blogissaan tähän vastaamatta suoraan, mutta hymiö kertoo vastauksen.

Tämän luulisi olevan myös kokoomuksen ja keskustan linja.

Vihreiden Kari muistuttaa, ettei raskauden keskeyttämisen kieltäminen ole estänyt niitä tapahtumasta myöskään Argentiinassa.

– Epämääräisissä olosuhteissa ja vaarallisilla menetelmillä tehdyt raskaudenkeskeytykset vievät vuosittain useita kymmeniä tuhansia naisia sairaalahoitoon. Kuolemat lasketaan vähintään kymmenissä.

Kari muistuttaa, että Suomen ulkopolitiikan virallinen linja korostaa naisten oikeuksia ja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä.

– Tämän luulisi olevan myös kokoomuksen ja keskustan linja. Keskustan ja kokoomuksen puheenjohtajien hiljaisuus on vastuutonta. Ei voi olla niin, että vuonna 2018 Suomessa on hallitus, jonka ulkopolitiikasta vastaava ministeri saa vapaasti käyttää arvovaltaansa ja asemaansa naisten oikeuksia vastaan hyökkäämiseen.

Hän painottaa, että aborttioikeuden vastustaminen ei ole elämän puolustamista.

– Se on puuttumista naisten oikeuteen päättää omasta kehostaan. Sillä ei puolusteta elämää vaan aiheutetaan naisille vammoja, surua ja kuolemaa. Hallituksen miesjohtajien on vihdoin selkeästi tuomittava ulkoministerin kannanotot.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta: