x

Sitkeä taantuma näyttää loppumisen merkkejä – tuoreissa ennusteissa povataan maltillista nousua

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Suomen viennin näkymät ovat ennusteiden mukaan hieman valoisammat.

Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ennustaa kuluvalle vuodelle yhden prosentin ja ensi vuodelle 1,5 prosentin talouskasvua. Talouden elpymistä vauhdittavat erityisesti viime vuonna alkanut rakennusinvestointien voimakas kasvu sekä yksityinen kulutus.

Myös viennin ennustetaan lähtevän maltilliseen nousuun.

Yritysten kasvunäkymät ovat Ilmarisen mukaan tällä hetkellä paremmat kuin moneen vuoteen. Vaikka nopeaa kasvua ei ole näköpiirissä, on sitkeä taantuma nyt kuitenkin päättymässä. Työvoimakustannukset alenevat selvästi ensi vuonna ja sosiaalivakuutusmaksut vielä sen jälkeen asteittain vuoteen 2020 asti.

– Kilpailukyvyn paraneminen avittaa erityisesti vientiyrityksiä, ja talouden yleinen elpyminen yhdistettynä historiallisen alhaiseen korkotasoon kannustaa nyt investointeihin, Ilmarisen taloudesta ja hallinnosta vastaava johtaja Jaakko Kiander arvioi tiedotteessa.

Kianderin mukaan hallituksen asettama tavoite 72 prosentin työllisyysasteesta ei kuitenkaan vielä ole näköpiirissä.

Elpyminen on vielä hauraalla pohjalla.

Myös Handelsbanken julkaisi tänään ennusteensa. Se arvioi, että Suomen bruttokansantuote kasvaa tänä ja ensi vuonna prosentin. Vuoden 2018 kasvun pankki odottaa hidastuvan 0,8 prosenttiin.

Viennin näkymät ovat Handelsbankeninkin mukaan loppuvuodelle hieman valoisammat, sillä teollisuustuotanto on kääntynyt laaja-alaiseen kasvuun vuoden toisella neljänneksellä ja kasvu näyttää kantaneen myös kolmannelle kvartaalille.

– Entisenlaista, vahvaa vientivetoista elpymistä emme kuitenkaan lähivuosille odota, sillä maailmantalouden suhdanne osoittaa kypsymisen merkkejä. Lisäksi heikko vienti kilpailijamaihin verrattuna ennakoi pitkittyvää taivalta hintakilpailukyvyn palauttamisessa,  Handelsbanken Suomen pääekonomisti Tiina Helenius korostaa tiedotteessa.

Handelsbankenin mukaan Suomen talouskasvu perustuu pääosin yksityiseen kulutukseen ja rakennusinvestointeihin, jotka saavat käyttövoimansa lisääntyneestä velanotosta. Siksi elpyminen on vielä hauraalla pohjalla.

Työmarkkinajärjestöt: Suomen paikka ei ole EU:n kakkoskehällä

Suomalaiset työmarkkinajärjestöt kehottavat yhteisessä kannanotossaan hallitusta pyrkimään Euroopan unionin ytimiin. Julkilausuman ovat tehneet EK, SAK, Akava, STTK, Kuntatyönantajat sekä valtion ja kirkon työmarkkinalaitokset.

– Kansalaisille, yrityksille ja koko Suomelle on välttämätöntä, että Suomi toimii siellä, missä päätöksiä valmistellaan ja tehdään. Muuttuvassa EU:ssa Suomi ei saa ajautua tilanteeseen, jossa vaikutusmahdollisuutemme vähenevät, järjestöt toteavat.

Järjestöt muistuttavat, että Eurooppa tarvitsee uutta talouskasvua ja työpaikkoja, mutta myös vakaata toimintaympäristöä.

Suomen EU-politiikasta syntyi keskustelua pääministeri Juha Sipilän (kesk.) julkaistua kirjoituksen Helsingin Sanomissa, jossa hän kannatti maltillista keskitien politiikkaa. Entinen pääministeri Paavo Lipponen (sd.) vastasi peräten suurempaa aktiivisuutta ja pyrkyä pysyä ytimissä mukana.

Sonera on nyt Telia – puhelut kotimaan hinnalla koko EU:ssa

Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen
Teleoperaattori Telian eli vanhan Soneran uusi logo työntekijän selässä tiedotustilaisuudessa yhtiön Kampin myymälässä Helsingissä 23. maaliskuuta 2017. Sonera muuttui tänään Teliaksi.

Sonera ja Tele Finland ovat tänään yhdistyneet Teliaksi.

Telia on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista teleoperaattoreista. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 8,8 miljardia euroa. Telia toimii Suomen lisäksi mm. Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Liettuassa ja Latviassa.

Yhtiön mukaan sen kuluttaja-asiakkaat saavat tästä päivästä lähtien käyttää kännykkäänsä ja tablettiansa kaikissa EU-maissa kotimaan kuukausimaksulla.

AVAINSANAT

Antti Herlin rikastuu hisseillä – ja sai maataloustukea 400 000 euroa

Kuva: Lehtikuva
Koneen Antti Herlin sai maataloustukea 400 000 euroa.

Maaseutuvirasto maksoi viime vuonna tukia yhteensä noin kaksi miljardia euroa. Noin puolet tuesta on kansallista ja puolet EU-tukea. Tukisumma on suurin piirtein aiemmalla tasolla.

Tuen saajia oli viime vuonna noin 60 000, joista 55 000 oli maatiloja.
20 suurimman viljelijätuen saajan joukossa oli vain yksi viljatilallinen. Muut suurimmat tuensaajat olivat lihan- ja maidontuottajia.

Hissi- ja liukuporrasyhtiö Koneen pääomistaja Antti Herlin sai viime vuonna yli 400 000 euroa maataloustukea, ilmenee Maaseutuviraston tiedoista. Talousjulkaisu Forbesin listauksen mukaan Herlin on Suomen rikkain ihminen.

Maataloustuottajien etujärjestön MTK:n puheenjohtaja Juha Marttilan maatalousyhtymälle maksettiin tukea noin 134 000 euroa.

Aiemmin tukia saaneet Sammon Björn Wahlroos, Nokian entinen pääjohtaja Jorma Ollila ja maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) eivät saaneet maataloustukia viime vuonna.

Yrityksistä suurin tuensaaja oli 2,1 miljoonan euron summalla Valio. Summasta 1,9 miljoonaa euroa oli koulumaitotukea. Loput Valion saamasta tuesta oli marjoille ja juustoille maksettua varastointitukea.
(STT)

https://www.forbes.com/profile/antti-herlin/

Keskustelua aiheesta

Tätä se tiesi – Uudenkaupungin autotehdas alkaa valmistaa Mercedes-Benzin uutta mallia 

Kuva: valmet automotive
Mitä mallia uusi tilaus koskee, ei ole vielä selvillä. Kuva Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalta.

Valmet Automotive ja Mercedes–Benz tiedottavat, että Automotive ryhtyy valmistamaan Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven kompaktiautomallia Uudenkaupungin autotehtaalla. Automotive käynnistää uuden kompaktiautomallin valmistukseen tähtäävään projektin välittömästi.

Lisäksi Valmet Automotive kertoi, että se aloittaa tänään rekrytointikampanjan, jolla haetaan tuhatta uutta autonrakentajaa.

Tiedotustilaisuus asiasta järjestettiin tänään Veho Mercedes-Benz Airportin tiloissa.
Yhtiö on kertonut jo aiemmin palkkaavansa Uuteenkaupunkiin tänä vuonna yli tuhat uutta autonrakentajaa ja toimihenkilöä. Valmistussopimuksen kestoa ja laajuutta ei kerrota, mutta ne ovat vastaavat kuin Valmet Automotiven aiemmissa Mercedes-Benz -malleista tekemissä sopimuksissa.

Kaupunginjohtaja Atso Vainio kertoi aiemmin STT:lle, että Valmet Automotiven menestys on alkanut näkyä monin tavoin Uudessakaupungissa. Hänen mukaansa autotehtaan rekrytoinnit ovat saaneet rakennusalan yritykset kiinnostumaan kaupungista. Vireillä on toistakymmentä markkinaehtoista kerrostalohanketta, ja taloista lähes puolet aiotaan tehdä vuokra-asunnoiksi.

Lisäksi juhannukseen mennessä on valmistumassa satoja moduuleja eli väliaikaisasuntoja, joissa uudet työntekijät voivat asua. Uuteenkaupunkiin myös rakennetaan uusi päiväkoti.

– Meidän väestöpohjaan nähden, kun meitä on täällä 15 ja puoli tuhatta, tämä rakennuspuolen aktiivisuus on aikamoista, Vainio sanoo.

Vainion mukaan autotehdas on ollut aina Uudellekaupungille tärkeä, mutta menestyksen myötä sen merkitys korostuu selvästi. Uusikaupunki on ollut pääosin muuttotappiokunta 1990-luvun alkupuolelta lähtien, mutta kaupunginjohtaja uskoo suunnan kääntyvän tänä vuonna.

– On suuri pettymys, jos näin ei tapahdu.

Hän kuitenkin lisää, että osa uusista työntekijöistä luultavasti pendelöi kaupunkiin muualta.
Vainion mukaan palvelutuotantoa tulee kasvattaa, jos ja kun kaupunkiin virtaa uusia asukkaita. Valtuustossa päätetään pian esimerkiksi keskeisten koulukiinteistöjen uudisrakentamisesta.

– Tähän voidaan jättää liikkumatilaa, millaiset rakennuksista tulee ja mihin aikaan rakennetaan.

Juttu päivitetty lopulliseen versioonsa.

Finnairilla outo ongelma – loppuivat sekä miehistö, että koneet

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Finnairin Miamin reitti tauolle kesäksi 2017, lennot jatkuvat lokakuussa.

Finnair tekee muutoksia kesän 2017 liikenneohjelmaansa tilapäisen miehistö- ja lentokonevajeen vuoksi. Finnairin Miamin reitti on tauolla 4.5.-29.9. ja Finnair peruu myös kaksi Chicagon viikkovuoroistaan toukokuussa.

– Olemme pahoillamme asiakkaillemme näistä muutoksista aiheutuvasta vaivasta, ja teemme parhaamme tarjotaksemme sopivat vaihtoehtoiset lennot heille, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

– Otamme yhteyttä kaikkiin asiakkaisiin, joilla on varaus peruttaville lennoille. Jos sopivaa uutta reititystä ei löydy, asiakkaat voivat hakea lipun hinnan takaisinmaksua.

Finnair tarjoaa yhteydet Miamiin kesällä 2017 oneworld-kumppaniensa American Airlines, Iberia ja British Airwaysin lennoilla. Lokakuun 1. päivästä lähtien Finnair lentää jälleen suoria lentoja Miamiin kolme kertaa viikossa.