MENY
Turva – Hymy
Tyomies

Sitra: Revolutionen inom trafiken startar bland unga

Kuva: Foto: Pixabay
Största delen av finländarna anser det viktigt att handla på ett för miljön skonsamt sätt och speciellt unga är beredda att ändra sina färdsätt för att minska miljökonsekvenserna, visar en enkät som Sitra låtit göra. Unga är föregångare när det gäller att anlita nya färdsätt som grundar sig på delningsekonomi.

 

Av finländarna anser 72 procent att det är viktigt att handla på ett sätt som skonar miljön, om inte annat så för att stå som förebild. Redan 38 procent strävar efter att minimera miljökonsekvenserna av sina färdsätt. Det framgår av enkäten Resursklok medborgare, som Sitra lät göra för att utreda finländarnas attityder och handlingar i anslutning till hållbar konsumtion och miljöval.

Av dem som svarade anser 60 procent att en egen bil är nödvändig för en smidig vardag. Ungefär en fjärdedel anser att miljöaspekten har en betydelse när de skaffar eller avstår från bil i framtiden.

– Enkäten visar att finländarna är väl medvetna om sådant som har att göra med miljö och ekologisk hållbarhet, men att attityder och värderingar omvandlas långsamt till handlingar, särskilt i fråga om färdsätt och bilism. Det som är positivt är att unga har större beredskap att gynna miljövänliga färdsätt, säger expert Sari Laine vid Sitra.

Unga och kvinnor uppger något oftare än andra att de är beredda att ändra sina färdsätt för att minska miljökonsekvenserna. Personer under 30 år väljer oftare än andra åldersgrupper att promenera, cykla eller anlita kollektivtrafik, och de upplever också att det är viktigare att välja hur man färdas.

– Revolutionen inom trafiken startar bland de unga. Attityderna och handlingssätten i anslutning till olika sätt att färdas håller på att förändras, om än långsamt, säger Sari Laine.

Bara 18 procent av alla som svarade säger att de samåker med andra, men i gruppen personer under 30 år var siffran hela 28 procent. Av alla som svarade hade 8 procent prövat på de nya paketen för mobilitet som en tjänst, men av personerna under 30 år 18 procent. Dessa nya tjänster gör det möjligt att kombinera och köpa olika färdsätt, såsom stadscykling, kollektivtrafik och bilhyrning med en mobilapplikation.

– För att trafiken ska bli utsläppssnålare i framtiden är det viktigt att lyfta fram nya smarta mobilitetslösningar och att allt fler finländare får pröva på sådana. Människor vill att det ska vara enkelt att färdas och olika tjänster för gemensam användning kommer att bli allmännare, konstaterar Sari Laine.

På Bilens lediga dag den 22 september presenteras nya tjänster inom mobilitet och delningsekonomi, såsom bilar i sambruk, kamrathyrning av bilar, stadscyklar och framtidens kollektivtrafik på Narinktorget i Helsingfors.

ÄMNESORD

Diskussion

Tuula Haatainen: Nu kör vi för fullt!

Kuva: Meeri Koutaniemi
Tuula Haatainen.

Arbetarbladet ställer fem frågor till SDP:s presidentkandidat Tuula Haatainen då förhandsröstningen står för dörren. 

Lue lisää

”Att presidentens politiska bakgrund inte skulle spela någon roll motbevisas”

Kuva: Meeri Koutaniemi
Tuula Haatainen ser ojämlikhet som den största säkerhetsrisken och betonar jämlikhet, hållbar utveckling och jämställdhet i sin kampanj.

Finlands svenska socialdemokraters ordförande Viktor Kock ser den så kallade aktiveringsmodellen som ett exempel på skillnader i presidentkandidaternas värdegrund. Nu gäller det att rösta på Tuula Haatainen, inget är ännu avgjort, enligt Kock.

Lue lisää

Diskussion

FFC: Demonstration mot aktiveringsmodellen – ”innehåller många problem”

Kuva: Jari Soini

FFC sammankallar beslutsfattarna inom förbunden och ordnar en politisk demonstration den 2 februari mot regeringens aktiveringsmodell.

 

Finlands största löntagarorganisation sammankallar förbundens beslutande organ till ett gemensamt möte den 23 januari.

Medborgarna upplever att aktiveringsmodellen är orättvis och det medborgarinitiativ som motsätter sig modellen har snabbt samlat nästan 130 000 underskrifter.

FFC förundrar sig över regeringens ohörsamhet.

– Medborgarinitiativet förtjänar en noggrann behandling i riksdagen. Vid mötet med förbundens beslutande organ går vi igenom vad vi kan föra för att få initiativet att framskrida snabbare, säger FFC:s ordförande Jarkko Eloranta.

Han påminner om att regeringen redan har skurit ner arbetslöshetsskyddet med 200 miljoner euro, när längden på arbetslöshetsskyddet förkortades med 100 dagar och självrisktiden förlängdes från fem till sju dagar. Dessutom har pendlingsregionerna förstorats och yrkesskyddet för arbetslösa har försvagats.

– Statsministerns påstående om att aktiveringsmodellen skulle förbättra arbetslöshetsskyddet stämmer inte. Aktiveringsmodellen förkortar självrisktiden med två dagar, men det handlar om att man tar tillbaka en nedskärning som tidigare har gjorts. Regeringens agerande är planlöst och går än hit, än dit.

– Att man intervjuar de arbetslösa med tre månaders mellanrum är en förbättring jämfört med tidigare, men också i den reformen haltar förverkligandet och långt ifrån alla arbetslösa har fått ta del av intervjuerna, påpekar Eloranta.

 

Många problem

Regeringen bereder som bäst en andra aktiveringsmodell som ytterligare skärper karenserna för dem som är arbetslösa. FFC föreslår att regeringen ska avbryta beredningen av den andra modellen och riva upp aktiveringsmodellen som trädde i kraft vid årsskiftet.

– Aktiveringsmodellen innehåller många problem. Hur kan man till exempel garantera att de arbetslösa snabbt får intyg av arbetsgivarna för kortjobb de utför, så att utbetalningen av dagpenning inte försenas.

Eloranta betonar att man i stället för att utöka byråkratin i arbetslöshetsskyddet måste gallra bland karenserna och förenkla systemet. Dessutom måste regeringen se till att det finns tillräckliga resurser för servicen för arbetslösa och göra det lättare för folk att flytta efter arbete.

FFC presenterar sin egen modell för aktiv jobbsökning vid mötet med förbundens beslutsfattare den 23 januari.

 

Diskussion

Min färd i rörelsen del 2: Experten

Kuva: Kari Hulkko
I denna artikelserie minns Jacob Söderman tillbaka på sitt liv och sin politiska bana.

”Mina krigstida somrar i Björköby hade gett mig en övertygelse att hjälpa skärgårdens, landsbygdens människor.”

Lue lisää

Historisk gärning för att hedra de som dog i fångläger eller dödades

Kuva: Foto: Johan Kvarnström
Maarit Feldt-Ranta är ordförande för Skötselföreningen för röda fångars minnesmärke i Ekenäs.

– Vi måste beskriva vad som skedde 1918 realistiskt men också blicka framåt, säger Maarit Feldt-Ranta som leder Skötselföreningen för röda fångars minnesmärke i Ekenäs.

Lue lisää