MENY

Sitra: Revolutionen inom trafiken startar bland unga

Kuva: Foto: Pixabay
Största delen av finländarna anser det viktigt att handla på ett för miljön skonsamt sätt och speciellt unga är beredda att ändra sina färdsätt för att minska miljökonsekvenserna, visar en enkät som Sitra låtit göra. Unga är föregångare när det gäller att anlita nya färdsätt som grundar sig på delningsekonomi.

 

Av finländarna anser 72 procent att det är viktigt att handla på ett sätt som skonar miljön, om inte annat så för att stå som förebild. Redan 38 procent strävar efter att minimera miljökonsekvenserna av sina färdsätt. Det framgår av enkäten Resursklok medborgare, som Sitra lät göra för att utreda finländarnas attityder och handlingar i anslutning till hållbar konsumtion och miljöval.

Av dem som svarade anser 60 procent att en egen bil är nödvändig för en smidig vardag. Ungefär en fjärdedel anser att miljöaspekten har en betydelse när de skaffar eller avstår från bil i framtiden.

– Enkäten visar att finländarna är väl medvetna om sådant som har att göra med miljö och ekologisk hållbarhet, men att attityder och värderingar omvandlas långsamt till handlingar, särskilt i fråga om färdsätt och bilism. Det som är positivt är att unga har större beredskap att gynna miljövänliga färdsätt, säger expert Sari Laine vid Sitra.

Unga och kvinnor uppger något oftare än andra att de är beredda att ändra sina färdsätt för att minska miljökonsekvenserna. Personer under 30 år väljer oftare än andra åldersgrupper att promenera, cykla eller anlita kollektivtrafik, och de upplever också att det är viktigare att välja hur man färdas.

– Revolutionen inom trafiken startar bland de unga. Attityderna och handlingssätten i anslutning till olika sätt att färdas håller på att förändras, om än långsamt, säger Sari Laine.

Bara 18 procent av alla som svarade säger att de samåker med andra, men i gruppen personer under 30 år var siffran hela 28 procent. Av alla som svarade hade 8 procent prövat på de nya paketen för mobilitet som en tjänst, men av personerna under 30 år 18 procent. Dessa nya tjänster gör det möjligt att kombinera och köpa olika färdsätt, såsom stadscykling, kollektivtrafik och bilhyrning med en mobilapplikation.

– För att trafiken ska bli utsläppssnålare i framtiden är det viktigt att lyfta fram nya smarta mobilitetslösningar och att allt fler finländare får pröva på sådana. Människor vill att det ska vara enkelt att färdas och olika tjänster för gemensam användning kommer att bli allmännare, konstaterar Sari Laine.

På Bilens lediga dag den 22 september presenteras nya tjänster inom mobilitet och delningsekonomi, såsom bilar i sambruk, kamrathyrning av bilar, stadscyklar och framtidens kollektivtrafik på Narinktorget i Helsingfors.

MNESORD

Diskussion

Viktigt för facket att värna om språket och ungdomen

Kuva: Foto: Henrik Helenius
Sari Yliaho deltog i Industrifackets årliga svenskspråkiga höstträff som i år arrangerades i Metallhuset vid Hagnäs torg i Helsingfors.

Fackföreningsrörelsen ska kunna svara på nya utmaningar. Därför är bildandet av det storförbundet Industrifacket en nödvändighet. Det säger Sari Yliaho som är huvudförtroendeman vid företaget LKI Käldman i Bennäs.

Lue lisää

Diskussion

Feldt-Ranta om nazisternas glåpord: skakande, men jag låter mig inte skrämmas

Kuva: Ella Kaverma

Män som deltog i Nordiska motståndsrörelsens demonstration utanför Lilla parlamentet slängde glåpord efter Maarit Feldt-Ranta och tilltalade henne vid namn.

Lue lisää

Diskussion

100-åringen är en förebild

Kuva: Foto: Johan Kvarnström
Yngve Lindholm uppvaktar föreningens äldsta och mest långvariga medlem Helmi Rosendahl.

Finland, Köklaks svenska arbetarförening och Helmi Rosendahl har en sak gemensamt: de firar alla 100 år i år.

– De som grundade föreningen visste att det skulle bli en tuff kamp, men också en kamp värd att ta, sade Maarit Feldt-Ranta i festtalet på arbetarföreningens jubileumsfest.

Lue lisää

Diskussion

FSD-Österbotten: Dags att pröva på heldagsskola

Kuva: Foto: Johan Kvarnström

Förra veckan kunde allmänheten ta del av uppgifterna om att flera högstadieelever åkt fast i drograzzia i Jakobstad. I somras kunde man även läsa om olika typer av skadegörelse i Sundom. Det finns även många fler exempel som tydligt pekar på en rastlös ungdom och ungdomar som i ett rop på hjälp tar till förstörelse och droger.

 

– Att äska om olika typer av punktinsatser och kräva att auktoriteter får mera makt är inte hållbart sätt att tackla problemen på lång sikt. Det behövs ett strategiskt arbete där det involveras olika parter som ser till helheten och går till botten med problemen, säger FSD-Österbottens kretsordförande Jacob Storbjörk.

Droganvändningen och den allmänna förstörelsen kan ha ett samband med den allt mera bristande kommunikationen mellan  unga och vuxna. Grunden för en god kommunikation måste läggas redan i ung ålder.

– Vi inom FSD-Österbotten tror att många barn och unga skulle må bra av om det fanns en heldagsskola, med mycket fritidsverksamhet inbyggd för eleverna på morgnar och eftermiddagar. Kommunen skulle kunna stödja olika typer av fritidsintressen genom att knyta skolan samman med många olika sorters fritidsverksamheter, så att varje enskild ungdom skulle hitta en meningsfylld tillvaro och fritid, säger Storbjörk.

Därtill hoppas kretsordförande Storbjörk att de österbottniska kommunerna inte minskar anslagen för ungdomsverksamheten och håller avgifterna för morris-och eftisverksamhet skäliga.

– Höga avgifter kan göra tröskeln för hög för att ta del av den fritidsverksamhet som erbjuds. Barn och ungdomar behöver mera vuxenkontakt och olika fritidsverksamheter kan fungera som en naturlig plattform för möten och diskussioner åldersgrupperna emellan.

Diskussion