Teatteri ja Tanssi
25.10.2016 12:32 ・ Päivitetty: 25.10.2016 12:32
Smedsin uutuus Kansallisteatterissa: Elokuvaa ja erotiikkaa
Arvaamaton, irrationaalinen, hauska, hieman itseriittoinen. Jos esityksestä päällimmäisinä mieleen jäävät laatusanat ovat nuo, voi samaan hengenvetoon todeta, että sittenhän se on ihan Kristian Smedsin teatterin näköinen juttu.
Sellainen Kansallisteatterin “Just Filming” juuri on, auteurinsa näköinen. Se on Willensaunan matalassa, leveässä mutta syvyydeltään vähäisessä tilassa fyysisesti iholle tuleva. Ja silti salaperäisesti etäinen, selityksiä pakeneva. Rakenteeltaan se on kuin intervalliharjoitus: lämmittelyä seuraa kiihdytys, sitten palautus, uusi kiihdytys, palautus ja niin edelleen.
Suomen Kansallisteatteri, Willensauna
Kristian Smeds: Just Filming
Ohjaus Kristian Smeds – Valosuunnittelu Teemu Nurmelin – Videosuunnittelu Lennart Laberenz –
Äänisuunnittelu Krisztián Vranik – Musiikki Verneri Pohjola, Pekka Kuusisto ja Timo Kämäräinen – Näyttelijäntyö Annamária Láng ja Juhán Ulfsak
Smeds työryhmineen ei Willensaunassa pääse briljeeraamaan audovisuaalisilla oivalluksillaan niin paljon kuin suuren näyttämön produktioissa. Siksi katse pysyy nyt kahdessa näyttelijässä ja kuulo herkistyy monikielisenä murtavalle replikoinnille.
Just Filmingin avaavassa tilanteessa unkarilainen naisnäyttelijä Annamária Láng maskeerataan lavalla geishaksi. Harmoniaa rikkomaan ja katsojaa vieraannuttamaan ilmaantuu käsittämättömään sotisopaan sonnustautunut Juhan Ulfsak. Hän alkaa kertoa tosi tarinasta fantasiaksi karkaavasta lapsuuskokemuksestaan virolaisessa teatterissa, näyttelijäisänsä työpaikalla.
Kahdenlaisen instensiteetin – eleettömän rauhaisan ja toisaalta vaaran tunnetta luovan hermostuneisuuden – törmäytyksestä esitys lähtee rullaamaan samantyylisenä tunnelmien vuoristoratana.
Valkokankaan ja todellisuuden välissä
Elokuvalliset vinjetit ovat naisen ja miehen, näyttelijättären ja näyttelijän, Lángin ja Ulfsakin presenssissä korostetusti tai viitteellisempänä mukana koko esityksen.
Käsiohjelman virkaa toimittavassa tekijätietolappusessa Smeds kirjoittaa tilannekuvaksi, että “postkommunistinen Maskuliini ja feminiini takovat yhteistä kipunaa täällä melankolisen pohjoisen iki-ahjoisen tähtitaivaan alla”. Cinema veritén klassikkoon viittaaminen on jossain määrin perusteltua. Tosin Godardin “Maskuliini feminiini” leikitteli enemmän sukupolvi- kuin sukupuolirooleilla, joiden varaan taas Smedsin “cinema possible” tekee rajuja, eroottisia ja hempeitäkin kohtauksia.
Mies ja nainen paitsi puhuvat elokuvista, he myös jäljentävät elokuvamaisia kohtauksia, elokuvien katselutilannetta popcorneineen (jota on on näyttämöllä paljon, todella paljon) ja lopulta menevät sisään Bertoluccin “Suojaavaan taivaaseen”. Sen he dubbaavat monitoreilta venäjäksi kuin karaokessa – venäjäksi siksi, että lipuvat tähän loppukohtaukseen zhivagomaisesta jälleennäkemisen hetkestä. Ollaan kuin käänteisessä Woody Allenin “Kairon purppuraruusussa”, siinähän filmisankari astuu valkokankaalta todellisuuteen. Nyt mennään toiseen suuntaan.
Smedsin pelailu elokuvailmaisulla on paikotellen kiinnostavaa, mutta toisinaan myös ylivirittynyttä ja alleviivattua. Silloin filmin ja todellisuuden välillä keikkuvat näyttelijät menettävät kiehtovuuttaan. Heistä tulee enemmän näyttelijä-näyttelijöitä, kun parhaina hetkinä he ovat olleet ihmisnäyttelijöitä tai jopa ihmisihmisiä, läsnä yleisön edessä totena ja joka solullaan.
Läsnäolevuutta synnyttää joka tapauksessa Smedsin ratkaisu ottaa näyttämömiehet ja -naiset kollektiiviseen sanattomaan rooliin.
Epätasaisuudessaankin Just Filming on varsin hyvin otteessaan pitävä teatterillinen parileikki. Willensaunan kompakti tila ja intensiivinen näyttelijäntyö synnyttävät latautuneita tunnelmia, joiden ristiaallokossa seilaavalla katsojalla riittää haastetta pitää kurssinsa. Kareillakin siinä joutuu käymään, mutta satamaan selvitään.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.