”Soini puhuu muunneltua totuutta” – Raskaan liikenteen kohtalo kuumentaa tunteita

Kari Hulkko
Kabotaasiliikenteen vapauttamisen pelätään kurjistavan suomalaisten kuljetusyrityksien ja niiden työntekijöiden mahdollisuuksia pärjätä.
Kari Hulkko
Kabotaasiliikenteen vapauttamisen pelätään kurjistavan suomalaisten kuljetusyrityksien ja niiden työntekijöiden mahdollisuuksia pärjätä.
Kari Hulkko
Kabotaasiliikenteen vapauttamisen pelätään kurjistavan suomalaisten kuljetusyrityksien ja niiden työntekijöiden mahdollisuuksia pärjätä.

SDP:n kansanedustaja Katja Taimela tyrmää ulkoministeri Timo Soinin (ps.) väitteen siitä, että edellinen hallitus olisi hyväksynyt EU:n kiistellyn kabotaasiliikenneasetuksen. Käytännössä asetus vapauttaisi ulkomaisten rekkojen tulon Suomen teille.

– Vasta nykyinen hallitus on perussuomalaisten Timo Soinin johdolla taipumassa ja luopumassa kokonaan kansallisesta lainsäädännöstä, vaikka siihen ei olisi tarvetta, Taimela muistuttaa.

Soini syytti torstain kyselytunnilla edellistä hallitusta siitä, ettei Suomen etua ole valvottu.

Taimelan mukaan asetus hyväksyttiin Matti Vanhasen (kesk.) toisen hallituksen aikana. Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen kaudella sen määritelmiä tarkennettiin, sekä lisättiin tilaajavastuuta harmaan talouden torjumiseksi.

Suomen tulisi pitää kiinni omista linjauksistaan kuten Tanskassa on tehty.

– Kuten jo aikaisemmin SDP on tuonut esille, olisi huonon edunvalvonnan sijaan voitu muuttaa kansallisen lainsäädännön määritelmiä tai viedä asia EU-tuomioistuimeen. Nyt Soini yrittää siirtää vastuun omasta toiminnastaan edellisille hallituksille, Taimela ihmettelee.

Hän muistuttaa, että EU:lta on tulossa ensi vuonna pitkään valmisteltu maantielakipaketti. Sen odotetaan selventävän unionin lainsäädäntöä myös kabotaasiasioissa. Toimiminen nyt hallituksen edellyttämällä tavalla olisi paitsi järjenvastaista myös erittäin haitallista suomalaiselle kuljetusliikenteelle.

– Esitys kabotaasilainsäädännön muuttamisesta pitäisi vetää kokonaan pois eduskunnan käsittelystä. Suomen tulisi pitää kiinni omista linjauksistaan, kuten esimerkiksi Tanskassa on tehty. Nyt on kysymys siitä, haluaako Timo Soini tarkoituksellisesti jatkaa viikatteen heiluttelua suomalaisissa kuljetusyrityksissä ja niiden työntekijöissä.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat