Politiikka
28.11.2017 14:23 ・ Päivitetty: 28.11.2017 14:23
Sosialidemokraatit saivat erävoiton liikenteen päästöistä: ”Tarvitaan sekä sähköautoja että biopolttoaineita”
Euroopan parlamentin energia- ja teollisuusvaliokunta äänesti tänään tiistaina uusiutuvan energian direktiivistä. Parlamentti päätti noudattaa sosialidemokraattien linjaa: uusiutuvan energian osuuden tulee olla 35 prosenttia unionin energiankulutuksesta.
Valiokunta päätti myös, että liikenteen päästöistä 12 prosenttia pitäisi tulla uusiutuvasta energiasta. Se on EU-tasolla korkea, sillä komissio esitti uusiutuvien määräksi vain kahdeksaa prosenttia.
Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.) on tyytyväinen, että valiokunta päätti äänestyksen jälkeen kannattaa laajaa määritelmää edistyneille biopolttoaineille. Se tarkoittaa, että kaikki kestävästi tuotetut jätepohjaiset bioraaka-aineet hyväksytään kestäviksi biopolttoaineiksi.
Äänestyksen kohteena olleen muutosesityksen oli tehnyt Kumpula-Natri.
– Liikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan sekä sähköautoja että biopolttoaineita. On tärkeää, että kaikki kestävästi tuotettu, ei ruoaksi tai rehuksi kelpaava raaka-aine, soveltuu biopolttoaineiden tuotantoon. Muuten tavoitteet jäävät haaveeksi, kun raaka-aineet eivät riitä, Kumpula-Natri perustelee.
Direktiivi vaikuttaa positiivisesti myös Suomen talouteen ja työllisyyteen.
Suomessa on paljon edistyneiden biopolttoaineiden tuotantoa, muun muassa UPM:n biojalostamossa Lappeenrannassa sekä Nesteen jalostamossa Porvoossa. Kumpula-Natri näkee, että direktiivi vaikuttaa positiivisesti myös Suomen talouteen ja työllisyyteen.
Lisää aiheesta
Nyt hyväksytyssä muotoilussa on haluttu noudattaa parlamentin ympäristövaliokunnan hyväksymiä kestävyyskriteereitä. Kumpula-Natri pitää liikenteen päästöjen vähentämistä ykköstavoitteena. Pelkästään sähköautoilla siihen ei päästä.
– Tarvitsemme molemmat tavat vähentää päästöjä. Tärkeää on, että raaka-aineet on tuotettu kestävästi. Etukäteen hyvin suppeaksi määritelty raaka-ainepohja ei sallisi innovaatioita ja johtaisi pitkittyneeseen öljypohjaisiin polttoaineiden käyttöön.
Teollisuus- ja ympäristövaliokuntien käsittelemä direktiivi etenee seuraavaksi parlamentin täysistuntoon, jossa asiaan voidaan vielä tehdä muutosesityksiä. Lopullinen kanta muotoillaan parlamentin ja neuvoston neuvotteluissa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Politiikka
8.11.2017 10:47
”Aina ei osata nähdä metsää puilta” – Kumpula-Natri: Kunnianhimoa fossiilisten korvaamiseen
Politiikka
13.9.2017 11:41
”Mahdollistaa kestävän luonnonvarojen hyödyntämisen” – Kumpula-Natri on tyytyväinen parlamentin äänestystulokseen
Politiikka
3.5.2017 10:36
SDP sai tavoitteitaan läpi: puuta jalostettava, ei poltettava
Talous
8.11.2017 15:44
EU:n autojen päästörajat eivät tyydyttäneet ketään – sähköautoissa surkea tilanne: valittavana vain 6 autotyyppiä
Talous
3.11.2017 22:12
Koko maailmako sähköautoilisi? – ”Ei ole mahdollista, ei mitenkään”
Politiikka
11.10.2017 10:00
”Kyse on valtavasta asiasta” – jos tämä direktiivi menee läpi, sähköautoilu helpottuu ja taloissa on helpompi hengittää