Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Sosialidemokraatit saivat erävoiton liikenteen päästöistä: “Tarvitaan sekä sähköautoja että biopolttoaineita”

Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että pelkästään sähköautoilua edistämällä ei liikenteen päästöjä pystytä vähentämään toivotulla vauhdilla.

Euroopan parlamentin energia- ja teollisuusvaliokunta äänesti tänään tiistaina uusiutuvan energian direktiivistä. Parlamentti päätti noudattaa sosialidemokraattien linjaa: uusiutuvan energian osuuden tulee olla 35 prosenttia unionin energiankulutuksesta.

Valiokunta päätti myös, että liikenteen päästöistä 12 prosenttia pitäisi tulla uusiutuvasta energiasta. Se on EU-tasolla korkea, sillä komissio esitti uusiutuvien määräksi vain kahdeksaa prosenttia.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.) on tyytyväinen, että valiokunta päätti äänestyksen jälkeen kannattaa laajaa määritelmää edistyneille biopolttoaineille. Se tarkoittaa, että kaikki kestävästi tuotetut jätepohjaiset bioraaka-aineet hyväksytään kestäviksi biopolttoaineiksi.

Äänestyksen kohteena olleen muutosesityksen oli tehnyt Kumpula-Natri.

– Liikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan sekä sähköautoja että biopolttoaineita. On tärkeää, että kaikki kestävästi tuotettu, ei ruoaksi tai rehuksi kelpaava raaka-aine, soveltuu biopolttoaineiden tuotantoon. Muuten tavoitteet jäävät haaveeksi, kun raaka-aineet eivät riitä, Kumpula-Natri perustelee.

Direktiivi vaikuttaa positiivisesti myös Suomen talouteen ja työllisyyteen.

Suomessa on paljon edistyneiden biopolttoaineiden tuotantoa, muun muassa UPM:n biojalostamossa Lappeenrannassa sekä Nesteen jalostamossa Porvoossa. Kumpula-Natri näkee, että direktiivi vaikuttaa positiivisesti myös Suomen talouteen ja työllisyyteen.

Lisää aiheesta

Nyt hyväksytyssä muotoilussa on haluttu noudattaa parlamentin ympäristövaliokunnan hyväksymiä kestävyyskriteereitä. Kumpula-Natri pitää liikenteen päästöjen vähentämistä ykköstavoitteena. Pelkästään sähköautoilla siihen ei päästä.

– Tarvitsemme molemmat tavat vähentää päästöjä. Tärkeää on, että raaka-aineet on tuotettu kestävästi. Etukäteen hyvin suppeaksi määritelty raaka-ainepohja ei sallisi innovaatioita ja johtaisi pitkittyneeseen öljypohjaisiin polttoaineiden käyttöön.

Teollisuus- ja ympäristövaliokuntien käsittelemä direktiivi etenee seuraavaksi parlamentin täysistuntoon, jossa asiaan voidaan vielä tehdä muutosesityksiä. Lopullinen kanta muotoillaan parlamentin ja neuvoston neuvotteluissa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE