Politiikka

Sosialidemokraatit saivat erävoiton liikenteen päästöistä: ”Tarvitaan sekä sähköautoja että biopolttoaineita”

LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että pelkästään sähköautoilua edistämällä ei liikenteen päästöjä pystytä vähentämään toivotulla vauhdilla.
LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että pelkästään sähköautoilua edistämällä ei liikenteen päästöjä pystytä vähentämään toivotulla vauhdilla.
LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että pelkästään sähköautoilua edistämällä ei liikenteen päästöjä pystytä vähentämään toivotulla vauhdilla.

Euroopan parlamentin energia- ja teollisuusvaliokunta äänesti tänään tiistaina uusiutuvan energian direktiivistä. Parlamentti päätti noudattaa sosialidemokraattien linjaa: uusiutuvan energian osuuden tulee olla 35 prosenttia unionin energiankulutuksesta.

Valiokunta päätti myös, että liikenteen päästöistä 12 prosenttia pitäisi tulla uusiutuvasta energiasta. Se on EU-tasolla korkea, sillä komissio esitti uusiutuvien määräksi vain kahdeksaa prosenttia.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.) on tyytyväinen, että valiokunta päätti äänestyksen jälkeen kannattaa laajaa määritelmää edistyneille biopolttoaineille. Se tarkoittaa, että kaikki kestävästi tuotetut jätepohjaiset bioraaka-aineet hyväksytään kestäviksi biopolttoaineiksi.

Äänestyksen kohteena olleen muutosesityksen oli tehnyt Kumpula-Natri.

– Liikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan sekä sähköautoja että biopolttoaineita. On tärkeää, että kaikki kestävästi tuotettu, ei ruoaksi tai rehuksi kelpaava raaka-aine, soveltuu biopolttoaineiden tuotantoon. Muuten tavoitteet jäävät haaveeksi, kun raaka-aineet eivät riitä, Kumpula-Natri perustelee.

Direktiivi vaikuttaa positiivisesti myös Suomen talouteen ja työllisyyteen.

Suomessa on paljon edistyneiden biopolttoaineiden tuotantoa, muun muassa UPM:n biojalostamossa Lappeenrannassa sekä Nesteen jalostamossa Porvoossa. Kumpula-Natri näkee, että direktiivi vaikuttaa positiivisesti myös Suomen talouteen ja työllisyyteen.

Nyt hyväksytyssä muotoilussa on haluttu noudattaa parlamentin ympäristövaliokunnan hyväksymiä kestävyyskriteereitä. Kumpula-Natri pitää liikenteen päästöjen vähentämistä ykköstavoitteena. Pelkästään sähköautoilla siihen ei päästä.

– Tarvitsemme molemmat tavat vähentää päästöjä. Tärkeää on, että raaka-aineet on tuotettu kestävästi. Etukäteen hyvin suppeaksi määritelty raaka-ainepohja ei sallisi innovaatioita ja johtaisi pitkittyneeseen öljypohjaisiin polttoaineiden käyttöön.

Teollisuus- ja ympäristövaliokuntien käsittelemä direktiivi etenee seuraavaksi parlamentin täysistuntoon, jossa asiaan voidaan vielä tehdä muutosesityksiä. Lopullinen kanta muotoillaan parlamentin ja neuvoston neuvotteluissa.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 41 Demokraatti
TIEDUSTELULAIN ABC - Mitä tavallisen ihmisen pitää tietää?
LÄHIÖELÄMÄÄ - Selma Vilhunen teki rosoisen nuoriselokuvan
TARJA HALONEN - YK:n tulisi toimia pienemmällä budjetilla
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat