Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Musiikki

Šostakovitš tarjoilee oopperaa yltäkylläisin värein

Šostakovitšin oopperan päähenkilö Katerina Izmailova (Svetlana Sozdateleva) on eronnut nuori nainen, joka haikailee onnea ja eroottista kosketusta. Sitä hän toivoo löytävänsä salskean Sergein (Alexey Kosarev) sylistä.

Arkipäivän poliittisten puuskatuulien tuiverrus ei taida sittenkään olla iso juttu, jos sitä vertaa poliittisten hirmumyrskyjen ja tulva-aaltojen nousuun. Uhkat kaatuvat päälle ja pelot puhaltavat silloin aivan toisella asteikolla. Niin käy kun väkivallasta tulee vallan käsiase. Sen sai kokea muiden muassa säveltäjä Dmitri Šostakovitš suuren neuvostovallan otteessa.

Häväistys oli täydellinen, matka sankarista kansanviholliseksi lyhyt. Tökeröksi ja sekasotkuiseksi oopperan arvostellut Stalin sai asennetukea poliittisesti ansioituneelta musiikinvihaajalta, Stalinin seuraajaksi ajatellulta Nikolai Ždanovilta.

Mistä tuollainen ajattelu ja toiminta johtui – ja johtuu? Pelko, pelko on hyökkäysten keskeinen syy. Sen voi helposti havaita maailman nykyilmapiiristä. Ei se ole poliittisesta suuntauksesta kiinni, se roikkuu ihmislajissa kuin räkä kiusatun lapsen ylähuulessa.

OOPPERA

Suomen kansallisooppera

Dmitri Šostakovitš: Mtsenskin kihlakunnan Lady Macbeth

Libretto Dmitri Šostakovitš ja Aleksander Preiss Nikolai Leskovin kertomusta mukaillen – Musiikinjohto Oleg Caetani – Ohjaus Ole Anders Tandberg – Lavastus Erlend Birkeland – Puvut Maria Geber – Valaistus Ellen Ruge – Koreografia Jeannette Langert – Kuoron valmennus Marge Mehilane, Marco Ozbič – Rooleissa Svetlana Sozdateleva, Aleksei Kosarev, Mika Pohjonen, Aleksandr Teliga, Pauliina Linnosaari, Roland Liiv, Jussi Merikanto, Samuli Taskinen, Janne Erkkilä, Jussi Miilunpalo, Juhana Suninen, Ari Hosio, Mikko Sateila, Koit Soasepp, Heikki Aalto, Juha Riihimäki, Niina Keitel, Esa Ruuttunen, Anna-Kristiina Kaappola, Koda (koira), poliisit, orkesterimuusikoita näyttämöllä; Suomen kansallisoopperan orkesteri ja kuoro 

Oopperan Katerina Izmailova on köyhä ja yksinäinen nainen. Avioliitto leskeksi jääneen kauppiaan kanssa on iloton. Nuori nainen haikailee onnea ja eroottista kosketusta. Hän antautuu uudelle miehelle. Mutta kun asiat eivät ota siitä edistyäkseen, Katerina on valmis raivaamaan esteet edestään. Apen ja aviomiehen kuoltua tie nousee pystyyn ja edessä odottaa vankileiri. Katala rakastettu on jo matkalla hakeutunut toiseen syliin, kun Katerina tekee viimeiset tekonsa.

Šostakovitš ei tyytynyt vain tuomitsemaan päähenkilöään. Hän antaa Katerinalle arvoa ja kohdistaa katseen ympäristöön ja siellä häärääviin ihmishirviöihin. He ja aika ajavat Katerinan tuhoon. ”Kuolemme nauruun”, irstailevat miehet naisen kimpussa. Niinpä katsojankin myötätunto Katerinaa kohtaan herää, epäily ja ymmärrys työntävät helpon ratkaisun sivuun.

Musiikki kannattelee, tarina pitää

Šostakovitšin musiikissa aineksia on. Säveltäjän persoona näkyy ja kuuluu voimakkaana. Teoskin heittää ensisävelensä kuin ohilaukauksina, ”hei kuuletteko, nyt se alkaa”, tuntuu tekijä huikkaavan. Sitten tumman jäyhät sävyt ja siitä vauhtiin.

Terävä soitinnus on kuin leimasinvalikoima, jolla henkilöitä ja kohtauksia merkata. On pistelevää poliittisuutta, farssia ja satiiria, lämpöä ja upeata orkesterisointia. Kyse ei ole erikoisuudentavoittelusta, vaan keinojen yltäkylläisyydestä, asteikon todellisesta rikkaudesta.

Ooppera pitää pihdeissään kohtauksesta toiseen ja siitä taas pitää huolen rutinoituneen kapellimestari Oleg Caetanin luotsaama oopperaorkesteri. Yksi pääosa sekin.

Norjan kansallisoopperan ja Deutsche Oper Berlinin yhteistuotantona valmistetun oopperan ohjaustyöryhmä ohjaaja, lavastaja, valaisija, koreografi ja puvustaja ovat tehneet tummanpuhuvan toteutuksen, joka kestää. Jokainen piirre, kunkin anti kokonaisuuteen istuu tarinan juohevaan kuljetukseen, suuren kokemuksen rakentamiseen. Vaikka on turha erotella ja nostaa mitään elementtiä toista ylemmäs, mainitsen yhden, koreografian. Kansanaskeleet ja ihmisheimon karaktääriliikkeet ovat todella tanssia nekin! Luova oivallus, rohkeus ja kaikesta läpi paistava innostus hallitsee esitystä. Yksityiskohtia on hillityn runsaasti, ylilyöntejä ei yhtäkään. Luottamus itseen, tarinaan, musiikkiin ja esittäjiin on ollut rikkumaton.

Laulajissa ei hömppää vaan lujaa latausta

Katerinan esittäjä Svetlana Sozdatelevan sopraano on voimakas ja tummahko, roolihenkilön omia sanoja lainaten, ”pyöreä ja syvä kuin metsän musta järvi”. Turhanaikaisella hempeydellä keimailu ei kuulu tähän oopperaan. Sergeinä, Katerinan rakastettuna kiihdytti Aleksei Kosarev, vuolaan, timmin tenorin haltija.

Mika Pohjonen kauppias Zinovi Izmailovin osassa lauloi vapautuneesti, hyvä luonnekuva. Aleksandr Teligan Boris Izmailov oli lämmin ja sopivasti ratkeileva hahmo. Lisäksi runsaslukuisessa solistijoukossa oli erityisiä onnistujia ja huomiotaherättäviä ulostuloja, täysipainoista näyttämötyötä. Koda, kauniinvärinen saksanpaimenkoira, ei hötkyillyt. Vakuuttava vartijan työssään.

Oopperan kuoro hallitsi soinnikkaan instrumenttinsa aina kaatosateen kaltaiseen päällekarkaukseen saakka. Hieno joukkio, kunhan pysyttelee lavalla!

Matti Saurama

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE