Kotimaa
20.12.2024 06:13 ・ Päivitetty: 20.12.2024 06:13
Suomi ryhtyi tarkastamaan venäläistä öljyä kuljettavien laivojen vakuutuksia – näin se tapahtuu
Suomi ryhtyi viime viikolla tarkastamaan venäläistä öljyä kuljettavien laivojen vakuutuksia Suomenlahdella, kertoi presidentti Alexander Stubb viestipalvelu X:ssä maanantaina.
Stubb osallistui puolustusyhteistyötä tekevien JEF-maiden päämieskokoukseen Tallinnassa, jossa maat sopivat puuttuvansa Venäjän niin sanotun varjolaivaston aiheuttamaan ympäristöuhkaan ja pakotteiden kiertämiseen.
Presidentin julkaisu kirvoitti uteliaita kommentteja siitä, miten vakuutuksia tarkastetaan käytännössä.
Traficomin merenkulkujohtaja Sanna Sonninen kertoo STT:lle, että Suomenlahdella venäläistä öljyä kuljettavien tankkereiden vakuutustietoja kysytään viestitse, esimerkiksi sähköpostitse, ja tarvittaessa radioyhteydellä. Vastuuvakuutustodistuksia tiedustellaan muiden rutiinitoimien ohessa.
- Aluksilta kysytään ensin viesteillä ja tarvittaessa VHF-radioliikenteellä normaalin ilmoittautumisen yhteydessä, onko heillä voimassa oleva CLC-vakuutustodistus, hän kertoo.
Aluksille ei siis nousta fyysisesti eikä niitä pysäytetä.
CLC-yleissopimuksella tarkoitetaan Traficomin mukaan kansainvälistä sopimusta, joka velvoittaa aluksen omistajaa vakuuttamaan öljyaluksensa mahdollisen öljyvahingon varalle.
VAKUUTUSTODISTUSTEN perään Suomenlahdella kyselee valtio-omisteinen Fintraffic-liikenteenohjausyhtiö Traficomin toimeksiannosta. Fintrafficin meriliikenteenohjaus valvoo rahti- ja matkustajalaivojen kulkua Suomen rannikkoalueella vuorokauden ympäri.
Sonninen tähdentää, että Fintraffic ei ole viranomainen, vaan Traficom on viranomaisvastuussa asiassa.
Fintrafficille tulee kyselyn yhteydessä kertoa, mistä vakuutus on saatu. Sonninen sanoo, että tähän mennessä jokainen säiliöalus, jolta on kysytty vakuutusta, on vastannut.
- Ja kaikilla on ollut vakuutukset voimassa, hän kertoo.
STT kysyi Sonniselta sähköpostitse sitaattien tarkastamisen yhteydessä lisäkysymyksenä, miten Fintrafficissa varmistetaan tiedustelun yhteydessä se, että vakuutus on todellakin olemassa. Tähän Sonninen ei vastannut.
VENÄJÄN niin sanottu varjolaivasto liikkuu Sonnisen mukaan kansainvälisellä merialueella Venäjältä Suomenlahdelle ja sieltä länteen. Kansainvälinen merialue Suomenlahdella ei kuulu Suomen aluevesiin, mutta on osittain osa Suomen talousvyöhykettä.
Varjolaivasto kuljettaa esimerkiksi venäläistä öljyä Itämereltä ja auttaa näin Venäjää kiertämään pakotteita.
Muun muassa Helsingin Sanomat kertoi maanantaina hyväksytystä EU:n pakotepaketista, jonka seurauksena yhteensä 79 varjolaivaston alusta on nyt pakotelistalla.
Varjolaivastoon kuuluvien alusten määrän arvio on vaihdellut eri lähteissä paristasadasta muutamaan sataan.
VENÄLÄISTÄ öljyä kuljetetaan vanhoilla ja usein vakuuttamattomilla tankkereilla, mikä lisää ympäristökatastrofien riskiä, tiedotti Euroopan parlamentti marraskuussa.
Kauhukuva toteutui hiljattain, kun Venäjän miehittämän Krimin niemimaan edustalla tapahtui öljyvuoto kahden venäläisen tankkerin jouduttua onnettomuuteen. Ukrainan mukaan vuoto voi aiheuttaa Mustallamerellä suuren ympäristökatastrofin.
Venäjän valtiollinen uutistoimisto Tass kertoi, että tankkerien lastina oli yhteensä noin 9 000 tonnia öljyä. Venäläismedioiden mukaan molemmat alukset olivat yli 50 vuotta vanhoja.
Markus Puolakanaho / STT
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.