Talous
22.3.2018 09:05 ・ Päivitetty: 22.3.2018 09:05
Super- ja hypermarketit lisäsivät myyntiään pienten myymälöiden kustannuksella
Super- ja hypermarketit lisäsivät viime vuonna voimakkaasti myyntiään pienten myymälöiden kustannuksella, kertoo markkinatutkimusyhtiö Nielsen.
S-ryhmän Prismojen myynti kohosi 4,3 prosenttia toissa vuodesta. K-citymarketeilla kasvua oli 4,5 prosenttia. Suhteellisesti eniten myyntiään lisäsi kuitenkin Lidl, joka ylsi 5,5 prosentin kasvuun.
S-ryhmä pysyi ylivoimaisesti suurimpana päivittäistavaroita myyvänä kauppaketjuna. Sen markkinaosuus nousi 0,5 prosenttiyksikköä 45,9 prosenttiin.
K-ryhmän markkinaosuus kohosi kaupparyhmistä voimakkaimmin Suomen Lähikaupan ostamisen ansiosta. Kesko kasvatti osuuttaan yhden prosenttiyksikön verran 35,8 prosenttiin.
Lidlin markkinaosuus oli 9,3 prosenttia. Menettäjiä olivat muut yksityiset kaupat, joiden osuus putosi 1,9 prosenttiyksikköä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.