Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

“Syyksi mainittiin äidilliset tunteet” – Joukko elokuva-alan naisia syyttää Taideteollista korkeakoulua avoimesta naisvihasta

Naisviha on oli arkea ja avointa puheissa ja teoissa Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen laitoksella, kirjoittaa joukko elokuva-alan ammattilaisia Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan.

Elokuvaohjaaja Lauri Törhöseen julkisuudessa liitetty seksuaalinen ahdistelu oli kirjoittajien mukaan vain osa ilmiötä eikä Törhönen ollut heidän mukaansa asenteissaan ja toimintatavoissaan yksin.

– Naisopiskelijoiden vähättely ja syrjiminen olivat toimintakulttuurin ydintä. Oli opintosuuntia ja tehtäviä, joihin pääsy naisilta estettiin tai sitä rajoitettiin tuntuvasti – ainoana perusteluna opiskelijan sukupuoli.

– Oli opettajia, jotka keskittyivät opetuksessaan vain miesopiskelijoihin ja jättivät naiset esimerkiksi ilman palautetta harjoitustöistä. Yksi opettaja kieltäytyi puhumasta oman pääaineensa naisopiskelijoille lainkaan.

Naiset joutuivat kirjoittajien mukaan kuuntelemaan jatkuvasti perusteluja sille, miksi nainen ei voi olla ohjaaja tai kuvaaja.

– Syyksi mainittiin milloin äidilliset tunteet, milloin se, että kuvaaminen on ”sotajoukkojen johtamista”. Kaikki tämä laitoksen kulloisenkin johdon tieten ja siunauksella.

– Nyt entisillä ja nykyisillä vastuunkantajilla näkyy olevan suuri tarve irtisanoutua julkisesti alan ja sen koulutuksen epämiellyttävästä lähimenneisyydestä. Taikin johdossa ei väitteiden mukaan koskaan kuultu Törhösen toiminnasta. Me alan naiset muistamme toisin. Tuotantoyhtiöiden pomot ovat kertoneet ahdistelusyytösten tulleen täytenä yllätyksenä. Samaan aikaan työntekijät tähdentävät kertoneensa häirinnästä näille samoille työnantajille.

“Tähän asti alalla on ylistetty naisten rohkeutta. Nyt rohkeutta ja rehellisyyttä on perusteltua odottaa myös muilta.”

Kirjoittajien mukaan suurin osa Suomen nykyisistä elokuva-alan tekijöistä ja vallankäyttäjistä on lähes avoimesti naisvihamielisen opiskeluympäristön kasvatteja. Perinnettä on heidän mukaansa siirretty tehokkaasti uusille opiskelijapolville aivan viime vuosiin asti.

– Asenteet näkyvät konkretiassa. Elokuvan julkisesta rahoituksesta naispuolisille tekijöille ohjautuu vain neljännes, vaikka heitä on alan ammattilaisissa jo puolet. Kalliimpien tuotantojen kuvausryhmissä nainen on yhä harvinaisuus, kun freelancereiden hyväveli-verkosto palkkaa parhaille keikoille vain kaltaisiaan. Naispäähenkilöt ovat poikkeama normista.

Kirjoittajat peräävät asioiden rehellistä läpikäymistä ja tosiasioiden tunnustamista.

– Tähän asti alalla on ylistetty naisten rohkeutta. Nyt rohkeutta ja rehellisyyttä on perusteltua odottaa myös muilta.

Ulrika Enckell, elokuvaleikkaaja, kääntäjä

Outi Hyytinen, elokuvaleikkaaja, opettaja

Maiju Leppänen, elokuvaaja, opettaja

Taru Mäkelä, elokuvaohjaaja, -tuottaja, opettaja

Raija Talvio, elokuvakäsikirjoittaja, tutkija, opettaja

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE