Taksiala vapautuu kilpailulle ensi heinäkuussa – toimijat saattavat jakautua suurten ketjujen alle

Kuva: lehtikuva / timo heikkala

Taksialan tuntijat pitävät mahdollisena, että taksit saattavat jatkossa jakautua useampien suurien, jopa valtakunnallisten ketjujen ja tilausvälityskeskusten alle myös Suomessa.

Taksiala on vapautumassa kilpailulle ensi vuoden heinäkuussa. Erilaiset taksiketjut voivat lisääntyä, ja asiakas voisi siten valita helpommin, mitä palvelua haluaa käyttää.

Liikenne- ja viestintäministeriössä uskotaan, että alalle voi syntyä esimerkiksi suurempia taksiyrityksiä tai eri yritysten yhteenliittymiä.

– Varmastikin taksiyrityksille voi tulla yhteistä brändäystä, vaikka ne eivät (sinänsä) olisikaan vain yksi yritys. Erottautuminen brändillä ja eri palveluilla on kilpailukeino, arvioi ministeriön hallitusneuvos Laura Eiro.

Taksialan organisaatioissa pidetään mahdollisena, että ainakin osa nykyisistä taksikeskusyhtiöistä yhdistäisi voimansa ja liittoutuisi valtakunnalliseksi taksiallianssiksi.

Taksiliitosta vahvistetaan, että pienet ja isot taksinvälitysyhtiöt eri puolilla Suomea ovat keskustelleet siitä, että voimia voitaisiin lyödä yhteen valtakunnallisesti.

– Eri vaihtoehdoista on keskusteltu, mutta mitään päätöstä (yhteistyöstä) ei ole vielä tehty. Uskon, että loppuvuoden aikana tehdään suurimmat päätökset, jotka tulevat näkyvästi esille, kertoo Taksiliiton hallituksen jäsen ja Oulun Aluetaksin hallituksen puheenjohtaja Kari Räihä.

”Jos brändi on hyvä ja tunnettu, taksin voi ottaa turvallisin mielin.”

Esimerkiksi Ruotsissa joukko perinteisiä taksialan yrityksiä toimii valtakunnallisessa Svea Taxi Allians -nimisessä yhteenliittymässä, joka markkinoi itseään muun muassa taksipalveluiden hyvällä laadulla, saatavuudella, turvallisuudella ja kestävillä toimintatavoilla.

Myös Suomen suurin taksien tilausvälitysyhtiö Taksi Helsinki uskoo, että luotettavuuden korostaminen ja asiakassuhde on hyödyksi kilpailussa.

– Jos brändi on hyvä ja tunnettu, taksin voi ottaa turvallisin mielin, sanoo toimitusjohtaja Jari Kantonen.

Eri puolilla Suomea taksiorganisaatiot ovat ryhtyneet teippaamaan autojaan uuteen, yhtenäisempään väritykseen. Esimerkiksi Jyväskylässä autoja koristaa magentan eli aniliininpunaisen hallitsema logo. Helsingissä ja Oulussa autojen pohjaväri on jatkossa musta tai valkoinen.

Oulun takseja peittää lisäksi maailmalta tuttu keltainen ”huppu”.

– Olemme jo useamman vuoden miettineet, miten voisimme erottautua, ja totta kai tämä taksialan vapautuminen oli se viimeinen niitti, sanoo Oulun Aluetaksin Räihä.

Taksiliitto on vaatinut, että kilpailun vapauduttua toimintaedellytysten ja -ehtojen pitäisi olla samat kaikille takseille.

Taksiyrittäjiä edustava Taksiliitto on vaatinut, että kilpailun vapauduttua toimintaedellytysten ja -ehtojen pitäisi olla samat kaikille markkinoilla toimiville takseille.

Taksiliitossa on oltu huolissaan esimerkiksi siitä, että taksamittari tai muu vastaava laite ei enää ole pakollinen varustus taksiautoissa, jos matkan aikaa tai hintaa ei mitata, vaan hinta on sovittu jotenkin muuten.

Tulevassa kilpailutilanteessa asiakkaalle pitää kertoa ennen matkaa hinnan määräytymisen perusteet. Matkalla voi olla myös etukäteen sovittu kiinteä kokonaishinta.

– Vielä pitää täytäntöönpanotyössä ratkaista, pitääkö olla tarroja auton ikkunassa tai vastaavaa, kertoo ministeriön Eiro.

Esimerkiksi Ruotsissa taksimatkustaja näkee laskennallisen vertailuhinnan usein auton sivuikkunasta.

Harva suomalainen uskoo omistavansa sähköauton jo 2 vuoden päästä

Kuva: LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Sähköauton omistamisen uskotaan yleistyvän seuraavan kymmenen vuoden aikana. Fortumin kyselyyn vastanneista suomalaisista lähes joka viides uskoo omistavansa sähköauton kymmenen vuoden päästä. Sähköauton omistamiseen kahden vuoden päästä uskoo neljä prosenttia vastanneista.

Kaksi kolmasosaa vastanneista lataisi sähköautoa mieluiten kotona, esimerkiksi omassa autotallissa tai pihalla. Hieman yli puolet vastanneista valitsisi työsuhdeautoksi mieluummin sähköauton kuin polttoaineella kulkevan auton, jos molempien kustannukset olisivat yhtä suuret.

Yli kaksi kolmasosaa vastanneista on kokonaan tai osittain sitä mieltä, että Suomeen pitäisi saada lisää sähköautoja, koska liikennepäästöt ovat liian suuret.

Kyselyyn vastasi reilu tuhat ihmistä loka-marraskuussa 2017. Kyselyn toteutti Kantar TNS.

AVAINSANAT

Ei näyttöä siitä, että elokuiseen puukotukseen Lahdessa liittyisi rasistinen motiivi, toteaa oikeus

Päijät-Hämeen käräjäoikeuden mukaan ei ole näyttöä siitä, että elokuiseen puukotukseen Lahdessa liittyisi rasistinen motiivi. Käräjäoikeus tuomitsi tänään kaksi miestä useiden vuosien vankeuteen tapon yrityksestä. Toinen miehistä puukotti uhria toisen ojentamalla veitsellä ja aiheutti hänelle vakavia vammoja.

Syyttäjä vaati rangaistuksen koventamista rasistisen motiivin perusteella. Oikeuden mukaan miehet nimittelivät uhriaan neekeriksi, mutta uhri itse ei katsonut joutuneensa rikoksen kohteeksi etnisen alkuperänsä perusteella.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Nyt jo viides ehdokas uudeksi arkkipiispaksi

Kuva: Jari Soini

Teologian tohtori, Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (Sley) vs. lähetysjohtaja ja Sanansaattaja-lehden päätoimittaja Ville Auvinen on arkkipiispan vaalin viides ehdokas. Valitsijayhdistys jätti vaaliasiakirjat tuomiokapituliin tänään. Valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjaan tarvitaan ehdokkaan suostumus sekä vähintään 30 äänioikeutetun valitsijan esitys.

Auvinen on syntynyt vuonna 1966. Auvinen vihittiin papiksi vuonna 1988. Hän on työskennellyt seurakuntapappina 1988–1994, ja ollut lähetystyössä Sambiassa 2007–2010. Hän väitteli teologian tohtoriksi vuonna 2013. Hän on tällä hetkellä virkavapaudella Suomen teologisen instituutin pääsihteerin tehtävästä, jossa on ollut vuodesta 2013.

Rovasti, teologian tohtori Heli Inkinen (s. 1957), Porvoon hiippakunnan piispa, teologian tohtori Björn Vikström (1963), teologian tohtori Ilkka Kantola (s. 1957) ja Espoon hiippakunnan piispa, teologian tohtori Tapio Luoma (s. 1962) ovat myös ehdolla arkkipiispan vaaliin.

Vaalin ehdokasasettelu päättyy 27.11. Arkkipiispan vaalin ensimmäinen kierros käydään torstaina 8.2.2018. Jos kukaan ehdokkaista ei saa yli puolta annetuista äänistä, toinen vaali käydään kahden eniten ääniä saaneen ehdokkaan kesken torstaina 1.3.2018.

Työ lapsiperheiden hyväksi toi Vappu Taipaleelle Perheteko-palkinnon

Kuva: Jari Soini

Lääketieteen tohtori Vappu Taipale saa Alli Paasikiven Säätiön Perheteko-palkinnon tänään Lasten oikeuksien päivänä. Palkinto myönnetään myös lääketieteen lisensiaatti Eeva Kuuskoskelle ja Monimuotoiset perheet -verkostolle.

Perheteko-palkinto nostaa esille pitkäjänteisen perhepoliittisen vaikuttamistyön tärkeyttä sekä uusia ja innovatiivisia tapoja edistää perheiden hyvinvointia tämän päivän Suomessa.

Säätiö kiittää palkinnolla suomalaisen perhepolitiikan rohkeita edelläkävijöitä Taipaletta ja Kuuskoskea heidän työstään erityisesti pienten lasten perheiden sosiaalisen turvallisuuden edistämiseksi.

Perusteluissa sanotaan, että he ovat vaikuttaneet merkittävästi siihen, että Suomi on jo 1970-luvulta alkaen ohjannut resursseja pienten lasten hoidon tukijärjestelmiin ja lasten varhaisiin vuosiin. Tämä toiminta on ollut kansainvälisesti vertaillenkin vahvaa.

– Näin vanhemmat ovat uskaltaneet perheellistyä ja perheen ja työn yhteensovittaminen on helpottunut erilaisissa perheissä.

Vappu Taipale on ollut määrätietoisesti rakentamassa Suomen korkeatasoista varhaiskasvatusjärjestelmää. Hän on vaikuttanut muun muassa siihen, että suomalaislapset saivat ensimmäisinä maailmassa subjektiivisen oikeuden päivähoitopaikkaan.

Taipale toimi sosiaali- ja terveysministerinä vuosina 1982–84 ja sen jälkeen 1984–2008 pääjohtajana Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakesissa (vuoteen 1992 asti Sosiaalihallitus).

Eeva Kuuskosken toimiessa sosiaali- ja terveysministerinä vuosina 1983–87 päivähoitojärjestelmää laajennettiin ja pienten lasten kotihoidon tuen kehitettiin.

Monimuotoiset perheet on innovatiivinen vaikuttamistyön verkosto, joka kokoaa tietoa monimuotoisten perheiden erityistarpeista päättäjien ja palveluntarjoajien tarpeisiin.

Palkinnot myöntää vuonna 1952 perustettu Alli Paasikiven Säätiö. Palkinnon arvo on 10 000 euroa.

Aamuruuhkan jälkeen alkoivat ongelmat – metro kulkee epäsäännöllisin välein

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen

Metro ajaa epäsäännöllisin vuorovälein Espoon Tapiolan asemalla ilmenneen teknisen vian vuoksi, kerrotaan metrovalvomosta. Tapiolan asema on yksi länsimetron myötä auenneista uusista asemista, ja se on toisen metrolinjan päätepysäkki.

Valvomon mukaan metrot kulkevat vian vuoksi muutaman minuutin myöhässä. Vian kestoaikaa ei osata arvioida, mutta asiaa tutkitaan parhaillaan.

Lauantaina juhlallisin menoin avatun länsimetron liikennöinti sujui mallikkaasti vielä aamuruuhkassa.

Tieliikennekeskuksen mukaan länsimetron aukeaminen ei vaikuttanut Helsinkiin suuntautuvan aamuliikenteen määrään. Tieliikennekeskus kertoi autoilijoita olleen aamuliikenteessä suurin piirtein saman verran kuin edellisviikolla.

– Liikennemäärät ovat ihan samat, jonkun sadan heittoa on. Vaikuttaako se sitten siltä, että aiemmin bussia käyttäneet ovat siirtyneet metroon, mutta autoa käyttävät tulevat edelleen autolla. Ainakin näyttää siltä, että vielä ei ole löydetty metroon, kertoo liikennepäivystäjä Petra Latvasalo.

Useaan otteeseen viivästyneen länsimetron avajaisia vietettiin lauantaina. Alun perin metrojunien piti päästä vauhtiin jo syksyllä 2014. Aikanaan liikennöinnin arvioitiin alkavan vuonna 2015 ja sittemmin vuoden 2016 syksyllä.