Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Taksialalla hypätään heinäkuussa tuntemattomaan – “Sinun arvailusi ovat melkein yhtä hyviä kuin minun”

Pohjois-Karjalan alueella toimivan Taksi Itä-Suomen toimitusjohtajan Heikki Piekiäisen mukaan taksiyrittäjien ajatukset heinäkuun suuren muutoksen alla ovat hyvin kahtalaiset.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

– Osa näkee mahdollisuutena ja osa miettii, että mitä isona tekisi.

Taksialalla hypätään heinäkuun alussa tuntemattomaan, kun uusi laki vapauttaa alan sääntelyä kertarysäyksellä. Yksi mullistus muhii haja-asutusalueiden taksipalveluissa.

Tähän asti laissa on ollut asemapaikkavelvoite, eli tietylle alueelle taksiluvan saanut on voinut ottaa asiakkaita vain omalta toimialueeltaan. Sääntelyllä on myös velvoitettu päivystämään hiljaisempinakin vuorokaudenaikoina. Velvoitteiden poistuessa on pelkona, että hiljaisten aikojen taksipalvelut kaikkoavat syrjäseuduilta.

Tällä hetkellä kukaan ei tiedä varmasti, mitä heinäkuun jälkeen tapahtuu.

– Pakko sanoa, että sinun arvailusi ovat melkein yhtä hyviä kuin minun. Kukaan ei oikein osaa sanoa, tämä on niin uusi tilanne, Piekiäinen toteaa.

Myös Keski-Suomen Aluetaksin toimitusjohtaja Harri Holttinen pitää pelkoa aiheellisena.

Lisää aiheesta

– Muutoksia varmasti tapahtuu kun velvollisuus loppuu. Osin liikenne on kannattamatonta. Ihan samoin kuin sieltä ovat kaupat ja muut palvelut heikentyneet, on varteenotettava pelko, että myös taksipalvelut heikkenevät, hän pohtii.

Korpitaxin toimitusjohtaja Heikki Kemppainen kertoo, että Kainuussa syrjäseutujen taksikuskit jatkanevat nykyisillä asemapaikoillaan.

Vanhempi kaarti eläköitymässä.

Tilausvälitysyhtiöt pyrkivät säilyttämään nykyisen palvelun tason. Se voi kuitenkin olla haastavaa.

– Varmaan jokaisessa kunnassa palvelua tulee vielä säilymään. Mutta onko taksi hiljaisella maaseutualueella 15 minuutissa vai kahdessa tunnissa, se on vielä ratkaistavana oleva asia. Voi myös olla iltoja, öitä, sunnuntaipäiviä, jolloin sitä palvelua ei saa lainkaan, Holttinen sanoo.

Jatkossa jokainen taksiyrittäjä voi valita oman päivystyspaikkansa, mikä voi houkuttaa siirtymään maalta kasvukeskuksiin. Holttisen mukaan minkäänlaista massapakoa Keski-Suomen syrjäseuduilta ei ole tiedossa. Yksi perusongelma on kuitenkin se, että valtaosa taksiyrittäjistä on melko ikääntyneitä.

– Monet lopettavat jo senkin takia, että ikää on kertynyt niin paljon.

Myös Piekiäisen mukaan moni vanhemmasta kaartista miettii, olisiko nyt sopiva aika jäädä eläkkeelle.

Kilpailuongelma?

Päivystysjärjestelyillä taksiyrittäjät voisivat pitää myös hiljaisemmat seudut miehitettyinä.

– Lupaamme asiakkaille 24/7 palvelua. Eihän se onnistu, jos ei meillä jonkinlaista ajattelua tämän suhteen ole. Se on nyt vielä aivan pohdinnassa, että miten se pystytään toteuttamaan, tuumii Pohjois-Karjalassa toimivan Taksi Itä-Suomen toimitusjohtaja Heikki Piekiäinen.

Uudellamaalla toimiva Lähitaksikin kaavailee päivystysjärjestelyjä. Lähitaksin toimitusjohtajan Juha Pentikäisen mukaan yhtiö pyrkii säilyttämään ympärivuorikautisen palvelun koko toimialueellaan tekemällä päivystysjärjestelyjä. Samansuuntaisia pohdintoja on myös Pohjois-Karjalassa ja Keski-Suomessa.

– Se onko meillä lupa tehdä niin, on osittain kilpailuoikeudellinen kysymys, Pentikäinen sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylijohtajan Timo Mattilan mukaan ei ole yhtä vastausta siihen, ovatko päivystysjärjestelyt kilpailusäännösten mukaisia. Markkinat ovat niin erilaisia.

– Yhteistyöjärjestelyt sinänsä ovat ihan mahdollisia. Mutta pitää olla tarkkana, ettei mennä semmoiselle alueelle, jossa se alkaa vaikuttaa siihen, kilpailevatko nämä elinkeinonharjoittajat jatkossa keskenään vai eivät, Mattila sanoo.

– Olemme paljon käyneet keskusteluja elinkeinonharjoittajien kanssa, meillä on ovet auki ja olemme valmiita auttamaan.

Mattila toivoo, että markkinoille tulisi sääntelyn vapautuessa osa-aikaisia taksiyrittäjiä.

Muutoksia myös asiakkaille.

Uusi taksilaki on mullistava yrittäjien kannalta, mutta tietää muutoksia myös asiakkaille. Tiedossa on palvelujen pirstaloitumista.

Tähän asti taksien määrää on säännelty alueellisesti, minkä takia tietyllä alueella on ollut rajallinen määrä palveluntarjoajia. Kun sääntelyn poistuessa alalle tulee uusia toimijoita, kasvaa myös tilauskanavien määrä.

Jatkossa on siis paljon enemmän erilaisia puhelinnumeroita, sovelluksia ja muita kanavia, joilla taksin voi tilata.

Uudellamaalla toimivan Lähitaksin toimitusjohtajan Pentikäisen mukaan asiakkaan vastuu kasvaa.

– Tilauskanavien kilpailu ylikorostuu. Tänne tulee jos ei kymmeniä, niin vähintään kymmenen applikaatiota, jotka markkinoivat ja mainostavat aika näkyvästi. Siinä kuluttajan vastuu kasvaa, että mistä hän osaa sen oikean kuljetuksensa tilata. Laatuvaihtelut kasvavat, Pentikäinen sanoo.

Jatkossa joku yrittäjä voi erottua laadukkaalla kalustolla, joku palvelulla, joku alhaisilla hinnoilla.

Pentikäinen arvelee, että taksit ruuhkauttavat myös liikenteellisesti keskeisiä paikkoja ja voivat myös viedä Helsingin keskustan pysäköintipaikkoja.

Heti heinäkuun alussa uuden lain mahdollistamia taksiyrittäjiä ei liikenteessä ole. Taksilupien myöntäminen siirtyy uudistuksen yhteydessä ely-keskuksilta liikenteen turvallisuusvirasto Trafille, ja uudet taksilupien hakulomakkeet julkaistaan vasta 1. heinäkuuta.

Trafi kertoo varautuneensa heinäkuun alun käsittelyruuhkaan. Tavoitteena on, että 90 prosenttia hakemuksista on käsitelty 10 päivän sisällä.

Toimittaja: STT Anssi Rulamo

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE