Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Taksilaki” muuttuu – kansanedustaja listasi ministerille avoimet kysymykset: “Kaaosmainen epätietoisuus”

SDP:n kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen, Satu Taavitsainen on huolissaan taksipalveluista ensi heinäkuussa voimaan astuvan lain liikenteen palveluista takia.

– Sipilän porvarihallitus ajoi väkisin ja voimalla takseja koskevan lain läpi SDP:n ja monien toimijoiden vastustuksesta huolimatta. Lain myötä taksien sääntely vapautuu ja hintoja sekä taksien määriä ei enää säädellä. Taksiyrittäjillä ei ole vielä tiedossa, saavatko he lain voimaantulon myötä enää käyttää omistamaansa taksivälityskeskusta kyytien välittämisessä, sanoo Taavitsainen.

Taavitsaisen mukaan on uhkana, että kilpailu- ja kuluttajaviraston mielestä taksiyrittäjät muodostavat kartellin, koska taksivälityskeskuksen piirissä olevat autoilijat ovat yleensä keskenään kilpailevia itsenäisiä elinkeinonharjoittajia. Kilpailulaki kieltää kilpailevien elinkeinonharjoittajien kilpailua rajoittavan yhteistyön, joiden tarkoituksena on kilpailun rajoittaminen esimerkiksi hintayhteistyö.

“Asiakkaan kannalta on mahdotonta alkaa soittamaan yksittäisille takseille ja kysellä pääsetkö tulemaan ja millä hinnalla.”

– Nykylain ollessa voimassa taksiyrittäjien yhteistyö on ollut mahdollista, koska taksien tarjonnan määrä ja hinnoittelu ovat määräytyneet lain kautta. Jatkossa kilpailulainsäädännön toimeenpanon merkitys taksimarkkinoilla muuttuu ja saamieni tietojen mukaan kilpailu- ja kuluttajavirasto tulee puuttumaan kilpailun rajoituksiin taksialalla.

Jos taksiyrittäjät eivät enää saa käyttää omaa taksikeskustaan kyytien välittämisessä, Suomessa saatetaan Taavitsaisen mukaan palata 60-luvulle ja menettää tehokkuus kyytien organisoimisessa ja lähimmän taksin ohjaamisessa asiakkaan luo.

– Eri yrittäjien yhteinen välitystoiminta vaatii yhteisiä taksoja, jotta ne voidaan ilmoittaa tilaavalle asiakkaalle.

– Asiakkaan kannalta on mahdotonta alkaa soittamaan yksittäisille takseille ja kysellä pääsetkö tulemaan ja millä hinnalla. Junalle mennessä kyytiä tarvitsevalla tuskin on aikaa soittaa eri taksiyrittäjille, kysellen onko hän vapaana tai vertailla eri taksiyrittäjien hintoja. Läheskään kaikilla kansalaisilla ei ole käytössään älypuhelimia sovelluksineen, joten niiden varaan ei voi laskea, muistuttaa Taavitsainen.

Taavitsainen esitti liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk) vastattavaksi seuraavat kysymykset:

1. Saako taksiyrittäjillä olla omistamansa välityskeskuksen piirissä yhtenäinen enimmäishinta 1.7.2018 alkaen?

2. Saavatko taksiyrittäjät 1.7.2018 alkaen sopia ajovuoroista omistamansa välityskeskuksen piirissä?

3. Saavatko välityskeskukset 1.7.2018 alkaen välittää KELA kyytejä vai onko se kilpailulain nojalla kiellettyä, koska muodostuu määräävä markkina-asema?

4. Miten ministeri suhtautuu siihen, jos kilpailu- ja kuluttajavirasto määrää kyytien välitysyhtiöiden toiminnan lopetettavaksi?

5. Miten ministeri olisi voinut ennaltaehkäistä sen, ettei taksialalla vallitsevaa kaaosmaista epätietoisuuden tilannetta olisi kaksi kuukautta ennen lain voimaan astumista?

6. Miten ministeri aikoo käydä asiaa läpi taksiyrittäjien ja kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa ennen 1.7.2018?

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE