Tällainen on uusi Nokia-puhelin

Kuva: Lehtikuva

Suomalainen HMD Global on julkistanut ensimmäisen Nokian tavaramerkin alla valmistetun älypuhelimensa. Puhelin toimii Googlen Android-käyttöjärjestelmällä.

Nokia 6 -nimistä älypuhelinta myydään yksinoikeudella Kiinan markkinoilla JD.com-verkkokaupan kautta, ja se tulee saataville alkuvuoden aikana. Kyseinen verkkokauppa on yksi maailman suurimpia. Laitteen hinnaksi tulee Kiinan juanin tämän hetkisellä kurssilla reilut 230 euroa.

Yhtiön mukaan puhelimessa yhdistyvät muun muassa korkea laatu ja kestävyys. Laiteessa on alumiinista valmistettu runko, 5,5 tuuman HD-tasoinen näyttö ja 16 megapikselin kamera. Puhelinta pyörittää Qualcommin valmistama Snapdragon 430 -prosessori.

Sen hinta on asetettu vastaamaan kiinalaiskuluttajien vaatimuksia ja tarpeita. HMD:n mukaan Kiinassa on yli 550 miljoonaa älypuhelimen käyttäjää ja määrä kasvaa huimaa vauhtia.

– Kiinan markkinat ovat strategisesti tärkeät, ja niillä arvostetaan premium-tason designia ja laatua, yhtiön tiedotteessa todetaan.

Lisää tuotteita tulossa

Toimitusjohtaja Arto Nummela kertoo tiedotteessa, että yhtiö aikoo julkistaa lisää tuotteita vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. HMD Global on hiljattain aloittanut yritys, joka perustettiin myymään mobiililaitteita Nokian tavaramerkillä.

Yrityksellä on yksinoikeus Nokian tavaramerkin käyttöön matkapuhelimien ja tablettien valmistuksessa ja markkinoinnissa kymmeneksi vuodeksi. Samalla Nokia saa HMD:ltä tavaramerkkeihin ja patentteihin liittyviä rojaltimaksuja. HMD:n yhteistyökumppanit tekevät tuotekehityksen varsinaisen insinöörityön ja puhelinten valmistuksen.

Android-käyttöjärjestelmä on älypuhelimissa eniten käytetty käyttöjärjestelmä.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

valittu_artikkeli02

Luonnonvarakeskuksessa jo kolmannet yt-neuvottelut – JHL: ”Virasto on ajautunut surkastumiskierteeseen”

Kuva: Kari Hulkko
JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch.

Luonnonvarakeskus Luke on ilmoittanut käynnistävänsä yhteistoimintaneuvottelut tutkimuksen tukitoimintojen uudelleenjärjestelyistä. Neuvottelujen piirissä on 127 henkilöä ja vähennystarpeeksi virasto arvioi 42 henkilöä.

Viraston henkilöstöä edustava Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on pettynyt Luken tilanteeseen ja huolissaan koko laitoksen tulevaisuudesta.

– Luke aloitti vuoden 2015 alussa ja odotukset uudelle organisaatiolle olivat kovat. Alusta asti virasto on kuitenkin ajautunut surkastumiskierteeseen.

– Olemme järkyttyneitä siitä, että laitos on toiminut vasta kaksi vuotta ja nyt käydään jo kolmannet yt-neuvottelut. Henkilöstöpoliittisesti tällainen toiminta on täysin kestämätöntä, JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch kritisoi.

Luonnonvarakeskuksen perustamisen jälkeen oli ymmärrettävää, että laitos tiivisti toimipaikkaverkostoaan ja hallintoaan.

– Kun toimipaikkaverkostoa koskeva muutos oli ohi, vannottiin ja vakuutettiin henkilöstölle, ettei muutoksia, joilla on henkilöstövaikutuksia, ole tulossa. Tässä kuitenkin taas ollaan, Karrasch purkaa henkilöstön pettyneitä tunnelmia.

JHL perää Luonnonvarakeskuksen henkilöstöpolitiikkaan pitkäjänteisyyttä ja parempaa henkilöstön osallistamista laitoksen kehittämiseen.

Liitto edellyttää myös, että nyt alkavissa neuvotteluissa käydään perusteellisesti läpi erilaiset vaihtoehdot, joilla virasto voi tilanteesta selvitä ja turvata toimintansa jatkossa kestävällä tavalla.

Sekä Kesko että S-ryhmä paransivat myyntiään

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Laajentuneet aukioloajat, hintojen alennukset ja vaatteiden valikoiman lisääminen kasvattivat S-ryhmän myyntiä viime vuonna, yhtiö kertoo tiedotteessa. S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi kaksi prosenttia verrattuna vuoteen 2015.

Sekä päivittäistavarakaupan että käyttötavarakaupan myynti kasvoi Suomessa vajaat neljä prosenttia. Viime vuosi piristi myös ruoan verkkokauppaa.

– Verkkokaupan myynti kasvoi noin 45 prosenttia edellisvuodesta. Vaikka myyntimäärä on vielä melko vähäinen, suunta on oikea ja strategiamme mukainen, sanoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.

Kauppojen aukioloajan vapauttaminen viime vuoden alussa vei pienemmiltä kaupoilta niiden kilpailuedun. Muutos on vaikuttanut myös S-ryhmän pienmyymälöiden myyntimääriin, mutta niiden tilanne on Heikkilän mukaan kokonaisuutena yhä varsin hyvä.

Myös Kesko paransi myyntiään viime vuonna 1,5 prosenttia verrattuna toissa vuoteen.

Jos huomioon otetaan myös Suomen Lähikaupan vaikutus Keskon myyntiin, parannusta edellisvuoteen oli reilut 17 prosenttia.

Kesko osti Suomen Lähikaupan Siwat ja Valintatalot viime vuonna.

Päivittäistavarakaupan myynti hidastui 0,5 prosenttia toissa vuodesta ilman Suomen Lähikauppaa.

Jutun otsikko päivitetty ja juttuun lisätty tietoja Keskon myynnistä kello 10.57.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Kesko paransi myyntiään viime vuonna

Kuva: Lehtikuva / Mikko Stig

Kesko paransi myyntiään viime vuonna 1,5 prosenttia verrattuna toissa vuoteen.

Jos huomioon otetaan myös Suomen Lähikaupan vaikutus Keskon myyntiin, parannusta edellisvuoteen oli reilut 17 prosenttia.

Kesko osti Suomen Lähikaupan Siwat ja Valintatalot viime vuonna.

Päivittäistavarakaupan myynti hidastui 0,5 prosenttia toissa vuodesta ilman Suomen Lähikauppaa.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

S-ryhmän myynti kasvoi — nousun takana useita syitä

Kuva: Anna-Liisa Blomberg

Laajentuneet aukioloajat, hintojen alennukset ja vaatteiden valikoiman lisääminen kasvattivat S-ryhmän myyntiä viime vuonna, yhtiö kertoo tiedotteessa. S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi kaksi prosenttia verrattuna vuoteen 2015.

Sekä päivittäistavarakaupan että käyttötavarakaupan myynti kasvoi Suomessa vajaat neljä prosenttia.

Viime vuosi piristi myös ruoan verkkokauppaa.

– Verkkokaupan myynti kasvoi noin 45 prosenttia edellisvuodesta. Vaikka myyntimäärä on vielä melko vähäinen, suunta on oikea ja strategiamme mukainen, sanoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.

Kauppojen aukioloajan vapauttaminen viime vuoden alussa vei pienemmiltä kaupoilta niiden kilpailuedun. Muutos on vaikuttanut myös S-ryhmän pienmyymälöiden myyntimääriin, mutta niiden tilanne on Heikkilän mukaan kokonaisuutena yhä varsin hyvä.

S-ryhmän viime vuoden tulos julkaistaan helmikuun 10. päivänä.

AVAINSANAT

Tieto aloittaa yt:t — tavoitteena 40 miljoonan vuosisäästöt

Tieto aloittaa Suomessa yt-neuvottelut, jotka koskevat enintään 250:tä työntekijää. Suurin osa kohdistuu Teknologiapalvelut ja uudistaminen -palvelualueelle, yhtiö kertoo tiedotteessa.

Mahdollisilla henkilöstövähennyksillä sekä muilla kilpailukykyä vahvistavilla toimilla Tieto arvioi saavuttavansa yhteensä lähes 40 miljoonan euron vuotuiset säästöt.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta