Kotimaa

”Tällaista näkyvyyttä ei voi ostaa rahalla” – ”Trumputin”-artikkeleita kertyi yli 343 000, ylistystä Finlandia-talolle ja oluelle

LEHTIKUVA / ONNI OJALA
Finlandia-talolla kansainvälisen median käytössä oli sauna, jolla oli helteistä huolimatta käyttöä.
LEHTIKUVA / ONNI OJALA
Finlandia-talolla kansainvälisen median käytössä oli sauna, jolla oli helteistä huolimatta käyttöä.
LEHTIKUVA / ONNI OJALA
Finlandia-talolla kansainvälisen median käytössä oli sauna, jolla oli helteistä huolimatta käyttöä.

Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaaminen moninkertaisti Suomen ja Helsingin näkyvyyden, selviää tuoreesta media-analyysistä. Kansainvälisiä digitaalisen median artikkeleita kertyi 2.–20. heinäkuuta yhteensä yli 343 000. Niiden yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus on 342 miljardia näyttökertaa.

Huomattavasti eniten artikkeleita julkaistiin Yhdysvalloissa, sitten Venäjällä ja Iso-Britanniassa. Helsingin saama näkyvyys tapaamisesta on laskennalliselta arvoltaan 3,2 miljardia euroa.

Suurin osa verkkoartikkeleista keskittyi tapaamisesta kertomiseen. Helsinki ja Suomi mainittiin tapahtumapaikkana joko neutraaliin tai positiiviseen sävyyn.

Osassa avattiin kuitenkin tapaamisen isäntämaata ja kaupunkia hieman enemmän. Näkyvyyttä saivat erityisesti Helsingin Sanomien kampanja, mielenosoitukset sekä kokouksen inspiroima olut. Mediakeskuksena toimineesta Finlandia-talosta kirjoitettiin myös lukuisa määrä ylistäviä artikkeleita.

Suomi kuvattiin liberaalina ja edistyksellisenä maana.

Sosiaalisessa mediassa löytyi 26.6.–17.7. käytetyimmillä kymmenellä kielellä 404 546 osumaa, joissa mainittiin Trump, Putin sekä Suomi tai Helsinki. Kärkipäivänä eli Donald Trumpin ja Vladimir Putinin tapaamispäivänä 16. heinäkuuta löytyi 85 700 some-osumaa näillä hakusanoilla. Sosiaalisen median osumien potentiaalinen tavoittavuus on yli 17 miljardia henkilöä.

Suomi kuvattiin tapaamiseen liittyvissä keskusteluissa liberaalina, kehittyneenä ja edistyksellisenä maana.

– Tämän mittaluokan näkyvyyttä ei voi ostaa rahalla. Helsingin tehtävä oli antaa kokoukselle parhaat mahdolliset puitteet ja tässä onnistuimme hyvin. Myönteinen näkyvyys vahvistaa Helsingin mainetta toimivana matkailukohteena, mutta myös kongressi- ja kokouskaupunkina, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori arvioi.

Maakuvayksikön päällikkö Petra Theman ulkoministeriöstä muistuttaa, että hyöty positiivisesta vierailukokemuksesta näkyy usein vasta pidemmällä aikavälillä.

– Ennen kaikkea suurten mediavaikuttajien lukuisat ylistävät viestit Suomesta nousevat kyllä erikoistapaukseksi.

Medianäkyvyys- ja verkostoanalyysin teettivät ulkoministeriö ja Helsingin kaupunki.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 41 Demokraatti
TIEDUSTELULAIN ABC - Mitä tavallisen ihmisen pitää tietää?
LÄHIÖELÄMÄÄ - Selma Vilhunen teki rosoisen nuoriselokuvan
TARJA HALONEN - YK:n tulisi toimia pienemmällä budjetilla
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat