Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Tämä on hallitukselta todella konkreettinen työllisyys- ja ilmastoteko”

Hallitus sopi budjettiriihessä kolmesta uudesta liikennehankkeesta, jotka liittyvät vesi-, raide- ja tieliikenteeseen.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen ehdotetaan 90 miljoonan euron valtuutta. Hankkeen tavoitteena on edistää vesiliikenteen toimintaedellytyksiä Saimaan kanavalla ja Saimaan järvialueella. Hankkeen tarkoitus on pidentää kanavasulkuja 11 metriä uusimalla ja siirtämällä sulkujen yläportit.

“Tämä on hallitukselta todella konkreettinen työllisyys- ja ilmastoteko, SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm kommentoi asiaa tiedotteessaan.

“Saimaa on väylänä myös huoltovapaa ja uudet sulut mahdollistavat kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n painolastivesisopimuksen mukaiset alukset Saimaalle. Hankkeella on jo kiire, sillä sopimus tulee voimaan syksyllä 2024 ja Saimaalla liikennöivät alukset ovat jo poistoiässä, joten sulkujen pidennys mahdollistaa myös aluskaluston uusimisen”, Malm sanoo.

Lisäksi hallitus esittää 21,2 miljoonan euron valtuutta valtatie 4:n kehittämiseen Äänekosken ja Viitasaaren välillä. Vuodelle 2021 hallitus esittää hankkeelle viiden miljoonan euron määrärahaa. Hankkeella on tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.

Raidehankkeista hallitus esittää Tampereen ja Jyväskylän välisen radan parantamiseen 19 miljoonan euron valtuutta, josta seitsemän miljoonan määrärahaa ensi vuodelle. Hankkeen tavoitteena on edistää ratavälin tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuutta. Hanke on osa Jämsän seudun auttamista ja Jyväskylän MAL-sopimuksen edistämistä.

VR:n kanssa aloitetaan neuvottelut Kajaanin yöjunasta

Hallitus aloittaa Kestävä matkailu 2030 -ohjelman, jossa osana ohjelmaa työ- ja elinkeinoministeriö aloittaa yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa erillisneuvottelut VR:n kanssa itäisen yöjunayhteyden käynnistämisestä. Neuvottelujen avulla pyritään selvittämään mahdollisuudet aloittaa liikenne ja siihen tarvittavat resurssit.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko (kesk.) kertoi omassa puheenvuorossaan budjettiriihen tiedotustilaisuudessa, että yöjunayhteys olisi tarkoitus ulottaa Kajaaniin asti. VR lopetti 2000-luvulla yöjunayhteyden Helsingistä Kuopion ja Kajaanin kautta Ouluun kannattamattomana. Lisäksi yhtiö on ajanut 1990-luvun alussa talven sesonkiaikana yöjunia Helsingistä Taivalkoskelle.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE