Politiikka
17.9.2023 09:21 ・ Päivitetty: 17.9.2023 09:21
”Tämä on hallitukselta varsin erikoinen arvovalinta” – demarikaksikko vaatii hallitusta perumaan matkakuluvähennysten heikennykset
Työn perässä liikkuminen on jatkossa vähemmän kannattavaa, jos Orpon hallituksen päätökset heikentää matkakuluvähennystä toteutuvat, SDP:n kansanedustajat Timo Suhonen ja Juha Viitala muistuttavat. Kaksikko vaatii hallitusta perumaan matkakuluvähennysten heikennykset.
Matkakulut nousivat laajalti keskusteluun lauantaina STT:n selvityksen myötä. Hallituksen päätös nostaa matkakuluvähennyksen omavastuuosuus nykyisestä 750 eurosta 900 euroon ja olla jatkamatta Marinin hallituksen määräaikaisia korotuksia matkakulujen verovähennyksiin lisäävät pitkiä työmatkoja autoilevien kustannuksia jopa sadoilla euroilla vuodessa.
– Bensan litrahinnan noin 4 sentin alennus ei riitä läheskään kompensoimaan näitä muutoksia. Toisin kuin perussuomalaiset ennen vaaleja lupasivat, autoilijoiden kustannukset eivät laske vaan kasvavat. (Riikka) Purran perussuomalaiset on pettänyt työssäkäyvät autoilijat, Timo Suhonen sanoo tiedotteessa.
Timo Suhonen ja Juha Viitala muistuttavat, että monella suomalaisella ei ole muuta mahdollisuutta kuin kulkea töihin omalla autolla. Oman auton käyttöön ei ole syynä aina pelkkä välimatka, vaan myös esimerkiksi vuorotyön tekeminen voi tarkoittaa, että julkisen liikenteen käyttäminen ei ole mahdollista.
– Vuorotyötä tehdään paljon paitsi tehtaissa, myös monilla pienipalkkaisilla aloilla aina lähihoitajista vartijoihin ja kaupan alan työntekijöihin. Työmatkojen kallistuminen näkyy välittömästi näiden ihmisten arjessa. Kyseessä on tyly viesti hallitukselta tärkeää työtä tekeville ammattilaisille, kansanedustajat sanovat.
Juha Viitala muistuttaa Petteri Orpon (kok.) hallituksen sanovan haluavansa kannustaa ihmisiä työntekoon.
– Tosiasiassa matkakuluvähennyksen heikentäminen tekee työnteosta vähemmän kannattavaa sille suurelle joukolle suomalaisia, jolle oman auton käyttö työmatkoihin on välttämätöntä. Tämä on hallitukselta varsin erikoinen arvovalinta, Viitala sanoo.
Suhonen ja Viitala huomauttavat, että jos hallitus haluaa tukea työssäkäyviä autoilijoita, on matkakuluvähennysten jatkaminen tehokkaampi tapa kuin perussuomalaisten vaatima polttoaineiden veronalennus, joka tulee näkymään pumppuhinnoissa vain nimellisesti.
– Matkakuluvähennysten säilyttäminen nykyisellä tasolla kohdistuisi myös paremmin niille suomalaisille, jotka tarvitsevat autoa käydäkseen töissä. Työllisyyttä tukevana toimenpiteenä se olisi siis myös viisaampaa julkisten varojen käyttöä kuin nimellinen bensaveron alennus. Kehotammekin hallitusta harkitsemaan asiaa vielä uudelleen ensi viikon budjettiriihessä, kaksikko patistelee.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.