Uutiset

Tampereen kaupunkia huomautettu ihmisten hoitoonpääsystä

Apulaispormestari Johanna Loukaskorpi vastaa Tampereen kaupungin hyvinvointipalveluista.
Apulaispormestari Johanna Loukaskorpi vastaa Tampereen kaupungin hyvinvointipalveluista.
Apulaispormestari Johanna Loukaskorpi vastaa Tampereen kaupungin hyvinvointipalveluista.

Tampereen kaupunki on saanut Länsi-Suomen aluehallintovirastolta lokakuussa huomautuksen terveyskeskusten ajanvarauksesta sekä hammashoitoon pääsystä.

– Tampereen kaupunki etsii keinoja helpottamaan välittömän yhteyden saantia terveyskeskukseen ja hammashoitoon sekä lyhentämään hammashoidon jonoja, Tampereen kaupungin asiaa koskevassa tiedotteessa todetaan.

Tampereen kaupungin hyvinvointipalveluista vastaa apulaispormestari Johanna Loukaskorpi (sd.).

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta kuuli 8. marraskuuta millaisia toimenpiteitä Tampereen vastaanottopalvelut on suunnitellut puutteiden korjaamiseksi. Vastaus aluehallintovirastolle pitää antaa helmikuun loppuun mennessä. Toimenpiteistä kaupungin tiedotteessa ei kerrota.

Kasvava väestömäärä ja sitä myöten lisääntyvä palveluntarve haastavat Tampereella niin suun terveydenhuoltoa kuin terveysasemiakin. Esimerkiksi suun terveydenhuollossa kunnallisen hammashoidon tarve kasvaa jatkuvasti: Vuoden 2017 alussa jonossa oli 1 700 kuntalaista, nyt 4 900.

Tampereen kaupunki ei ole kyennyt vastaamaan kaupungin väkimäärän kasvusta johtuvaan palvelutarpeeseen. Tamperelaisten määrä on viime vuosina kasvanut keskimäärin liki 3 000 asukkaalla per vuosi. Kaupungin kasvuhakuisia tavoitteita rasittaa uusien kaupunkilaisten lisäksi tamperelaisten ikärakenne: Iäkkäämpien tamperelaisten suhteellinen osuus kaupunkilaisista on kasvussa.

Pormestarin apu jälleen tarpeen

Tilanteen helpottamiseksi pormestari Lauri Lylyn (sd.) ensi vuoden talousarvioesitykseen on lisätty ehdotus lisämäärärahaksi. Sen turvin suun terveydenhuoltoon lisättäisiin muun muassa vastaanottoaikoja sekä kaupungin omaan tuotantoon että ostopalveluihin. Terveysasemilla ”aikomuksena” on helpottaa kiireettömään hoitoon pääsyä lisäämällä hoitajien vastaanotto- ja puhelinaikoja sekä lyhentämällä kesäsulkuja.

Yhteydensaannin helpottamiseksi kaupunki miettii muun muassa terveyspalvelujen neuvonnan ja terveysasemien työnjakoa, työntekijöiden lisäämistä työvuorosuunnittelun avulla ruuhka-aikoihin sekä digitaalisten palvelujen kehittämistä ja uusien käyttöön ottamista.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 46 Demokraatti
NYT LOPPUI JUOMINEN - Aiemmin nuoret ryyppäsivät Islannin kansallispäivänäkin
PÄÄTOIMITTAJALTA - Kun idoli paljastuu petturiksi
ANTTI HEIKKINEN - Menestyskirjailijalla on monta rautaa tulessa
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat