Päätoimittajalta

Tampereen raitiotien ensimmäinen rakennusvuosi edennyt suunnitelmien mukaan

Tampereen kaupunki
Ensi vuosi on Tampereen raitiotien vilkkain rakennusvuosi.
Tampereen kaupunki
Ensi vuosi on Tampereen raitiotien vilkkain rakennusvuosi.
Tampereen kaupunki
Ensi vuosi on Tampereen raitiotien vilkkain rakennusvuosi.

Tampereen ratikan ensimmäinen rakennusvuosi on Raitiotieallinssin projektipäällikön Mikko Nyhän mukaan edennyt täysin suunnitelmien mukaan: Niin valmistumisasteen, kustannusten kuin tehtyjen työtuntienkin osalta.

Tampereen raitiotien osan 1 eli Hervanta–Pyynikintori–Tays rakentaminen on käynnissä kaikilla viidellä lohkolla: keskustassa, Kalevassa, Hervannan valtaväylällä, Hervannassa ja tulevan varikon tontilla.

Raitiotien näkyvintä osaa eli raidetta on asennettu jo usealle eri kadulle: keskustaan Hämeenkadulle ja Itsenäisyydenkadulle sekä Hervantaan Kanjoninkadulle, Insinöörinkadulle ja Hermiankadulle. Lisäksi kiskoja ja kiintoraidetta on Hervannan valtaväylällä Nekalantien rampilla.

– Noin puolet tämän vuoden raideurakasta on valmiina. Yhteensä osalle 1 valmistuu kaksoisraidetta 15 kilometriä ja varikkoraidetta kolme kilometriä, Nyhä kertoo.

Mittavia johto- ja putkisiirtoja toteutettu

Raitiotien ensimmäisenä rakennusvuonna on toteutettu mittavia johto-ja putkisiirtoja tulevan radan alta.

Kaikilla lohkoilla on tehty jätevesilinjan ja kaapeleiden siirtoja sekä vesihuoltolinjojen muutoksia. Lisäksi on toteutettu kaukolämpötöitä. Posteljooninpuistoon on rakennettu kokonaan uusi hulevesiallas, jolla estetään tulevaisuudessa hulevesien tulviminen asematunneliin. Myös Hämeenpuistoon on rakennettu uutta hulevesilinjaa.

Johto-ja putkisiirrot jatkuvat myös ensi vuonna. Johtoja, putkia ja kaapelireittejä uusitaan ja siirretään pois tulevan radan alta, jotta niiden mahdolliset korjaustoimet eivät tulevaisuudessa haittaisi raitiotieliikennettä.

Raitiotieallianssi rakentaa kaikkiaan kahdeksan uutta raitiotiesiltaa sekä muokkaa kahdeksaa siltaa raitiotielle sopivaksi. Suurin osa siltatöistä tehdään Hervannan valtaväylän varrella. Tänä vuonna valmistuu jo puolet, eli kaikkiaan kahdeksan siltaatyömaata saadaan valmiiksi.

Vuoden loppuun mennessä valmistuu myös valtaosa eli kaikkiaan 17 yhteensä 20:stä raitiotien varteen rakennettavasta tukimuurista. Myös näistä suurin osa sijoittuu Hervannan valtaväylälle siltojen yhteyteen. Ensi vuodelle jää tehtäväksi vielä kolme tukimuuria.

Kustannukset suunnitellulla tasolla

– Raitiotien kustannukset ovat suunnitellulla tasolla. Töiden valmiusaste on tällä hetkellä 12 prosenttia ja projektiajasta on käytetty 18 prosenttia, Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen toteaa.

Tampereen kaupunginvaltuuston hyväksymä raitiotien osan 1 tavoitekustannus oli 219,018 milj. euroa. Toteutusvaiheen aikana hankkeen sisältö on tarkentunut, ja tavoitekustannus on nyt 219,521 miljoonaa euroa.

Raitiotieallianssi toteuttaa raitiotien rakentamisen yhteydessä Tampereen kaupungin toiveesta myös synergistä kadunrakentamista ja vesihuoltotöitä erikseen tilattuina. Niiden osuus kadunrakentamisen osalta on tällä hetkellä 3,6 miljoonaa euroa ja vesihuollon osalta 6,9 miljoonaa euroa.

Osaa katualueista rakennetaan kaupungin toiveesta enemmän kuin raitiotien rakentaminen edellyttäisi. Näin siksi, että samalla kertaa toteutettavat työt säästävät aikaa ja kaupungille myöhemmin mahdollisesti aiheutuvia kokonaiskustannuksia sekä vähentävät töistä aiheutuvia haittoja. Samasta syystä Raitiotieallianssi tekee johto-ja putkisiirtojen yhteydessä myös vesihuoltoverkoston kunnostusta-ja uusimista.

Raitiotien rakentaminen jatkuu talvikaudella useissa kohteissa. Rakentamiseen liittyy useita työvaiheita, jotka voidaan toteuttaa talviolosuhteista huolimatta.

Ensi vuosi rakentamisen vilkkain vuosi

Vuosi 2018 tulee olemaan raitiotien rakentamisen vilkkain vuosi. Tavoitteena on rakentaa viisi kilometriä valmista kaksoisraidetta, jatkaa ratasiltojen rakentamista ja katurakentamista sekä viimeistellä johto-ja putkisiirtoja. Esimerkiksi Sammonkadun kiskot pyritään rakentamaan kokonaisuudessaan ensi vuonna.

Raitiotien rakentajat korostavat, että töiden aikaisiin liikennejärjestelyihin kiinnitetään erityistä huomiota ja niitä suunnitellaan usean asiantuntijan voimin.

– Työhön osallistuvat raitiotien rakentajat, kaupungin katutilavalvonta ja liikenneinsinöörit, työnaikaisten liikennejärjestelyjen suunnittelijat sekä Tampereen seudun joukkoliikenteen edustajat. Yhteinen tavoite on kaupunkilaisten mahdollisimman sujuva arki myös raitiotien rakentamisen aikana.

Raitiotien rakentamisen vaikutuksista ja liikennejärjestelyistä tiedotetaan töiden edetessä tarkemmin erikseen rakentamisen lähialueilla, Ratikka-Nyssessä ja Raitiotieallianssin eri kanavissa: raitiotieallianssi.fi, Instagram, Facebook, Twitter, YouTube.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat