Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Uutiset

Tampereen ratikan ensimmäiselle osalle nurmirataa pari kilometriä

Tältä näyttää ratikan nurmirata Sammonkadulla.

Tampereen raitiotien ensimmäiselle osalle (keskusta–Hervanta–Tays) rakennetaan Raitiotieallianssin mukaan “maailman pohjoisimpia nurmirataosuuksia”. Kaupunkilaiset saavat uutta viherympäristöä eli nurmirataa yhteensä noin 2,2 kilometriä.

Nurmirataa tulee neljälle kadulle: Sammonkadulle, Teiskontielle, Tekunkadulle sekä Hermiankadulle. Nurmen kylvö Sammonkadulla sijaitseviin koerakenteisiin on aloitettu. Kokeiden tulosten perusteella tehdään päätös tavasta, jolla nurmirataa Tampereella tullaan rakentamaan.

– Nurmirataa testataan koerakenteilla, jotka perustuvat kaikkiaan 12 erilaiseen nurmisiementen ja kasvualustojen yhdistelmään, diblomityössään nurmiradan kasvuolosuhteita tutkinut Malla Sipilä kertoo.

Suomen ilmasto-olosuhteet poikkeavat muista nurmipintaa käyttävistä raitiotiemaista, joten vaatimukset nurmille ja niiden kasvualustoillekin ovat erilaisia. Lisäksi koerakenteilla arvioidaan eri testinurmien kykyä talvehtia.

Raitiotieallianssi järjesti asiasta tiedotustilaisuuden tänään perjantaina.

Viherraiteista hyviä kokemuksia

Tutkimusten mukaan viherraiteilla on positiivisia ympäristövaikutuksia. Ne lisäävät viherympäristön määrää ja kaupunkiympäristön viihtyvyyttä. Viher- ja nurmiraiteet myös pidättävät ja suodattavat hulevesiä sekä liikenteen päästöjä. Lisäksi ne sitovat katupölyä sekä vähentävät tärinää ja melua.

Mainituilla tekijöillä on myös sekä sosiaalisesti että psykologisesti positiivisia vaikutuksia ihmisiin.

– Tampereen kaupunki haluaa parantaa katuviherympäristöä lisäämällä viheralueita nurmiradoilla. Nurmiradat parantavat myös kaupunkikuvaa sekä asuinympäristöjen viihtyisyyttä, Tampereen kaupungin ympäristösuunnittelija Jyrki Lehtimäki korostaa.

Viherrata sopii erityisesti alueille, jossa väylää ei tarvita muun liikenteen käyttöön. Esimerkiksi Sammonkadulla raitioliikenne kulkee kadun keskellä omalla väylällään, kun auto- ja bussiliikenne kulkevat kadun sivuilla.

Viherraide on raitiotiekaista, jonka pinnassa on kasvillisuutta. Nurmiradalla  raiteiden väli on nurmea. Valmiin nurmen pinta vaihtelee kiskon pinnan tasolta hieman kiskon pinnan yläpuolelle.

Tampereen nurmirata pioneerihanke

Tampereelle toteutettava nurmirata on Raitiotieallianssin mukaan ensimmäinen laatuaan maailmassa. Missään muualla ei pohjarakenteissa käytetä routalevyä. Näin yksinkertaisesti siksi, ettei se sääolosuhteiden takia ole tarpeen. Suomen olosuhteissa routalevyä taas tarvitaan radan routimisen ehkäisemiseksi. Tämä tuo omat haasteensa myös nurmiradalle.

Nurmiradan koerakenteet tehdään Sammonkadun puoliväliin kahdelle erilliselle kiintoraidelaatalle kahdeksan metrin osuuksina, yhteensä noin 50 metrin matkalle.

Tampereen raitiotien nurmiradan kiintolaatat rakennetaan tänä ja ensi vuonna. Kasvualustat rakennetaan ja nurmet kylvetään ensi tai seuraavana vuonna, kun tulokset sopivimmasta nurmi- ja kasvualustayhdistelmästä on käytettävissä.

Viherraiteet suosittuja raitiotiekaupungeissa

Raitiotieallianssin mukaan viherraiteiden käyttö on maailmalla yleistymässä niiden positiivisten vaikutusten vuoksi. Erityisen paljon viherraidetta käytetään Euroopassa. Tosin luonnon sanelemat kasvu- ja ylläpitoedellytyksetkin ovat paremmat, helpommat ja edullisemmat kuin Suomessa.

Euroopan ratikkakaupungeissa on myös laajoja puisto- ja viheralueita, joita ratikkareitit myötäilevät. Monet Tampereen kaupunginhallituksen aikaisemmat jäsenet ja ratikkapäätöstä valmistelleet virkamiehet tutustuivat takavuosina näihin olosuhteisiin.

Sipilän mukaan Suomeen on vaikea tuoda valmiita malleja muualta, koska lähes kaikilla raitiotiekaupungeilla ja -mailla on omanlaisensa rakenneratkaisut eikä viherraiteesta ole olemassa valmiita tyyppiratkaisuja. Yhden ja kaikkialle sopivan ratkaisun löytymistä haastaa muun muassa erilaiset sää- ja sitä kautta luonnonolosuhteet.

Helsingin raitiotien viherraideosuudet on toteutettu nurmikivinä. Ratkaisu on rakenteeltaan erilainen kuin Tampereen tuleva nurmirata.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE