Teatteri & Tanssi

Tanssiarvio: Sukellus syvälle kehon ja mielen yksityiseen liikkeeseen

Ilkka Saastamoinen
Katri Soini on yksi Hetken keltainen -teoksen neljästä tanssijasta.
Ilkka Saastamoinen
Katri Soini on yksi Hetken keltainen -teoksen neljästä tanssijasta.
Ilkka Saastamoinen
Katri Soini on yksi Hetken keltainen -teoksen neljästä tanssijasta.
Joona Halonen matkasi jo edellisessä teoksessaan Thight (2017) pitkälle mielen ja kehon syvyyksiin. Nyt hän sukeltaa saman nelihenkisen tanssiryhmän –  Arttu Palmio, Marika Peura, Guillermo Sarduy ja Katri Soini – kanssa  vieläkin syvemmälle liikkeen ja kehon monitulkintaiseen ja yksityiseen maailmaan esityksessä Hetken keltainen.

Tämä maailma saattaa olla jopa niin yksityinen, että katsojan voi olla vaikeaa seurata mukana. Ainakin jos hän haluaa vastauksia liikkeellisiin miksi-kysymyksiin tai etsii näkemästään jonkinlaista muuta kuin rakenteellista punaista lankaa.

Tällä en tarkoita, että esitystä olisi vaikea seurata tai se olisi mielenkiinnoton. Mutta lähelleen se ei päästä tanssijoiden eittämättömästä intiimiydestä ja läsnäolosta huolimatta.

TANSSI
Zodiak – Uuden tanssin keskus, Stoa
Hetken keltainen

Koreografia ja ohjaus Joona Halonen –  Tila Salla Salin – Ääni Viljami Lehtonen-  Puvut Minttu Vesala – Valot Luca Sirviö – Tanssijat Arttu Palmio, Marika Peura, Guillermo Sarduy, Katri Soini

Teos koostuu neljästä eri tyyppisestä soolosta ja ne yhteen keräävästä ryhmäosuudesta. Kuinka paljon liikkeissä on Halosen antamaa ja tiukasti harjoiteltua ja kuinka paljon tanssijoiden omasta itsestä kummunnutta ja spontaania, on vaikea sanoa. Tarkoitus on selvästi ollut olla mahdollisimman impulsiivisen oloinen ja tämä vaikutelma toteutuu täydellisesti.

Sooloista pisin ja monimuotoisin on esityksen aloittava Soinin osuus. Soinin välillä lapsenomaisen ihmettelevissä tai villeissä liikkeissä näkyy hänen pitkä kokemuksensa tanssijana. Soini käyttää aikaa ja tilaa vapaasti sekä uskaltaa heittäytyä suuresta pieneen ja takaisin.

Palmion osuuden erityspiirre on mikrofonin ja hengityksen äänien volyymin käyttö. Tehokeino, joka sivumennen sanoen näyttää tällä hetkellä olevan yksi tanssiesitysten lähes must. Marika Peura liikkuu lähinnä lattiatasolla eri tavoin kiemurrellen ja raajojaan hampaillaan liikutellen. Sarduyn useimmiten elastisten liikkeiden suunta on ylöspäin.

Jokainen tanssija siis tavallaan liikkuu omassa yksityisessä universumissaan, jotka eivät oikeastaan kohtaa kuin pari kertaa. Kerran Sarduyn temmatessa Peuran harteilleen ja sitten lopussa kaikkien pysähtyessä vierekkäin toinen jalka terästasolle asetettuna.

Esitys käyttää Stoan koko teatterisalia seinästä seinään katsojien istuessa parissa rivissä suorakaiteen muotoisen tilan pitkillä sivuilla. Sinne tänne pääasiassa seinän vierille sijoitellut Salla Salinin installaatiomaiset rakennelmat tuntuvat elävän omaa elämäänsä ilman suurempaa kontaktia tanssijoihin. Näissä paperi ja naru -muodostelmissa ovat myös teoksen mustavalkoisen maailman ainoat pienet väripilkut, vihreät tai punaiset köydet. Puvustaja Minttu Vesalan ideoimat mustat trikoiset shortsihaalarit ovat yhtä aikaa anonyymejä ja sotilaallisia. Vaikutelmaa lisäävät muiden kuin Soinin mustat nahkaiset päänmyötäiset kypärät. Soinilla on iso vaalea peruukkipehko. Miksi, sitä ei tuoda esille.

Viljami Lehtosen äänimaailma on pääosin hyvin minimalistinen muutamia ukkosmyrskymäisiä tai hyökyaaltomaisia ryöpsähdyksiä lukuun ottamatta. Luca Sirviön valot eivät nouse esille kuin pari kertaa hämärtyessään.

En voi mitään sille, että mieleeni tulee nykytanssin amerikkalainen pioneeri Cunningham. Saman suuntaisesti kuin hänen esityksissään kukin Hetken keltaisen eri elementti tuntuu elävän omaa elämäänsä ilman sen suurempaa kontaktia toisiinsa kuin yhteiseen loppuun pääseminen.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Demokraatti 19/19
KANSAN KUKKAROLLA - Verotusta siirtyy kulutukseen
TÄMÄN SORTIN FEMINISMIÄ - Katse rakenteisiin
KIVUN HISTORIA - Elina Hirvonen kirjoitti kohuromaanin
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


DEMOKRAATTI

Käynnissä on kulttuurisota, rienaamiseen, provosointiin ja tunteisiin liittyvä taistelu identiteeteistä – Tutkija: ”Vastapuoli täytyy demonisoida ja näyttää huonossa valossa”
2.10.2019

Luetuimmat


Uusimmat