Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Teatteri & Tanssi

Tanssiarvio: Vahva ja vaikuttava esitys oman paikan etsimisestä

Heini Lehväslaiho
Ninu Lindforsin Vanajan vankilan naisille koreografioima esitys on ennen kaikkea ryhmäteos, jossa esiintyjät toimivat erinomaisesti yhteen.

Zodiakin kevään ensimmäinen esitys on taustaltaan melko poikkeuksellinen, sillä se on toteutettu yhteistyössä Zodiakin, Vanajan vankilan ja Taittuu ry:n kanssa. Taittuu on yhdistys, joka jo yli kymmenen vuotta on ohjaajansa Hannele Martikaisen johdolla toiminut vankilateatterin keinoin syrjäytymistä vastaan.

Annikki Alku

Demokraatti

Tanssija-koreografi Ninu Lindforsin tekemässä teoksessa Maan päällä paikka esiintyjinä on kuusi Vanajan vankilan naista. He eivät ole tanssijoita tai esiintymisen ammattilaisia, mutta tämä unohtuu hyvin nopeasti. Jokainen heistä on persoonallinen esiintyjä ja kaikkien läsnäolo on sataprosenttista. Täysareenaksi muokattu Zodiakin tila on vaativa, mutta he täyttävät ja ottavat sen haltuun vaivatta. He ovat yhtä aikaa vahvoja ja haavoittuvia.

TANSSI
Zodiak Stage, Kaapelitehdas
Maan päällä paikka

Koreografia ja ohjaus Ninu Lindfors – Ohjauksellinen ja dramaturginen dialogi – Hannele Martikainen – Puvut Tommi Haapaniemi – Valot Pekka Pitkänen – Tila Salla Salin – Ääni Janne Masalin – Esiintyjät Vanajan vankilan naiset

Lindfors on myös hienosti ottanut kokonaisuudessa huomioon kunkin vahvuuksia, niin että enemmän liikkeellistä taustaa omaavat pääsevät käyttämään osaamistaan. Esitys on silti ennen kaikkea ryhmäteos, jossa esiintyjät toimivat erinomaisesti yhteen.

Täysareenanäyttämöllä tapahtuu yhtä aikaa eri asioita, joten katsoja voi halutessaan seurata vaikka vain yhden esiintyjän matkaa. Sillä matkasta ja etsimisestä esityksessä on selvästi kyse. Etsitään ja piirretään omia rajoja ja omaa paikkaa maailmassa. Eikä se suinkaan ole helppoa, eikä suoraviivaista. Suunnitelmat, joiden loistavina symboleina toimivat sokeripalat, voivat hajota tai niitä on liikaa. Eteensä ei ihan konkreettisesti näe etsiessään tietään silmät kiinni kontaten.

Näkeminen, valo ja pimeys ovatkin yksi esityksen vahvoja symbolisia, ja konkreettisiakin, elementtejä. Pekka Pitkänen rakentaa valoillaan hienoja hetkiä, joista yksi mieleenpainuvimpia on pimeydessä eteenpäin hapuilevista vain valoa vasten näkyvät kämmenet seinällä.

Toinen tilaa ja esitystä voimakkaasti muokkaava tekijä on Janne Masalinin äänimaailma. Se ei varsinaisesti ole musiikkia, vaikka siinä on rytmi ja rakenne. Se humisee ja sykkii täyttäen tilan välillä kevyemmin ja välillä voimakkaammin. Se tuntuu olevan kaikkialla ja ei missään.

Maan päällä paikka -esitystä voi pitää eräänä yleisötyön muotona, mutta minusta se on ennen kaikkea täysipainoinen näyttämöteos, jonka symboliikka on monikerroksista ja puhuttelevaa ja jonka toteutus on kaikilta osin täysin ammattimaista.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Toimituksen valinta

Johannes Ijäs

Politiikka
23.11.2020
”Tämä on ehkä liian suoraa puhetta, kun näin sanon” – Seppo Kääriäinen nostaa esiin Marin-Saarikko-akselin
Lue lisää

Luetuimmat

Uusimmat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Chefredaktör: Johan Kvarnström
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE