Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Tappara-Ilves -tyylinen vastakkainasettelu ei enää päde Tampereen teatterielämässä

Tampereen Teatterissa toisen tulemisensa saavan Patriarkka-näytelmän keskushenkilöä esittää Heikki Kinnunen (seisomassa keskellä). Muut näyttelijät vasemmalta oikealle ovat Mari Turunen, Kirsimarja Järvinen, Jukka Leisti, Heikki Kinnunen, Ritva Jalonen, Risto Korhonen, Arttu Ratinen ja Elisa Piispanen.

Tampereen Teatterin syysnäytäntökausi tarjoaa neljä ensi-iltaa, joista muodostuu ikään kuin kaksi paria: angloamerikkalaiset komediat kilpailevat yleisön suosiosta kahden eturivin suomalaisen nykynäytelmäkirjailijan kanssa.

Syksyn avaa Frenckell-näyttämöllä amerikkalaiskirjalija Larry Shuen komedia “Ulkomaalainen”, jonka ohjaa Tommi Auvinen. Ohjaajan mukaan Shuen vuonna 1983 kirjoittama näytelmä on “suorastaan käsittämättömän ajankohtainen tämän heteken Suomessa. Muukalaispeloista, ennakkoluuloisuudesta ja lapasesta lähtevästä huhumyllytyksestä ammentava komedia nauratti jokunen vuosi sitten Helsingin kaupunginteatterissa Santeri Kinnusen tähdittämänä; Tampereella pääroolissa nähdään monista komediarooleistaan kiitoksia kerännyt Ville Majamaa.

Lokakuussa TT:n päänäyttämöllä saa Suomen kantaesityksensä brittikomedia “Näytelmä joka menee pieleen”. Englantilaisten näyttelijäopiskelijoiden alunperin pubiviihteeksi tekemästä hulluttelusta kasvoi isommille estradeille päästyään hitti, jonka sekä TT:n johtaja Reino Bragge että sen Tampereella ohjaava Mika Eirtovaara näkivät Lontoossa viime vuonna. Ja olivat kuulemma nauraa itsensä näännyksiin.

Bragge teki Suomeen päästyään oitis komediasta kantaesitysvarauksen, ja Eirtovaara lähti ohjaajaksi aika kovin ennakkoehdoin: lavastuksen pitää olla valmis ennen harjoitusten aloittamista. Lavastaja Marjatta Kuivasto työryhmineen vastasi haasteeseen – valmista tuli.

Peltolan näytelmä ensi kertaa TT:ssä

Kansallisteatterin kotikirjailija Juha Jokela kirjoitti ja ohjasi ensimmäisenä “virkatyönään” vuonna 2011 teatterin 140-vuotisjuhlanäytelmäksi väkevän sukupolvidraaman “Patriarkka”. Menneen (siis 1960-70-luvulla kukoistaneen) maailman miehiä ja uuden polven avaramielisiä moniosaajia törmäyttävä draama kokee nyt uuden tulemisen, kun se saa 8.9. ensi-iltansa Tampereen Teatterin päänäyttämöllä. Keskushenkilöä, neuvostoaikaisen idänkaupan veteraani ja demarivaikuttaja Heimo Harjua, joka palaa eläkepäiviltään Ranskasta tekemään viimeistä palvelusta taantumassa kouristelevalle Suomelle, esittää Heikki Kinnunen. Hän sanoo saman ikäpolven miehenä tuntevansa tyypin.

– Aika läheltä se liippaa. Tunnen paljon ihmisiä, jotka ovat käyneet läpi samantyyppisiä vaiheita niin työurallaan kuin perhe-elämässään. Se on sellainen vanhan liiton mies, joka ei enää oikein opi uusia temppuja, Kinnunen kiteyttää roolihahmonsa.

Patriarkan ohjaa Tampereen Teatterin komean tulkinnan Tshehovin “Lokista” kolme vuotta sitten tehnyt Samuli Reunanen.

Uutta kotimaista draamaa tarjotaan Frenckellin lokakuisessa ensi-illassa “Tyttö ja varis”. Kyseessä on erityislaatuinen tapaus, sillä tämän äidinrakkauden äärimmäisisyyksiin pureutuvan näytelmän on kirjoittanut Sirkku Peltola, joka tunnetaan nimenomaan Tampereen Työväen Teatterin kantavana voimana niin näytelmäkirjailijana kuin ohjaajana.

Vielä 1970-luvulla, poliittisesta ilmapiiristäkin johtuen, moista “syrjähyppyä” olisi katsottu oudoksuen, paheksuen. Tampereen Teatteri ja “Työvis” olivat silloin kaupunkilaisten silmissä vähän kuin Tappara ja Ilves. Kunkin oli valittava värinsä, ja teatterissakin tekijöiltä edellytettiin “seurauskollisuutta”.

TT:n teatterinjohtaja Reino Bragge kertoo Peltolan debytoinnin Hämeensillan kupeen teatteritalossa sujuneen hyvässä yhteisymmärryksessä. Prosessi käynnistyi, kun Anna-Elina Lyytikäinen ohjasi Peltolan näytelmän lukudraamana Kansallisteatterin lavaklubilla järjestetylle uuden kotimaisen draaman festivaalille.

– Kun Tampereen Työväen Teatteri ei kyennyt ihan lähitulevaisuudesta löytämään Sirkun näytelmälle paikkaa omasta ohjelmistostaan, tuli pohdintaan, josko pääohjaajaksemme kiinnitetty Ansku Lyytikäinen voisi tehdä sen meille. TTT:n johtajakollegani Maarit Pyökäri näytti vihreää valoa, ja niin Tyttö ja varis on nyt iloksemme ohjelmistossa.

Braggenkin mielestä vastakkainasettelun aika alkaa olla Tampereen suurten teatteritalojen välillä olla mennyttä maailmaa. Papereihin kirjaamattoman herrasmiessopimuksen mukaan teatterit eivät ennen houkutelleet tai kaapanneet taiteilijoilta toiselta, mutta nyt sitä voidaan tehdä sulassa sovussa.

– Tekniikan puolellahan meillä on ollut toimivaa yhteistyötä jo pitkään. On molempien etu, että myös taiteellisella puolella voidaan tehdä samoin, sanoo Bragge.

Peltolan teksteille ominaisia vahvoja naishahmoja esittävät Tyttö ja varis -näytelmässä TT:n vahvat ja kokeneet näyttelijät Tuija Vuolle ja Ritva Jalonen. Ipen ja Jarden, kahden eri-ikäisen ja taustaisen miehen rooleissa nähdään Jukka Leisti ja TT:n tuore kiinnitys Antti Tiensuu.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE