Tappouhkauksia saanut Hanna Huumonen: ”Positiivisen palautteen määrä on ollut moninkertainen”

Jari Soini
Jari Soini
Jari Soini

Sosialidemokraattiset opiskelijat Sonk ry aloitti loppiaisena kampanjan saadakseen MV-lehden ja Uberuutisten verkkosivuilla mainostavat yritykset poistamaan mainoksensa ”valheita, naisvihaa ja ulkomaalaisvihaa levittelevältä sivustolta”. Sonk kannustaa myös kansalaisia boikotoimaan sivustoilla mainostavia yrityksiä.

Kampanja on saanut paljon huomiota ja laajaa tukea muun muassa muilta poliittisilta nuoriso- ja opiskelijajärjestöiltä. Kampanja löi hynttyyt yhteen Facebookin Loppu MV-lehdelle -yhteisön kanssa, jolla on nyt jo lähes 10 000 kannattajaa.

Boikotti sai tulen alleen, kun Uudenmaan demarinaisten varapuheenjohtaja Anette Karlssonin blogikirjoitusta vääristeltiin MV-lehdessä, ja Karlsson sai niskaansa vihapostin ryöpyn.

– Näimme voiman, jolla lehti vaikuttaa valheillaan. Kuinka paljon eripuraa ja vastakkainasettelua se luo, ja miten se vahvistaa turvattomuuden tunnetta. Siksi päätimme ottaa kantaa ja varmistaa, että yritykset tietävät, millaisella sivulla he mainostavat, Sonkin puheenjohtaja Hanna Huumonen taustoittaa.

Kampanjasta kimpaantuneet ovat väittäneet Huumosen haluavan rajoittaa sananvapautta. Hän huomauttaa, että sananvapauden turvin hän saa esimerkiksi sanoa, ettei syö karkkia. Kun hän sanoo niin, se ei kuitenkaan tarkoita, että hän kieltäisi karkin syömisen muilta.

– Toki joku voi huomata siinä kohtaa, kun kerron asiasta, että karkki onkin aika epäterveellistä ja päättää, ettei hänkään enää syö karkkia. Mielipiteiden kertominen voi tietysti johtaa siihen, että jonain päivänä kukaan ei enää syö karkkia, mutta kenenkään ilmaisunvapautta tässä prosessissa ei ole loukattu, vaan päinvastoin on käytetty sitä.

Tämä on näköjään MV-lehden isänmaallisten suomalaisten miesten näkemys siitä, miten sananvapauttaan käyttäviä naisia tulee kohdella.

Huumosen mukaan viesti, joka kampanjalla halutaan lähettää, on, että Suomessa pitää voida luottaa mediaan ja siihen, ettei kukaan kiihota ihmisiä toista kansanryhmää vastaan.

Monet tahot pitävät MV-lehden uutisointia kansanryhmiä leimaavana ja harhaanjohtavana. Lehteä on kritisoitu siitä, ettei se noudata hyvää lehtimiestapaa. Mediajätit Sanoma ja Otavamedia ilmoittivat syksyllä selvittävänsä, onko MV-lehti syyllistynyt tekijänoikeusrikkomuksiin tai -rikoksiin.

Yle kertoi marraskuussa, että MV-lehti tienaisi mainonnalla arviolta jopa 35 000 euroa kuukaudessa. Boikotti on saanut mainostajia kaikkoamaan.

– Jos MV-lehti on totuuden asialla, eikä mainostuloilla ole merkitystä, minkä vuoksi lehti sitten hermostui kampanjastamme niin paljon, Huumonen kysyy.

Huumonen on joutunut rajun häirinnän, jopa tappouhkausten kohteeksi. Hän kertoo puhelimensa soivan koko ajan – vastaaja on täyttynyt läähätysviesteistä ja seksiehdotuksista. Hän joutui vaihtamaan puhelinnumeroaan.

– Tämä on näköjään MV-lehden isänmaallisten suomalaisten miesten näkemys siitä, miten sananvapauttaan käyttäviä naisia tulee kohdella, Huumonen huokaa.

– Positiivisen palautteen määrä on kuitenkin ollut niin moninkertainen, että se valaa uskoa siihen, että Suomessa on paljon ihmisiä, jotka eivät halua, että tällaiset julkaisut johtavat ihmisiä harhaan ja lietsovat vihaa, hän jatkaa.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat