Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Tartossa viritellään jättipaukkua – Rovanperältä vakuuttavaa ajoa, kuin oppikirjasta

LEHTIKUVA / AFP Timo Anis
Kuvassa Kalle Rovanperän menoa.

Viron MM-rallin ensimmäinen täysi kilpailupäivä sisälsi draamaa. Rallin ennakkosuosikki, Hyunadaita käskevä virolainen Ott Tänak joutui keskeyttämään neljännellä erikoiskokeella, rallin johtopaikan hän menetti jo kolmannella ek:lla kärsittyään rengasrikon.

Pertti Knuuttila

Syy keskeytykseen oli lopulta renkaiden loppuminen. Ja kun Tänakilla on ehdollinen rangaistus päällä vanteella ajamisesta siirtymällä, ei vaihtoehtoja jatkamiseen ollut.

Eikä Hyundain mustan perjantaiaamun ongelmat vielä siihen loppuneet. Thierry Neuville kärsi myös rengasrikon neljännellä Kanepin ek:lla. Kolmatta Hyundaita ajava irlantilainen Craig Breen kärsi aikatappiota ajettuaan vesipumppuongelmien vaivaaman Fordin Gus Greensmithin perässä, pölypilvessä. Breen sai tuomariston päätöksillä aikahyvityksiä ja nousi hetkeksi jo rallin johtopaikalle 0,2 sekunnin turvin, ennen Toyotan Kalle Rovanperää.

Eestin rallin perjantai oli lopulta pelkkää Rovanperän näytöstä. Otepään kolmannelta ek:lta alkanut viiden pohja-ajan putkeen takominen ja neljänneltä haltuun otettu johtopaikka oli nuorelta suomalaiselta vakuuttavaa näytöstä. Vain yksi pohja-aika livahti Breenille.

– Tuli ihan hyvin. Aamun parilla ekalla pieniä virheitä. Tien pinnan lämmetessä pehmeä rengas ei näytä kestävän. Kahdella viimeisellä alkoi jo aliohjautumaan, eikä auto ole enää balansissa, kertoi Rovanperä puolen päivän huollossa 4,8 sekunnin johdossa ennen Breeniä.

– Kaikki vetää nyt täysillä, virheitä tulee. Johonkin on porukka osunut. Tiedossa oli, ettei virheille ole varaa täällä kovavauhtisessa rallissa. Ilman virheitä tultiin, kuten ajateltiin. Ei ole paljoa varaa puristaa. Nyt vaihdetaan toisen vedon setup, Rovanperä suunnitteli ennen toistamiseen ajettavaa iltapäivän neljän ek:n lenkkiä.

Toisella lenkillä Rovanperä kasvatti johdon Breeniin 8,5 sekuntiin.

Lisää aiheesta

– Hyvä päivä meillä. Ollaan edetty suunnitelman mukaan. Toinen lenkki oli parempi. Puskettiin ja oli iso ”tilannekin” lopussa, pitoa ei ollut. En pysty paljon enempää, Rovanperä kuittasi päivän viimeisen ek:n maalissa.

– Toisen lenkin säädöt eivät olleet ihan pidon kannalta parhaat. Siksi ihme, että olin kuitenkin nopein. Pienellä tiellä pärjättiin varmaan paremmin. Tänään oli kyllä 110 prosenttia yritystä koko ajan, Kalle summasi ennen iltahuoltoa.

“Kalle on ajanut hyvin.”

Toyotan tiimipomo Jari-Matti Latvala jakoi vuolaat kehut Rovanperälle.

– Kalle on ajanut hyvin. Täytyy myöntää, että se yllätti minut. Mutta on hyvä muistaa, että Kalle oikeastaan syntynyt täällä ralliautoilijana. Hän ajoi paljon täällä nuorempana.

Latvala ei ole pahoillaan, jos rallin MM-sarjan nuorimman voittajan viitta siirtyy häneltä pois.

– Olen nyt 13 vuotta sitä kantanut. Sain sen Henri Toivoselta. Eikä minua haittaa yhtään, jos minulta lähtee se suomalaiselle.

“Harmittava tapahtuma.”

Aamupäivän neljäs ek osoittautui pahaksi myös neljättä Toyotaa ajavalle japanilaiselle Takamoto Katsutalle ja hänen kartturilleen Daniel Barrittille.

– Tuli iso hyppy ja raskas laskeutuminen. Siirtymällä kysyin Danielilta, onko kaikki hyvin ja hän vastasi, ettei ehkä ole. Hänellä oli kipuja niskassa ja selässä. Varmuuden vuoksi keskeytimme ja Daniel pääsi sairaalaan tarkistettavaksi, kertoi hyvää kautta ajava Katsuta, joka oli keskeytyshetkellä rallissa hienosti kolmantena.

– Harmittava tapahtuma. Olin aamun ensimmäisellä liian varovainen, kolmonen oli parempi ja nelosella pääsin jo oikeaan tuntumaan ja luottoon autoon. On liian aikaista arvioida, onko tarvetta vaihtaa kartturia Belgian MM-ralliin. Daniel on minulle tietenkin paras vaihtoehto,  ”Taka” Katsuta selvitti.

Toyota tiedotti myöhemmin, ettei Barrittilta ollut särkynyt paikkoja, mutta lepoa oli suositeltu, joten he eivät jatka huomenna ralli2-säännön turvin.

Fordin murheita Greensmithin keskeytyksen lisäksi lisäsi myös Teemu Sunisen alavireinen ensimmäinen lenkki, johon sisältyi myös rengasrikko neljännellä.

– Rengasrikki ja pellolla käytiin. Viidennellä sitten tekninen ongelma.

Toisella lenkillä mehut näyttivät olevan lopussa niin miehestä kuin autosta.

– Pettynyt olen. Yksi, kaksi pätkää se kestää vetää. Sitten on mittaristo kuin joulukuusi ja lämmöt karkaa. Kun ajaa varovaisemmin yli hyppyjen ja rytkyjen, se toimii ihan hyvin, kertoi Suninen.

– Sama ongelma on mysteeri. Testeissä sitä ei tullut. Yritämme ratkaista, missä vika on. Voin vakuuttaa, että yritämme kovasti saada asian ratkaistuksi, vakuutteli Sunisen ja M-Sportin Fordin tallipäällikkö Richard Millener.

“Totaalista paskaa.”

WRC2-luokassa musteni Hyundain päivä edelleen. Vakuuttavaa vauhtia näyttänyt Jari Huttunen kaatoi autonsa neljännellä ja Oliver Solberg hyppäytti jäähdyttimen keskeytyskuntoon kolmannella.

– Rohkea nuotti, rohkea ajo. Oikeassa nopeassa jäi liian myöhälle jarrutus. Se oli normaali uloajo, 3–4 kertaa pyörittiin. Nokassa vaurioita, jäähdytin ja vesipumppu rikki. Yritettiin kyllä jatkaa, mutta kun näki ettei ei vettä sisällä, niin piti keskeyttää, Huttunen selvitti päästyään huoltoparkkiin Tartoon takaisin.

– Edellisellä ek:lla onnistuttiin. Nyt tuli virhe. Ajettiin viime vuonna eri suuntaan. Kyllä minä paikan muistinkin. Koitettiin, että olisi tuolla autolla vielä pärjätty täällä, summasi Huttunen, joka saanee seuraavaan ralliin alleen uuden kehitysversion Hyundailta.

Hyuandain tallipäällikkö oli tavoistaan poiketen yllättävän rauhallinen puolen päivän huollossa.

– Parempiakin aamupäiviä on nähty, Andreas Adamo kuittasi.

WRC2:n kisassa merkin kahden edustajan keskeytys sai jo sanaisin arkun avautumaan medialle.

– Totaalista paskaa.

Ogier: “Olen tyytyväinen päivääni.”

MM-sarjan kärkikaksikko Toyotan Sebastien Ogier ja Elfyn Evans tekivät perjantaina lakaisijan roolin, mutta ajoivat varmasti ja virheitä välttäen.

– Viime vuonna oli kosteampaa, joten avaaminen oli helpompaa. Tämä on nopea ralli ja aina sattuu, kun liimitillä vedetään. Olen tyytyväinen päivääni. Sijoitus on parempi kuin odotin, antoi mestari-Ogier neljäntenä jo myrskyvaroitusta huomiselle, vain kuusi sekuntia Neuvillen perässä.

Lauantaina ajetaan yhdeksän erikoiskoetta. Minuutin ja 15,1 sekunnin sisällä on viiden kärki: Rovanperä, Breen, Neuville, Ogier ja Evans. Sekuntitaistelu ajetaan voitosta ja kolmannesta sijasta.

Uutista päivitetty muun muassa Latvalan kommenteilla.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE