Teatteri ja Tanssi
7.8.2018 19:00 ・ Päivitetty: 7.8.2018 19:02
Teatterifestivaali goes movies – hollantilaiskollektiivin missiossa perinteinen draama ei riittänyt
Tampereen Teatterikesän esityspaikoista Hällä-näyttämö on viime vuosina melkeinpä profiloitunut elokuvallisten teatteriesitysten näytöstilaksi – entinen leffateatteri kun on. Pari vuotta sitten siellä nähtiin videoituun materiaaliin perustunut esitys eräästä pyöräreissusta maailman metropoleihin. Viime vuonna Hällässä nähtiin Kristian Smedsin Kansallisteatterille tekemä ohjaus, joka käänteisesti esitti elokuvaa teatterin keinoin.
Tänä vuonna oltiin taas siinä toisessa ääripäässä, joka saa miettimään, onko tällaisen esityksen paikka teatterifestivaalilla vai olisiko se enemmän kotonaan maaliskuisilla Tampereen elokuvajuhlilla. Ainuttakaan ihmistä livenä, lihana & verenä Hällän näyttämöllä ei hollantilais-flaamilaisen Wunderbaum-teatteriryhmän ”Stop Acting Now” -esityksessä nähty. Oli vain vajaan puolentoista tunnin dokumenttielokuva tai reality-taltio siitä, mitä tapahtui, kun Wunderbaumin porukka sai teatterin rajoista tarpeekseen.
Wunderbaum, Hollanti
Stop Acting Now
Ohjaus Mijke de Jong – Esiintymässä Walter Bart, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Maartje Remmers, Marleen Scholten
Elokuvassa esiintyvä Wunderbaumin viisikko Maartje Remmers, Marleen Schölten, Wine Dierickx, Walter Bart ja Matjis Jansen päätti pari vuotta sitten irrottautua teatterintekemisen konventioista ja etsiä uutta ilmaisutapaa suorasta yhteiskunnallisesta toiminnasta. Näyttelijäkollektiivin jäsenet kokivat, etteivät he pysty oikeasti vaikuttamaan maailmanmenoon perinteisin draamallisin keinoin. Niinpä yksi lähti ajamaan yhteiskunnan turvaverkon ulkopuolelle luiskahtaneen perheen etuja, toinen perusti japanilaisen esikuvan mukaan ”kyynelbaarin”, jonne arkeensa tuskastuneet ihmiset voivat tulla purkamaan murheitaan konkreettisesti vaikka itkemällä, kolmas lähti kehittelemään kännykkäsovellusta kaupunkiviljelyn tuotteiden tavoittamiseksi. Walter Bart taas protestoi suuryrityksiä vastaan mitä ihmeellisimmin performanssein, mutta Wine Dierickxin ”performanssi” oli ehkä pysäyttävin: hän synnytti lapsen paremman huomisen toivossa.
Tekijät esiin – elävänä!
Stop Acting Now -elokuva on osa Wunderbaumin monivuotista New Forest-produktiota, jossa näyttelijät katsovat nykymaailman menoa vähän todellisemmasta perspektiivistä kuin näyttämörampin yli.
Hanke itsessään on hyvin kannustettava ja kiinnostava. Elokuva vähemmän.
Onko ehkä syynä elokuvan englanninkielisen tekstityksen latistavuus, kun wunderbaumilaisten argumentoinnit valitsemansa aktivismin puolesta tuntuvat aika kepeiltä. Ääntä. vimmaa ja rohkeutta viisikolla riittää, mutta ainakaan kameralle he eivät kovin jäsennellysti päämääristään kykene kertomaan.
Sen sijaan hyvin yhteisölliseksi tiedetty näyttelijäyhteisö, joka on tottunut produktioissaan ohjaamaan itse itseään, ottaa kameran edessä välillä yhteen aika tuimastikin eikä pysty oikein määrittämään yhteistä suuntaa. Paitsi sen, että maailma on parannettava.
Pieni skismailu luo tietysti elokuvaan jännitteitä samoin kuin yhteenotot Systeemin lakeijoiden kanssa. Yksi sellainen vie Maartje Remmersin jopa käräjille ja sitä tietä suorittamaan 39 tuntia yhdyskuntapalvelua.
Ehkä elokuvaesitys teatterifestivaalilla olisi puolustanut paremmin paikkaansa, jos Wunderbaum-kollektiivin jäsenet olisivat olleet esityksen jälkeen lavalla keskustelemassa ja vastaamassa yleisön kysymyksiin. Tällaisenaan Stop Acting Now oli sekavaa katsottavaa eikä taustoja tarkemmin tuntematta herättänyt suurta innostusta edes ryhmän suurta missiota kohtaan.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.