Tyovaen Musiikkitapahtuma Valkeakoskella 28.-31.7.2016
Kuva: jean-luc-ourlin
The Who – vaarallinen mutta esikuvallinen

The Who -yhtye on monien mielestä se kolmas suuri 1960-luvulla aloittanut brittiläinen rockyhtye. Beatlesista ja Rolling Stonesista ja niiden jäsenistä erikseen on ehditty julkaista Suomessakin jo useampi kirja, joten Pete Townshedin omaelämäkerran pari vuotta sitten kustantanut Like ei sorru liioitteluun uudella suomennetulla Who-opuksellaan.

Kirjan julkaisu on paikallaan myös siksi, että painavan ja perusteellisen tekstin lisäksi The Who -teos on täynnä toinen toistaan upeampia ja ennennäkemättömiä kuvia. Vanha sanonta kuvan sanaa suuremmasta kertomisvoimasta tulee jälleen kerran todistetuksi.

Ajan peilissä

Kirjassa käydään läpi Tho Whon vaiheisiin vaikuttaneet aatteelliset ja taiteelliset suuntaukset. Pop-taide, mod-nuorisokulttuuri ja tietysti hippipsykedelia kuuluvat ja näkyvät yhtyeen musiikissa, sanoituksissa, pukeutumisessa ja levyjen kansissa 1960-luvun lopulla.

Yhtye ja eritoten sen lauluntekijä Pete Townshend myös vaikuttivat moniin kollegoihinsa. Esimerkiksi Jimi Hendrix omaksui kitaran hajoittamisen ja feedback-efektit Townshendilta. Myöhemmin jopa vanhan kaartin bändejä kategorisesti vihannut punk-liike otti Whon omakseen David Bowien ja parin muun ohella.

Whon vuonna 1973 ilmestynyt levy ja viisi vuotta myöhemmin myös elokuvattu ”Quadrophenia”, joka kertoi sangen realistisesti modnuorista, heidän tappeluistaan ja huumeiden käytöstään, kosketti kaikkia rocksukupolvia.

1960-luvulla uraauurtava teos oli rock-ooppera ”Tommy”, joka valloitti sekä yleisön että kriitikot. Myös Tommy elokuvattiin ja levytettiin uudelleen sinfoniaorkesterin säestyksellä 1970-luvulla. Kuuron ja mykän Tommy-pojan nousu palvotuksi tähdeksi ja lopulta pudonneeksi sellaiseksi heijasti säveltäjänsä tuntoja rockmaailmassa.

Townshend valmisteli myös toista kunnianhimoista teemalevyä Lifehouse, jonka monet aiheet, kuten elämä eräänlaisena unena, päätyi The Matrixin kaltaisiin science fiction -elokuviin. Tuplalevyksi kaavailtu Lifehouse jäi kesken, mutta sen parhaat kappaleet puristettiin ”Who’ s Nex”t -levylle, jota monet pitävät yhtyeen parhaana.

Tommyn mykkyyteen ja Lifehousen elämän unenkaltaisuuteen vaikutti myös Townshendin guru Meher Baba, jonka mukaan elämä on unenkaltainen illuusio ja joka ryhtyi ja pysyi puhelakossa – sanat ovat vielä harhaanjohtavampia kuin niiden kuvaama todellisuus – elämänsä loppuun asti.

Tragedioita ja loppunousua

Suuri tragedia oli, kun tornadon tavoin rummuttava Keith Moon, joka epäonnekseen eli samalla tavalla kuin soitti, menehtyi vuonna 1978 rajujen elämäntapojensa vuoksi. Moonin omaperäinen soitto oli niin elimillinen osa Whota, että yhtye hajosi parin vuoden kuluttua. Toinen tragedia tapahtui vuonna 2002 kun basisti John Entwistle kuoli sydänkohtaukseen.

KIRJA: 
Ben Marshall – Pete Townshend –Roger Daltrey:
The Who – Virallinen tarina
Like 2015. 320 s.
Kaksi voimahahmoa on kuitenkin vielä elossa ja vuonna 2006, melkein neljännesvuosisata edellisestä levystä, ilmestyi yhtyeen kolmas rockooppera, ”Endless Wire”. Se käsitteli samoja teemoja kuin Tommy ja Lifehouse: yksinäisyyttä, eristyneisyyttä, rocktähteyttä, riippuvuutta, hengellisen identiteetin ja pelastuksen etsintää, joihin kaikkiin Townshendilla oli hyvin omakohtainen tuntuma. Levy olikin yhtyeelle suurin menestys sitten 70-luvun.

Mitä 50-vuotta täyttänyt yhtye aikoo seuraavaksi? Kirjan viimeinen luku on omistettu tälle kysymykselle, mutta vastaus jää hämärän peittoon. Tosin Pete Townshed toteaa, että he eivät enää pysty muuttumaan ja uudistumaan ja ovat näin tulleet tarinan loppuun. Mutta miksi tarinan tarvitsisikaan enää jatkua – sitä jatkavat monet muut The Whon inspiroimat yhtyeet?

Koko nykyinen populaarikulttuuri on kyllästetty Whon musiikilla. Se on soinut lukuisissa menestyselokuvissa ja tv-sarjoissa kuten Simpsoneissa, Whon kappaleita on myös valittu kolmen suosituimman yhdysvaltalaisen rikossarjan CSI Miamin, CSI New Yorkin ja uuden CSI Cyberin tunnussäveliksi.

Teksti: Pekka Wahlstedt Kuva: Jean-Luc Ourlin

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta