tyovaenkirjallisuuspaiva
kaisaniemi

Tiedätkö, mikä on suosituin väri henkilöautoissa– vinkki: sopii suomalaiseen luonteeseen

Kuva: LEHTIKUVA / LINDA MANNER

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi laskee, että ajoneuvorekisterissä oli kesäkuun lopussa henkilöautoja 3,4 miljoonaa, joista liikenteessä oli 3,2 miljoonaa.

Trafin tilastoista selviää myös, mitkä ovat suomalaisten suosikkimerkit ja minkä värin suomalainen mieluiten valitsee. Suosituimmat merkit henkilöautoille ovat Toyota (355 000 kpl), Volkswagen (297 300 kpl) ja Volvo (218 000 kpl). Eniten henkilöautoja on  liikennekäytössä Uudellamaalla (714 000 kpl) ja vähiten Keski-Pohjanmaalla (37 000).

Mieluisin väri suomalaiselle on harmaa. Seuraavina tulevat punainen ja sininen.

Henkilöautoja on viimeisen 10 vuoden aikana ensirekisteröity vuosittain 90 000–140 000. Trafi arvioi, että tämän vuoden luku pysyy samassa haarukassa. Kesäkuun loppuun mennessä henkilöautoja oli ensirekisteröity jo yli 60 000 henkilöautoa.

Ajoneuvojen määrä on kasvanut melko tasaisesti vuosittain.

– Ensirekisteröintien määrässä ei ole havaittavissa varsinaista trendiä suuntaan tai toiseen, vaan määrä vaihtelee pitkälti suhdanteiden mukana vuodesta toiseen, osastopäällikkö Toni Pallaspuro Trafista toteaa.

Kesäisin autoja on tosin niin sanottujen kesäautojen takia liikennekäytössä hieman normaalia enemmän, joten tuorein luku saattaa näyttää hieman liian suurta kasvua.

Tekniikan kehittyessä ennakkoluulot pienenevät.

Henkilöautoja on otettu viimeisen 10 vuoden aikana käyttöön enemmän kuin niitä on poistunut ajoneuvokannasta. Uusien autojen päästöt ovat laskeneet huomattavasti viime vuosina. Tästä johtuen autokannan vanhenemisesta huolimatta autojen keskimääräiset päästöt ovat kuitenkin laskeneet samaan aikaan.

Päästöihin olennaisesti vaikuttaa autojen käyttövoima. Yleensä tavallista autoa vähemmän hiilidioksidipäästöjä tuottaa ns. vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimiva auto. Termillä viitataan muulla käyttövoimalla kuin bensiinillä tai dieselillä kulkevaan ajoneuvoon.

– Vaikkakin vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus uusissa ajoneuvoissa on kasvanut viime vuosina melko dramaattisesti, niin osuus koko ajoneuvokannasta on vielä tällä hetkellä melko pieni, Pallaspuro huomauttaa.

Yhteensä liikenteessä on lähes 31 000 muulla kuin puhtaasti bensiinillä tai dieselillä kulkevaa ajoneuvoa. Koko ajoneuvokannasta tämä on reilun prosentin verran.

– Tämä ei vielä kuulosta paljolta, mutta kehitys on ollut varsin nopeaa. Vuonna 2007 vastaava osuus oli vain 0,02 prosenttia, Pallaspuro muistuttaa.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus on kasvanut vuodesta 2007 vuosittain keskimäärin 50% joka vuosi.

– Määrän lisääntyminen on myös kiinni hyvin pitkälti mallitarjonnan laajentumisesta sähköautojen ja lataushybridien tarjonnan kasvaessa. Samalla ihmisten asenteet uusia teknologioita kohtaan muuttuvat. Tekniikan kehittyessä ennakkoluulot pienenevät, Pallaspuro pohtii.§

Keskustelua aiheesta

Teemu Laajasalosta Helsingin uusi piispa – murskavoitto vaalin ensimmäisellä kierroksella

Kuva: Lehtikuva

Kallion seurakunnan kirkkoherra Teemu Laajasalo on valittu Helsingin hiippakunnan seuraavaksi piispaksi.

Piispanvaalin alustavassa tuloslaskennassa äänimäärät jakautuivat kolmen ehdokkaan kesken seuraavasti: Teemu Laajasalo sai yhteensä 795 ääntä, Jaana Hallamaa 388 ääntä ja Kaisamari Hintikka 359 ääntä.

Äänioikeus oli hiippakunnan papeilla sekä samalla määrällä seurakuntien valitsemilla maallikkojäsenillä. Äänioikeutettuja oli yhteensä 1788.

Tulokset vahvistetaan illan tuomiokapitulin istunnossa.

Uusi piispa aloittaa tehtävässään 1.11.2017. Piispan virkaan vihkimys järjestetään Helsingin tuomiokirkossa 12.11.2017.

Keskustelua aiheesta

”Historiamme suurin huijaus” – omistatko omakotitalon syrjäseudulta? Mikael Jungnerilla on sinulle hyvin huonoja uutisia

SDP:n entinen puoluesihteeri ja kansanedustaja Mikael Jungner väittää Facebook-päivityksessään, että Suomea rakennetaan nyt uusiksi ja uuteen paikkaan.

Jungner laskee, että seuraavan 25 vuoden aikana rakennetaan miljoona uutta asuntoa ja niistä peräti 750 000 tulee Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun seudulle.

Mitä tämä tarkoittaa? Jungner vastaa.

”Kun Suomen väkimäärä ei ole kasvussa, tarkoittaa tämä sitä, että sadattuhannet asunnot muualla muuttuvat arvottomiksi. On niillä toki käyttöarvo mutta ei jälleenmyyntiarvoa.”

Jungner kärjistää, että ”pidetään koko Suomi asuttuna” -höpötys on paljastumassa historiamme suurimmaksi huijaukseksi.

”Suurimman hinnan siitä maksavat huijatut. He jotka rakensivat haja-asutusalueille asuntonsa. Nimittäin syrjäseudun omakotitalon hinnalla saa kohta Helsingistä enää yhden jäätelötuutin.”

Poikien elinajanodote korkein Ahvenanmaalla, tytöillä Pohjanmaalla

Kuva: Thinkstock

Vastasyntyneiden poikien elinajanodotteissa on isoja eroja alueittain, selviää tuoreesta analyysista. Vuonna 2015 syntyneiden poikien matalimman ja korkeimman elinajanodotteen ero on noin neljä vuotta.

Korkein poikien elinajanodote on Ahvenanmaalla, reilut 80 vuotta. Etelä-Savossa se on reilut 76 vuotta.

Tyttöjen korkeimman ja matalimman elinajanodotteen ero on kaksi vuotta. Korkein odote on Pohjanmaan yli 85 vuotta ja matalin Pohjois-Karjalan lähes 83 vuotta.

Porin konsernihallinnossa toteutettuun analyysiin on käytetty Kelan ja THL:n tietoja. Analyysi on osa sote-uudistusta.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Miltä suomalaisten kansanterveys näyttää sote-uudistuksen jälkeen? – ”Se, mitä voi tapahtua valinnanvapauden tuoman kermankuorinnan kautta, voi olla hyvin yllättävää”

Kuva: Jari Soini

Mikko Vienonen kertoo Demokraatin videohaastattelussa, mikä olisi ensisijainen asia alkoholilakiuudistuksessa.

– Ensisijainen asia minun mielestäni olisi se, ettei yhtä osaa uudistuksesta tehtäisi lainkaan. Väkeviä oluita, siidereitä ja limuviinoiksi kutsuttuja aineita ei pitäisi vähittäiskauppaan siirtää, vaan pitää ne edelleen Alkossa. Vielä parempi olisi, jos mentäisiin toiseen suuntaan, ja siirrettäisiin myös keskiolut Alkoon. Olisin jo ihan tarpeeksi tyytyväinen kansanterveyden kannalta, ettei mennä tuhoamaan sitä, mitä on jo aikaansaatu, ja ajatellaan ihmisten terveyttä ja elämää, jota ei pidä
tuhota, Vienonen luonnehtii.

Lisäksi hän vastaa, miltä suomalaisten kansanterveys näyttää sote-uudistuksen jälkeen.

– Jos sen tietäisin, saisin varmasti Nobelin palkinnon. Uudistuksesta on tulossa suuri. Itse olen aikanaan WHO:ssa neuvonut, ”älkää tehkö vallankumousta, menkää evoluution kautta”. Nyt meillä on hyvin monia samanaikaisia uudistuksia menossa. Mielestäni voimavarojen keskittäminen suuremmille hartioille on ihan hyvä ja monta hyvää periaatetta siellä on. Se, mitä voi tapahtua valinnanvapauden tuoman kermankuorinnan kautta, voi olla hyvin yllättävää. Olen nähnyt sitä
tapahtuvan hyvin monessa maassa ja vaarallisella lailla.

Mikko Vienosen laaja haastattelu ilmestyy Demokraatin viikkolehdessä 17. elokuuta.

Keskustelua aiheesta

Veturimiesten lakko päättyi – aamun junaliikenne on käynnistynyt normaalisti

Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa

Veturimiesten liiton mielenilmaus on päättynyt ja aamun junaliikenne on käynnistynyt normaalisti, kertoo VR.

Ensimmäiset lähijunat lähtivät liikenteeseen hieman puolen yön jälkeen ja kaukojunat aloittivat liikennöinnin noin viiden aikaan aamulla. VR kehottaa matkustajia kuitenkin seuraamaan VR:n verkkosivuja ja sosiaalisen median kanavia mahdollisen muutosten takia.

Liikenne oli poikki maanantai-illasta saakka veturinkuljettajien työnseisauksen vuoksi. Veturinkuljettajat protestoivat työnseisauksellaan hallituksen suunnitelmia pilkkoa VR ja avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle vaiheittain vuoteen 2026 mennessä.

Työnseisauksen aiheuttamalta suuremmalta liikennekaaokselta vältyttiin sekä eilen että toissapäivänä. Linja-autoyhtiöistä kerrottiin STT:lle tiistaina, että bussiliikenne onnistui paikkaamaan puuttuvat junat. Liikennevirasto puolestaan kertoi, ettei esimerkiksi Helsingin ulosmenoteillä ollut ruuhkia.

Seitsemän kuljetusalan liittoa ilmoitti maanantaina olevansa tarvittaessa valmiita päättämään toimista, joilla liikenne- ja viestintäministeriö sekä hallitus saadaan luopumaan suunnitelmista VR:n pilkkomiseksi. Ne eivät yksilöineet toimia tarkemmin. Liitot eivät ottaneet osaa työnseisaukseen.

Kouvolan ja Lappeenrannan välillä junat saattavat olla myöhässä.

VR:n liikennetilanne-sivuston mukaan aamuliikenteessä on kuitenkin joitakin myöhästymisiä. Esimerkiksi Kouvolan ja Lappeenrannan välillä junat saattavat olla myöhässä noin 10–30 minuuttia, sillä Liikennevirasto jatkaa viikonlopun Kiira-myrskyn aiheuttamaa liikenteenohjauksen laitevian korjaamista.

Esimerkiksi IC 102 -juna korvataan linja-autolla Imatran ja Kouvolan välillä. Myös joitakin muita junia korvataan linja-autoilla. Linja-autojen matka-aika on pidempi kuin junien.

Juttua on korjattu klo 8:21.

AVAINSANAT