Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Tieliikenteessä henkensä riistää 20 vuodessa – Karkkilan turma poiki suositukset ministeriöille

Tieliikenteessä tehdään noin 20 itsemurhaa vuodessa.

Tieliikenteessä tehdään vuosittain noin parikymmentä itsemurhaa ajoneuvolla törmäämällä. Kaikkiaan Suomessa tehdään vuosittain lähes 900 itsemurhaa.

Onnettomuustutkintakeskus suosittelee sosiaali- ja terveysministeriölle itsemurhien ehkäisyohjelman käynnistämistä. Liikenne- ja viestintäministeriötä tutkimuskeskus patistaa huomioimaan turvallisuuteen huomiota liikennekaaren valmistelussa.

Onnettomuustutkintakeskus kertoo tiedotteessaan suositusten perustuvan Karkkilassa viime heinäkuussa tapahtuneen bussionnettomuuden tutkintaan. Karkkilassa henkilöauton kuljettaja ohjasi autonsa päin vastaan tullutta linja-autoa. Henkilöauton kuljettaja kuoli ja linja-auton kuljettaja sekä kuusi matkustajaa loukkaantuivat vakavasti.

– Onnettomuuden seurauksia pahensi kaksi linja-auton rakenteellista ominaisuutta. Auton keulassa ei ollut alleajosuojaa, joka olisi tehokkaasti pysäyttänyt henkilöauton. Matkustamon istuimien ulkonevat kädensijat taas aiheuttavat runsaasti kasvovammoja, koska kaksipistevöissä olleet matkustajat löivät päänsä niihin, Onnettomuustutkintakeskus selvittää.

Onnettomuustutkintakeskus kannattaakin parannuksia linja-auton keulan rakenteeseen sekä istuimien takaosiin, kädensijoihin ja turvavöihin.

Karkkilan onnettomuus antaa tutkintakeskuksen mukaan myös perusteet sille, että valmisteilla olevan liikennekaaren säätämisen yhteydessä ryhdytään vaatimaan turvallisuusjohtamisen perusteita tieliikenteeltä, johon liittyy suuronnettomuuden vaara tai jossa palvelua tarjotaan palvelua maksaville asiakkaille.

– Yksinkertaisimmillaan tarvittaisiin velvoite, että palveluntarjoaja on todistettavasti määrittänyt toiminnan turvallisuusriskit, minimoinut ne ja varautunut toimintaan onnettomuustilanteessa.

Liikennekaaren puutteena Onnettomuustutkintakeskus pitää, että esimerkiksi urheilujoukkueiden tai koululuokkien ei-kaupallisten linja-autokuljetusten kuljettajilta ei enää vaadittaisi ammattipätevyyttä, vaikka bussin kuljettajalla on suuri vastuu lasten ja nuorten turvallisuudesta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE