27.2.2018 17:21 ・ Päivitetty: 27.2.2018 17:21
Tiilikainen: Suomessa ei Saksan tapaan suunnitteilla rajoituksia dieselautoiluun
Saksan korkein hallinto-oikeus teki tiistaina historiallisen päätöksen, kun se salli Düsseldorfin ja Stuttgartin rajoittaa dieselautojen käyttöä, jotta kaupunkien keskustojen ilmanlaatu saadaan paremmaksi.
Päätös saattaa poikia ajokieltoja myöhemmin myös muihin saksalaiskaupunkeihin, jos ne eivät saa typpipäästöjään muuten kuriin.
Typpioksidipäästöjen rajat rikkoutuvat joka vuosi kymmenissä saksalaiskaupungeissa. Oikeuden tiistainen päätös oli perua saksalaisen ympäristöjärjestön Deutsche Umwelthilfen (DUH) kanteesta.
Saksassa on yritetty välttää ajokieltoja muun muassa kokeilemalla ilmaista joukkoliikennettä, muuttamalla dieselbusseja sähköbusseiksi ja perustamalla erityisiä rahastoja. Silti rajat ylittyvät toistuvasti monissa kaupungeissa.
“Katupöly pahin ilmanlaatuongelma”.
Päästöongelma on tuttu myös Suomelle, sillä Helsinki on saanut EU:n komissiolta useita varoituksia typpiarvojen ylittämisestä. Ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk.) mukaan Suomessa ei kuitenkaan ole suunnitteilla rajoituksia dieselautoiluun.
– Helsinki taitaa olla ainoa kaupunki, jossa noita typen oksidin raja-arvoja joskus hätyytellään. Olosuhteet ovat ruuhkaisissa Saksan suurkaupungeissa täysin toisenlaiset. Meillähän suurin ilmanlaatuongelma kaupungeissa on keväinen katupöly. Tiilikainen muistuttaa.
– Mitään tämänkaltaisia rajoituksia kuin Saksassa meillä ei ole suunnitteilla, eivätkä ne olisi edes tarpeen, Tiilikainen jatkaa.
Tiilikaisen mukaan nopein tapa parantaa esimerkiksi Helsingin ilmanlaatua olisi siirtyä nopeasti dieselbusseissa kokonaan uusiutuvaan polttoaineeseen, koska se pienentäisi hiilidioksidipäästöjä murto-osaan ja leikkaisi samalla typen oksidejakin kymmenillä prosenteilla.
Vanha autokanta huolena.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro kehottaa hänkin dieselautoilijoita ajamaan rauhallisesti kohti tulevaisuutta.
– Suomessa ei olla lähdetty samoille linjoille kuin Euroopan suurissa kaupungeissa. Meillä on hieman eri lähtökohdat, olemme harvaan asuttu maa ja meillä on pitkät välimatkat. Meillä ei myöskään ole juurikaan sellaisia miljoonakaupunkeja, joissa lähipäästöt muodostuisivat ongelmaksi, Pallaspuro rauhoittelee.
Pallaspuron mukaan dieselautoilla ajetaan Suomessa vielä vuosikausia. Suomen suurin ongelma on kuitenkin vanha autokanta, sillä vanhat nokivasaradieselit tupruttavat ilmaan useita kymmeniä kertoja enemmän typpeä ja pienhiukkasia kuin uudet dieselit.
– Uusissa dieseleissä on ihan valtava ero vanhoihin verrattuna. Jos ajatellaan Euro 6 -luokan dieseleitä, niin niiden lähipäästöt ovat erittäin alhaiset: päästään jopa bensiiniautojen kanssa samoihin lukemiin. Vain hybridit ja luonnollisesti sitten sähköautot pärjäävät paremmin, Pallaspuro tietää.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.