Kotimaa

Toimitusjohtaja kertoo nyt, kuinka viinatrendit ovat muuttuneet: ”Edes juhannus ei kääntänyt alkoholin myyntiä kasvuun ”

Istock
Suomalaisille ei maistu entiseen malliin.
Istock
Suomalaisille ei maistu entiseen malliin.
Istock
Suomalaisille ei maistu entiseen malliin.

Alkoholin vähittäiskulutus laski aavistuksen tammi-elokuussa viime vuoden vastaavasta ajasta.

Laskua oli sekä litroissa että 100-prosenttisena alkoholina laskettuna, kertoo Päivittäistavarakauppa.

Touko-, heinä- ja elokuussa alkoholijuomien myynti kasvoi kuitenkin 15 prosenttia verrattuna vuoden 2017 vastaaviin kuukausiin.
Päivittäistavarakaupan mukaan helteet vaikuttavat merkittävästi sääherkkien tuoteryhmien menekkiin.

Alkoholin myynti yleensä kasvaa kesäisin muuhun vuoteen verrattuna. Kesäkauden myynti voi kuitenkin vaihdella eri vuosien välillä suuresti. Ilmiö näkyi esimerkiksi heinäkuussa 2014, jolloin alkoholin myynnissä nähtiin helteiden myötä hetkellinen piikki.

Myyntipiikit eivät kuitenkaan ole muuttaneet alkoholikulutuksen laskevaa trendiä.

– Kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta kertoo se, että alkoholilain uudistuksesta huolimatta edes päivittäistavarakaupan kesän suurin sesonki eli juhannus ei kääntänyt alkoholin myyntiä kasvuun kesäkuussa, sanoo Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.

Taloustutkimus on arvioinut alkoholin vähittäiskulutuksen kehitystä saatavilla olevien Alkon ja päivittäistavarakaupan myyntitietojen sekä matkustajatuontitietojen perusteella.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 46 Demokraatti
NYT LOPPUI JUOMINEN - Aiemmin nuoret ryyppäsivät Islannin kansallispäivänäkin
PÄÄTOIMITTAJALTA - Kun idoli paljastuu petturiksi
ANTTI HEIKKINEN - Menestyskirjailijalla on monta rautaa tulessa
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat