Turva – Hymy

Tuntematon toinen

Kuva: Jonne Renvall
Laura Halonen on yksi Nätyn Hipsterit-esityksen toteuttavista näyttelijäopiskelijoista.
Näty, Teatterimonttu
Hipsterit

Dramaturgi-ohjaaja: Pauliina Hulkko Visuaalinen suunnittelu Pauliina Hulkko ja työryhmä Esityksessä käytettävät tekstit Tor-Björn ja Vilja Hägglund, Jonimatti Joutsijärvi, Eeva-Liisa Manner ja työryhmä Valot: Samuli Hytönen Ääni Nuutti Vapaavuori Puvut, maskit ja tarpeisto Tiina Helin Esiintyjät Antti Autio, Laura Halonen, Markus Lappalainen, Ella Mettänen, Antti Tiensuu, Hegy Tuusvuori (Näty V) ja Tommi Laine

Lähdimme Tampereen yliopiston Teatterimontusta huojentuneina. Oli oikeastaan nähty oikein hyvä esitys. ”Hipsterit” on lepoa ja leikkiä tarjoava taideteos, joka myöntää katsojille täydet oikeudet oman mielikuvituksen käyttämiseen.

Paluumatkan huojentuneisuus johtui menomatkan huolestuneisuudesta. Nätyn henkilökunta vaihtui melkein kokonaan, kun professori Yrjö Juhani Renvall jäi pari vuotta sitten eläkkeelle. Sen jälkeen Näty on näyttänyt uusia taitojaan julkisesti vasta tässä vuodenvaihteessa. Ensin lehtori Mikko Kanninen teki journalistista dokumenttiteatteria 80-luvun tiedotusopillista kaavaa noudattaen.

Nyt on vuorossa professori Pauliina Hulkon ohjaustyö, joka kuulemma osallistuttaa yleisöä. Tuoko Hulkko siis puolestaan Nätyyn 90-luvulta tutun ”aktivoivan” teatterin. Toisin sanoen: pannaanko Näty pilalle? Syrjäyttääkö tieto ja manipulaatio leikin ja taiteen? Tehdäänkö teatterista uusi viestintäkanava?

Tahdikas teatteri lohduttaa

”Hipstereitä” tuntuu luontevalta kutsua ”harjoitukseksi”, vaikka se on isoja riskejä ottanut ja voittanut, huolellisesti tehty näyttämöteos. On siis parasta sopia, että se on teos, jossa harjoitellaan muutamia tärkeitä asioita.

Nätyn uutuutta ei tee mieli luonnehtia ”osallistavaksi”, vaikka yleisö osallistuu toimintaan. Vanha nimi ei käy, koska katsomon ihmisiä ei oleteta osallistumattomiksi tai passiivisiksi. Muutaman elämää parantavan asian harjoitteleminen onnistuu, koska yleisöstä ei oleteta yhtään mitään. Katsoja on tuntematon olio, joka saa leikkiä näyttelijöiden kanssa, jos haluaa. Se, joka leikkiin ryhtyy, pääsee jollakin – joskus melko hassulla – tavalla mukaan tuntemattoman kunnioittamisen harjoitteluun.

Harjoittelu koskee toisen kanssa olemista ja oman itsen kanssa olemista. Tärkeintä on, että ei tungetella. Toinen saa säilyttää ulkopuolisuutensa, jos niin haluaa, mutta tulee silti hyväksytyksi. Hipsterimäinen hyväksyntä ja seurustelun vapaaehtoisuus tekevät esityksestä erinomaista terapiaa.

Lavalla on tänä keväänä valmistuvia nätyläisiä. Heidän työnsä on monitasoista ja silti varmaotteista. Näyttelijä on samalla kertaa pelleilevä ja pelleilemätön. Pelleilevässä näyttelijässä on vakava ja vakavassa pelleilevä puolensa. Tuntemattomien katsojien kanssa leikkiessään näyttelijät voivat opetella näkemään tuntemattoman myös tutussa vastanäyttelijässään ja opettaa katsojiaan huomaamaan, että kuka tahansa on tuntematon. Tämä on tärkeää. Elämä nimittäin on elämisen arvoista vain, jos kunnioitamme tuntematonta. Hipsteriteatteri on hyvä tuntemattoman kunnioittamisen harjoittelupaikka.

Hipsterinäytelmässä ei ole valmiiksi viritettyä draaman kaarta. Teos koostuu maltillisista tapahtumista ja välillä rinnakkain esiintyvistä osioista. Hitaus ja hajanaisuus olisi voinut tuoda tylsyyttä siinä missä intiimi näyttelijäntyön oli vaarassa aiheuttaa kiusaantuneisuutta. Uhkat eivät toteutuneet. Herttaiset näyttelijät ja verkkaiset tapahtumat antoivat rauhaa ja hyvää mieltä, jonka vallassa katsoja hahmotti eri materiaalit omalatuiseksi hipsterikokonaisuudeksi ja tunsi, että muut tekivät samoin.

Uusi hipsteri uskaltaa

Näyttelijät tarjoilivat pieniä etymologioita sanalle ”hipsteri”. Taustalla on englannin ”hip”, lantio. Bostonin mustat käyttivät kaupungilla 40-luvulla kävellessään lantioitaan valtaisan hämmästyttävällä tavalla. Kateelliset keskiluokkaiset valkoiset katsoivat nenät vihreinä ja yrittivät matkia mustia, ryhtyä ”hipstereiksi”.  Hipsterin alkuperässä on siis jotakin hieman noloa. Hipsteri ihaili tuntematonta ja matki hatarasti tämän käytöstä.

Näty korostaa, että hipsterillä on paljon vanhemmat juuret. Ne ulottuvat aina muinaiseen Hippopotamukseen, josta Eeva-Liisa Manner kertoo lyhytproosateoksessaan ”Kävelymusiikkia pienille virtahevoille ja muita harjoituksia” (1957).
Manner kertoo, miten Eno perusti maailman, loi hyrrällään linnut ja valon, värit ja musiikin. Mutta uuden hipsterin eksistentiaalinen syntypaikka muuttui päästämättömän julmaksi. Toisessa luomiskertomuksessa syntyi ensin aika, sitten ruumis, ääni ja varjo sekä niiden jälkeen äiti ja isä ja perheriita ja lopulta kissa Samuel Job Johansson. Kuumuus aineellistui Jobin ympärillä tapiireiksi, sarvikuonoiksi ja virtahevoksi, mutta tapahtumien hautautui kauhuun. Kissa kohtasi pahan. Poika löysi kissan raadon, alkoi oksentaa ja oksentaa vielä tänäkin päivänä.

Mannerin alkusoitto tulee vasta vähän ennen Nätyn loppusoittoa. Siinä esihipsteri on vanginnut itsensä torniin, koska ihmiset eivät tee muuta kuin lisääntyvät, syövät ja sotivat. Lopussa soi Pekka Strengin ”Sisältäni portin löysin” (1970).

Päättelemme, että uusi hipsteri ei nolostele. Hän tulee ulos tornistaan, koska ei voi olla varma, miten muut elävät. Ehkä löytyy joitakuita, jotka tekevät muuta kuin sotivat, syövät ja alistuvat manipulaation kohteiksi. Jos löytyy, niin heidän kanssaan on hyvä hassutella.

Pertti Julkunen

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

SDP:n Timo Harakka ja Tytti Tuppurainen kommentoivat tuoreeltaan Saksan demarien ratkaisua

Kuva: Jukka-Pekka Flander

– Eurooppa on kääntänyt uuden lehden, arvioi SDP:n kansanedustaja Timo Harakka tuoreeltaan Saksan demarien päätöstä neuvotella yhteishallituksesta CDU:n kanssa.

Harakan mukaan myös Sipilän hallituksen on muutettava suuntaa tai jäätävä peräkammariin, kun Saksa ja Ranska johtavat EU:n tulevaisuutta.

– Jo nyt tiedetään, että uusi hallitus kääntää Saksan EU- ja EMU-linjan nykyistä yhteisvastuullisemmaksi. Se ajaa aktiivisesti välttämättömiä EMU-uudistuksia, joita Suomen europelkoinen hallitus on väistellyt ja vastustanut.

Haaste on Harakan mukaan erityisen kiusallinen kokoomukselle, joka on hänen mukaansa perinteisesti ollut EU-intoisin puolue, mutta on antautunut nykyisessä hallituksessa yhden prosentin populisteille.

– Kokoomuksen EU-linjassa on paljon näpertelyä, mutta ei yhtään näkyä Euroopan tulevaisuudesta, Harakka sanoo tiedotteessa.

SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppurainen kommentoi asiaa puolestaan Twitterissä.

”Saksan SPD:n päätös aloittaa hallitusneuvottelut Merkelin kanssa on hyvä uutinen. Täytyy silti muistaa, että SPD on päättänyt järjestää jäsenäänestyksen lopullisesta neuvottelutuloksesta. Hallitusohjelmaneuvotteluille tulee paljon painoa.”

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

362–279: SPD päätti lähteä hallitusneuvotteluihin

Kuva: Lehtikuva

Saksan sosiaalidemokraatit (SPD) lähtevät mukaan virallisiin hallitusneuvotteluihin kristillisdemokraattien kanssa, päätti ylimääräinen puoluekokous. Yhteensä 642 delegaatista 362 kannatti neuvotteluja.

SPD:n tulos syyskuun liittopäivävaaleissa oli surkein vuosikymmeniin. Puoluejohtaja Martin Schulz lupasikin vaalien jälkeen viedä puolueensa oppositioon, mutta taipui lopulta alustaviin hallitusneuvotteluihin sen jälkeen kun Angela Merkelin yritykset muodostaa hallitus kahden pienpuolueen kanssa menivät kiville marraskuussa.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Yle: Kermas tarjolla Helsingin telakan omistajaksi – poliisi tutkii yhtiön perustajan epäiltyjä sisäpiirikauppoja

Kuva: Kari Hulkko

Helsingin myynnissä oleva telakka on saamassa uuden omistajan, kertoo Yle. Ylen saamien tietojen mukaan telakan omistajaksi on tarjolla monialakonserni Kermas, jolla on entuudestaan telakkatoimintaa Kroatiassa.

Kermasin perustaja on yhtiön verkkosivujen mukaan kroatialainen Danko Koncar. Poliisi tutkii parhaillaan hänen epäiltyjä sisäpiirikauppojaan erityismetalliseoksia valmistavassa Afarak Group -yhtiössä.

Helsingin telakka on tällä hetkellä kokonaan venäläisomistuksessa.

Keskustelua aiheesta

Olympiayllätystä kohti? Suomelle maukas kolmossija joukkueyhdistetyssä

Kuva: Lehtikuva
Eero Hirvonen hiihti Suomen ankkurina. (Arkistokuva)

Suomen kvartetti Leevi Mutru, Arttu Mäkiaho, Ilkka Herola ja Eero Hirvonen ylsi kolmanneksi yhdistetyn maailmancupin joukkuekilpailussa Ranskan Chaux-Neuvessa.

Mäessä loistanut Norja pääsi hiihtoon yli minuutin ennen Suomea ja voitti 13,1 sekunnilla ennen Saksaa.

Suomi nousi mäkiosuuden toiseksi, kun edeltä Itävallan hyppääjistä Wilhelm Denifl hylättiin sääntöjen vastaisen hyppypuvun vuoksi.

Ladulla Ranska ja Saksa ajoivat Suomen kiinni, ja Mäkiaho tuli toiseen vaihtoon neljäntenä.

Kolmannella osuudella Herola nykäisi niin, että Ranska jäi kyydistä. Ankkuri Hirvonen kilvoitteli saksalaisen Vinzenz Geigerin kanssa toisesta sijasta, mutta jäi kyydistä ennen loppusuoraa.

Maalissa Suomi oli 20,5 sekuntia Norjan jälkeen.

Maailmancup jatkuu ensi viikonloppuna Itävallan Seefeldissä.

Keskustelua aiheesta

Yli 1 000 000 ääntä jo annettu presidentinvaaleissa

Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa

Presidentinvaalien ennakkoäänestyksessä on iltapäivään mennessä kertynyt jo yli miljoona ääntä. Oikeusministeriön tulospalvelun mukaan ääniä oli ensimmäisen kierroksen äänestyksessä kertynyt lähes 1 020 000.

Äänestysprosentti on noussut 24 prosenttiin. Äänestämässä on tämän päivän aikana käynyt hiukan yli 100 000 äänioikeutettua.

Keskustelua aiheesta