Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Tutkimus selvitti: Näin käytettynä maahan tuotujen autojen veroja kierretään – 8 800 000€ menetettyjä verotuloja 8 vuodessa

Käytettynä maahan tuoduista autoista noin joka kymmenennestä on kierretty veroja. Verotuloja on menetetty tämän veronkierron johdosta arviolta 8,8 miljoonaa euroa kahdeksan vuoden aikana.

Tulokset selviävät Palkansaajien tutkimuslaitoksen tuoreesta työpaperista ”Missing Miles: Evasion Responses to Car Taxes”.

VATT:n erikoistutkija Jarkko Harjun, PT:n tutkimusjohtaja Tuomas Kososen ja Michiganin yliopiston professori Joel Slemrodin tekemässä tutkimuksessa selvitettiin käytettyjen autojen maahan tuomista keskittyen erityisesti veronkiertoon ja mistä tekijöistä veronkierto johtuu. Tutkimus on tehty yhteistyössä Tullin kanssa ja siinä on hyödynnetty laajoja aineistoja, joista selviää muun muassa käytettynä maahan tuotujen autojen tiedot ja niiden myöhempi katsastushistoria.

Tutkimuksen ensimmäinen anti on kehittää mittari veronkierron yleisyydelle käytettynä maahan tuoduista autoista. Veronkierto tapahtuu laittomasti vähättelemällä auton arvoa autoveroilmoituksessa, eli ilmoittamalla, että autolla on ajettu todellista enemmän. Tällöin auton verotusarvo ja siten autoveron määrä arvioidaan autoverotuksessa todellista arvoa pienemmäksi. Liioitellut kilometrit ilmenevät, jos saman auton katsastuksessa samaan aikaan tai jopa vuosia myöhemmin auton matkamittarilukema on autoveroilmoitusta pienempi.

Autoveroasteikko muutettiin vuonna 2012 niin, että erityisesti suuripäästöisten autojen veroaste nousi. Tutkimuksen mukaan tämän johdosta sellaisten autojen tuonti väheni, joista ei kierretä veroa.

Vuodesta 2013 lähtien katsastuksissa alettiin keräämään systemaattisesti autojen matkamittarilukemien tietoja. Näitä tietoja välitettiin myös Tullille autoveron valvonnan tehostamiseksi. Tutkimuksen havaintojen mukaan veronkierto vähenikin tämän seurauksena huomattavasti.

Tutkimuksessa hyödynnetään myös yhteistyössä Tullin kanssa tehtyä kokeilua, jossa tiedotettiin Tullin käytössä olevan aiempaa parempaa tietoa kilometreistä autoveron valvonnan keinona. Myös tämä kampanja alensi entisestään veronkiertoa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE