Teatteri ja Tanssi
26.1.2020 17:32 ・ Päivitetty: 28.1.2020 08:43
Työväen Näyttämöpäivät: Kun rehunobelisti Shakespearen kesäuniin upposi
Jos joku olisi vuosi sitten tullut sanomaan, että AIV-rehusta, sen keksijästä Artturi Ilmari Virtasesta ja Vantaan koetilan tutkimuksista saa svengaavan musiikkinäytelmän, jossa on mukana shakespeariaanisia kesäyön fantasiaelementtejä, olisin pyöritellyt epäuskoisena päätäni: “Ootko seonnut?”
Jos tämä huurupää olisi lisännyt, että entä jos sellaisen olisi kirjoittanut Juha Hurme, olisin lieventänyt lausuntoani: “No, se muuttaa asiaa mahdollisemmaksi.”
Vantaan Näyttämö
Juha Hurme: Rehu-Virtanen
Ohjaus Juha Hurme – Sävellys Tuija Rantalainen – Lavastus Simo Lappalainen – Äänisuunnittelu Vesa Lappalainen – Puvut Sonja Kettunen – Rooleissa Heikki Herva, Tomi Sirén, Suvi Lahdenmäki, Elina Hagelin, Telma Nuottimäki, Jukka Hurjanen, Veini Nupponen, Noora Nyyssönen, Laura Raivio, Heidi Ripatti, Mikko Rokka, Tiina Rönnberg
Ykspihlajan Työväennäyttämö
Federico Garcia Lorca: Bernarda Alban talo
Ohjaus, lavastus ja valosuunnittelu Aku-Petteri Pahkamäki – Rooleissa Riitta Pellinen, Elina Autio, Marika Sarin, Pauliina Peltoniemi, Satu Kivijärvi, Nea Palonen, Lea Hotari-Hopia, Virpi Karhu, Sirkka Wikström, Sari Kettu-Lewis, Sointu Laajoki, Mikko Simonen
Todellakin. Vantaan Näyttämö esitti viime kesänä kotikentällään Navethaliassa, Hiekkaharjun kupeessa, Hurmeen kirjoittaman ja ohjaaman näytelmän Rehu-Virtanen, jossa edellä mainitut elementit olivat kaikki mukana.
Ja nyt, kun sain tuon esityksen nähdä Työväen Näyttämöpäivien ohjelmistossa, on pakko uskoa ihmeeseen. Kemian nobelisti A. I. Virtasesta ja hänen tutkimusryhmästään – mukaan lukien kuusi lehmää – voi kun voikin tehdä riemukasta musiikkiteatteria, jossa suuri määrä suomalaista tiede- ja kulttuurihistoriaa kohtaa mainion musiikkidramaturgian ja suviyön maagisuuden.
Kun Hurmeen veto otti Mikkelin Teatterin suurella näyttämöllä täysin valtoihinsa, niin millainen onkaan sen tenho ollut Navethaliassa? Sehän on paikkana ollut juuri tämän näytelmän kohdalla todella aiheen ytimessä, sillä Oraskujan navettarakennus on ihan se sama, jossa A. I. Virtasen rehututkimusryhmän lehmät asustivat, kun professori etsi valtion koetilalla pitkään ja hartaasti ratkaisua säilörehuprobleemaansa.
Rikasta näyttämökieltä
Hurme on suorastaan ahnehtinut aineksia tähän näytelmäänsä, mutta kun hänellä on ollut käsissään Vantaan Näyttämön kaltainen monitaitoinen harrastajateatteri ja sen yhteen hitsautunut porukka, homma pysyy kaiken aikaa kasassa
Hurmeen seoksesta löytyy sekä tiedollista ammennettavaa että puhdasta hauskuutusta. Tyypillisinä Juhan puumerkkeinä kirjailija-ohjaaja on ripotellut tekstinsä sekaan lainauksia niin Kiveltä, Jaakko Juteinilta, kemian oppikirjoista kuin luonnonkasvioppaistakin. Hurmeen omasta kynästä lähtenyt dialogi on tyyliltään tutusti – viljelty esimerkiksi hänen näytelmissään Europaeus, Suomalaisten puolustus ja Making of Lea – ja asiaankuuluvasti vanhahtavaa kirjakieltä johon on viskottu ryyteinä vähän nykyslangia ja muita anakronismeja sekä pari kirosanatehostetta. Näin syntyy rikasta näyttämökieltä, jota on hyvä ahmia ja helppo sulattaa.
Rikasta kieltä myös esitettiin rikkaasti. Vantaan ensemblessä oli mukana ohjaajan pitkäaikaisia luottonäyttelijöitä kuten itse Virtasta näytellyt Heikki Herva ja tämän oikeana kätenä dosentti Tomppena Tomi Sirén, jotka kumpikin taitavat vanhastaan Hurmeen koukut. Vantaalaisteatterin oma väki oli yhtä lailla sisällä kirjailija-ohjaajan aivoituksissa ja esityksen mainiot biisit säveltäneen Tuija Rantalaisen musiikissa. Erikseen on nostettava esiin Vantaan Näyttämöllä ja Työväen Näyttämöpäivilläkin usein ohjaajana nähdyn Elina Hagelinin hillittömän hauska ja samalla tarkka roolityö Virtasta piinaavana maatalouskomissaari Elina Kalmana, joka kokee Shakespearen juhannussadun tapaisen muodonmuutoksen.
Naiskohtaloita koleassa talossa
Federico Garcia Lorcan säälimätön näytelmä Bernarda Alban talo tarjoaa usein naisvaltaisille harrastajateatteriryhmille riittoisasti näyteltävää. Näyttämöpäivien kantajengiin kuuluvalla Ykspihlajan Työväennäyttämöllä piisaa toki näyttelijöitä kaikenlaisiin tehtäviin molemmista sukupuolista, mutta nyt kokkolalaisteatterin vahvat naiset pääsivät esittämään kykyjään laajalla rintamalla.
Draamakirjallisuuden ankarimpiin matriarkkoihin lukeutuvan Bernarda Alban huushollissa emännän sana on laki, ja sen saavat erityisesti tuta, niin henkisesti kuin fyysisesti, hänen viisi tytärtään. Äiti pitää eri-ikäiset tyttölapsensa kovalla komennolla irti miehistä. ja torppaa tylysti heidän yrityksensä tehdä omia elämänvalintoja.
Aku-Petteri Pahkamäen ohjaamassa esityksessä tekstin ankaruus korostui geometrisoidussa esittämistavassa, jossa sisääntulot ja poistumiset tapahtuivat suorakulmaisesti, ja roolihenkilöiden asemoinnit tuntuivat tarkkaan mitatuilta. Sen myötä punamustanpuhuvalta näyttämöltä välittynyt tunnelma oli kolea, mutta perustellusti. Vaikka näytelmässä kesää eletäänkin, lämpö ei Alban talon seinissä paljon hohkaile.
Ykspihlajalaisten esitys oli vaikuttavalla tavalla kurinalainen, mutta välillä Alban tyttärien pakosta padotuille tunteille olisi toivonut muitakin purkautumistapoja kuin raivo. Itkukin kun oli Bernardan talon järjestyssäännöissä pannassa.
Kiertopalkinto Vantaalle
Lämpiöjutustelujen perusteella monet festarikävijät tuntuivat odottavan, että Näyttämöpäivien perinteinen kiertopalkinto menisi Vantaalle. Menikin, mutta ei ehkä kuitenkaan eniten puheissa esiintyneelle taholle eli Vantaan Näyttämön Rehu-Virtaselle. Vuoden 2020 yleisöäänestyksen voittajana palkintotuolin näet lastasikin bussiinsa Tikkurilan Teatteri, jonka tulkinta Niskavuoren naisista lumosi niin festivaaliväen kuin esiintyjäryhmille palautetta antaneen ammattilaisraadinkin.
Toiseksi eniten ääniä keräsi kotijoukkueena Mikkelin tyttöteatteri esityksellään Vaietut ja kolmoseksi sijoittui ensi kertaa festivaalille hakenut ja saman tien myös päässyt Nutturlan Makasiiniteatteri Nousiaisista, joka esitti Mika Myllyahon kirjoittaman nykyklassikon Kaaos.
Ensi vuonna Työväen Näyttämöpäivät järjestetään jo 45. kerran, ja ajankohta on tutusti tammikuun viimeinen viikonloppu eli 29.1.-31.1.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.