Uberilla jättimäinen tietomurto – peitteli 57 miljoonan kuljettajan ja asiakkaan tietojen hakkerointia

Kuva: Lehtikuva-AFP
Tietomurron kohteeksi joutuneita kuljettajia on noin 600 000.

Kyytipalvelu Uber on myöntänyt peitelleensä jättimäistä tietomurtoa, joka vaikutti 57 miljoonaan yrityksen kuljettajaan ja asiakkaaseen. Yhtiö on kertonut asiasta tiedotteella.

Hakkerit saivat haltuunsa 57 miljoonaa Uber-kuljettajien ja asiakkaiden nimeä, sähköpostiosoitetta ja puhelinnumeroa vuonna 2016.

Yritys maksoi mediatietojen mukaan rikollisille 100 000 dollaria eli yli 85 000 euroa varastettujen tietojen tuhoamisesta. Asiasta kertoo muun muassa BBC.

Uusi toimitusjohtaja sai tietää salailusta ”hiljattain”.

Uberin tietoon hakkerointi tuli yhtiön tiedotteiden mukaan marraskuussa 2016. Yhtiön entinen toimitusjohtaja Travis Kalanick tiesi mediatietojen mukaan tietovuodosta.

Uberin nykyinen toimitusjohtaja Dara Khosrowshahi sanoo nimellään allekirjoitetussa tiedotteessa saaneensa tietää tietomurrosta sen salaamisesta asiakkailta ja kuljettajilta ”hiljattain”.

Khosrowshahin mukaan tapahtunutta ei voi puolustella, mutta yhtiö oppii virheistään.

– Saatatte ihmetellä, miksi puhumme tästä vasta nyt, vuotta myöhemmin, toimitusjohtaja sanoo tiedotteessa.

– Kysyin samaa ja pyysin siksi läpikotaista tutkintaa siitä, mitä tapahtui ja miten hoidimme asian.

Khosrowshahi sanoo yrityksensä ryhtyneen uudistuksiin sen jälkeen, kun jättihakkerointi ja sen salaaminen tuli hänen tietoonsa.

Tiedotteen mukaan kaksi tietomurron jälkitoimia johtanutta työntekijää on erotettu.

Lisäksi yhtiö sanoo olleensa yhteydessä viranomaisiin ja aikovansa tehdä muutoksia tietoturvakäytäntöihinsä.

Uber sanoo parantaneensa tietoturvaansa myös heti hakkeroinnin jälkeen.

Uber: Asiakkaiden ei tarvitse ryhtyä toimenpiteisiin tietomurron takia.

Uberin asiakkaiden tietoja saatiin varastettua eri puolilta maailmaa.

Uberin mukaan ei ole löytynyt merkkejä siitä, että varastettuja tietoja olisi käytetty väärin. Yhtiö sanoo tiedotteessaan, että sen asiantuntijat eivät ole havainneet tietoturvapuutteen koskeneen matkojen sijaintitietoja, luottokorttinumeroita, pankkitilien numeroita, henkilötunnuksia tai syntymäaikoja.

Yhtiö sanoo uskovansa, ettei sen kyytipalveluja käyttäneiden asiakkaiden tarvitse ryhtyä toimenpiteisiin tietomurron takia.

Uber on julkaissut internetissä tiedotteen asiakkailleen myös suomeksi.

Tietomurron kohteeksi joutuneita kuljettajia on Uberin mukaan noin 600 000 Yhdysvalloissa. Kuljettajien autojen rekisteritietoja varastettiin myös tietomurrossa.

Tietomurron uhreiksi joutuneille kuljettajilleen Uber sanoo ilmoittavansa asiasta suoraan postitse tai sähköpostitse. Heille tarjotaan myös ilmaiseksi apua identiteettivarkauksilta suojautumiseen ja luottokorttimaksujen seurantaan.

Myöskään kuljettajien tietoja ei ole havaittu käytetyn vääriin tarkoituksiin, yhtiö sanoo.

Kuljettajille suunnatussa tiedotteessaan Uber pyytää anteeksi sitä, ettei kuljettajille kerrottu asiasta, kun tietomurto kävi ilmi vuonna 2016.

Kaksi hakkeria murtautui pilveen.

Uberin mukaan tietomurron takana oli kaksi yhtiön ulkopuolista henkilöä. Tiedot vietiin Uberin mukaan kolmannen tahon pilvipalvelusta, jonne ne oli varastoitu. Hakkerit eivät päässeet käsiksi Uberin omiin järjestelmiin, yhtiö tiedotti.

Uberin mukaan murtautujat tunnistettiin ja yhtiö sai varmistuksen siitä, että he tuhosivat viemänsä tiedot.

Salla Salmela–STT

Työsulku päällä – hiihtokeskusten työriidan sovittelua jatketaan tänään

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen

Hiihtokeskuksia ja ohjelmapalveluita koskevan työriidan sovittelua jatketaan tänään puoliltapäivin valtakunnansovittelija Minna Helteen johdolla.

Hiihtokeskuksia ja ohjelmapalveluita, kuten moottorikelkka- ja porosafareita, koskevat työsulut alkoivat perjantaina. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan ilmoittamat työsulut tulivat voimaan, kun MaRan ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin väliseen työriitaan ei saatu ratkaisua.

Suurimmat erimielisyydet koskevat palkkaratkaisua. Työsulut jatkuvat joulukuun 19. päivään asti, jos riitaan ei saada ratkaisua ennen sitä.

Työntekijät: Nordea aloittaa yt-neuvottelut – ”Siirtämällä työtä Puolaan ja Viroon ei paranneta asiakaspalvelua”

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Työntekijöiden mukaan finanssikonserni Nordea aloittaa Suomessa yt-neuvottelut, joiden vähennystarve on enimmillään lähes 500 työntekijää.

Nordean Suomen-toimintojen pääluottamusmies Paula Hopponen sanoo, että vähennykset keskittyvät asiakaspalvelutehtäviin.

– Karsimalla konttoriverkostoa ja siirtämällä työtä Puolaan ja Viroon ei paranneta asiakaspalvelua, päinvastoin. Toimialamuutosta ja digitalisaatiota käytetään tässä tekosyynä ylimitoitetuille ja ennenaikaisille henkilöstövähennyksille sekä palveluheikennyksille, Hopponen sanoo.

Nordeasta ei kommentoida tietoja, mutta yhtiö kertoo lähettävänsä tiedotteen iltapäivällä.

Nordea kertoi suunnitelmista lokakuussa.

Nordea kertoi lokakuussa, että se suunnittelee vähentävänsä lähivuosina ainakin 6 000 työntekijää. Yhtiö perusteli leikkauksia kustannusten supistamisella ja tehokkuuden lisäämisellä.

Konsernijohtaja Casper von Koskull ei tuolloin tarkentanut vähennysten aikataulua tai kohdistumista eri maiden välillä.

Työntekijäpuolen mukaan nyt yhtiö ilmoitti neljän vuoden vähennysten ensimmäisestä osasta. Työntekijöiden mukaan vähennykset kohdistuvat konttoriverkostoon henkilö- ja yritysasiakaspuolelle sekä niihin liittyviin taustatehtäviin ja Markets-yksikköön.

Nordealla oli vuodenvaihteessa yhteensä 31 600 ihmistä palkkalistoillaan. Suomen henkilöstö on Hopposen lokakuisen arvion mukaan noin 7 500:n vahvuinen, kun määräaikaiset lasketaan mukaan.

Mikko Isotalo–STT

PAM kehottaa työsulkukohteiden työntekijöitä pyrkimään töihin työsulusta huolimatta

Kuva: Anna-Liisa Blomberg
PAMin Ann Selin: – Työriidan ratkaiseminen olisi kaikkien etu.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin toivoo, että työnantajien julistamista työsuluista huolimatta työehtosopimusneuvotteluja kiristävä työriita saadaan ratkaistua.

Hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualaa koskevan työriidan sovittelu ei johtanut ratkaisuun ja siksi työnantajien julistama työsulku on meneillään useissa eri hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualan yrityksissä.

– Työsulut ovat alkaneet ja osaa pamilaisista on estetty pääsemästä töihin. Se on valitettavaa työntekijöiden ja koko alan vetovoiman kannalta. Meidän tavoitteenamme on koko ajan ollut saada ratkaisu sopimalla. Työnantajaliitto MaRa halusi päästä neuvottelemaan alan työehdoista valtakunnansovittelijan johdolla. Se on epätavallista, Selin sanoo PAMin tiedotteessa.

Selin huomauttaa, että nyt on kyseessä työsulku. Se on työnantajien julistama työtaistelutoimenpide, jossa estetään PAMiin kuuluvia työntekijöitä tekemästä töitään.

Työsulut kestävät työnantajan ilmoituksen mukaan 18.12. saakka.

”Ammattiliiton jäsenyys ei oikeuta syrjimään ketään.”

– Olemme kehottaneet kaikkia työsulkukohteiden työntekijöitä pyrkimään töihin työsulusta huolimatta. Vaadimme, että työnantajat antavat työntekijöille kirjallisen perustelun syystä, miksi heitä estettiin tulemasta töihin; Selin jatkaa.

– Ammattiliiton jäsenyys ei oikeuta syrjimään ketään. Näyttää siltä, että ainakin osassa työsulkuun julistetuista paikoista työt jatkuvat normaalisti, mutta osassa työpaikoista työnantajat ovat käännyttäneet pamilaisia kotiin, hän toteaa.

Työriidan sovittelu jatkuu valtakunnansovittelijan toimesta maanantaina 11.12. kello 12.00.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus käsittelee työehtosopimusneuvottelujen tilannetta tiistaina 12.12.

Jättifirma aikoo vähentää Suomestakin rajusti työpaikkoja

Kuva: Getty Images

Yhdysvaltalainen monialajätti General Electric vähentää maailmanlaajuisesti 12 000 työpaikkaa. Suomessa vähennystarvetta on noin 200 työpaikan verran.

Yt-neuvottelut aloitetaan tammikuussa. Suomessa työpaikkojen vähennykset kohdistuvat tiedotteen mukaan energialiiketoimintaan, pääasiassa Tampereelle.

GE tähtää irtisanomisilla miljardin dollarin säästöihin ensi vuonna.

Yhtiön mukaan suunnitelmat johtuvat energiamarkkinoiden haasteista eri puolilla maailmaa. Fossiilisten polttoaineiden voimaloiden kysyntä on heikentynyt, ja yhtiö supistaa toimintojaan parantaakseen kannattavuuttaan.

Viime kuussa GE puolitti osinkonsa. Kyseessä oli vasta toinen kerta 1930-luvun laman jälkeen, kun yhtiö leikkasi osinkoaan.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Kuluttaja-asiamies on vienyt neljä yritystä markkinaoikeuteen harhaanjohtavan hinnoittelun vuoksi – vaatii 100 000€ uhkasakkoa

Kuluttaja-asiamies on vienyt neljä yritystä markkinaoikeuteen harhaanjohtavan hinnoittelun vuoksi. Kieltojen tehostamiseksi kuluttaja-asiamies vaatii yrityksille 100 000 euron uhkasakkoja.

Yritykset ovat Scandinavian Outdoor, SGN Sportia, L-Fashion Group ja Kruunukaluste. Kuluttaja-asiamies on selvittänyt, ovatko kuluttajille markkinoidut hinnanalennukset todellisia.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan yrityksiä on ohjeistettu ja niiden kanssa on neuvoteltu lain vaatimuksista.

– Koska yritykset eivät saamastaan ohjeistuksesta ja lupauksistaan huolimatta muuttaneet markkinointiaan, kuluttaja-asiamies määräsi yrityksille kiellot kesällä 2017. Koska yritykset vastustivat kieltoja, kuluttaja-asiamies vei yritykset markkinaoikeuteen, kuluttaja-asiamies kertoo tiedotteessa.

Keskustelua aiheesta