Kotimaa
14.1.2025 05:42 ・ Päivitetty: 14.1.2025 05:42
USU: GPS-häirintä on pakottanut Suomen lentoasemat käyttämään varajärjestelmiä
Lähes kaikki Suomen lentoasemat ovat joutuneet turvautumaan vaihtoehtoisiin järjestelmiin gps-häirinnän takia, kertoo Uutissuomalainen.
Lentokoneet käyttävät gps:ää muun muassa navigointiin.
Jo neljällätoista Suomen lentoasemalla lentokoneiden lähestymisessä käytetään valvontapalvelua. Se on tutkaan ja maa-asemaverkostoon perustuva järjestelmä, joka määrittelee lentokoneen sijainnin. Talven ja kevään aikana myös Kemi-Tornion, Joensuun ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemilla ryhdytään käyttämään gps:n sijaan valvontapalvelua, kertoo Uutissuomalainen.
LIIKENNE- ja viestintävirasto Traficomin eritysasiantuntija Tapani Maukonen kertoo Uutissuomalaiselle, että Venäjän tekemä gps-häirintä on kasvanut rajusti viime vuoden tammikuusta lähtien. Viime vuonna Suomen alueella ilmailussa ilmoitettiin yhteensä 2 800 gps-häiriöstä, kun toissa vuonna ilmoituksia tuli reilut 200.
- Jos lentokone lentää Etelä-Suomessa tietyn korkeuden yläpuolella, se kokee jossain vaiheessa varmasti gps-häirintää, Maukonen sanoo Uutissuomalaiselle.
Hänen mukaansa häiriöt tulevat Venäjältä, joka suojaa omia tärkeitä kohteitaan gps-häirinnällä, ja vaikutukset ulottuvat Suomeen asti.
Maukosen mukaan gps-häirintä ei ole kuitenkaan vaikuttanut merkittävästi Suomen lentoliikenteen turvallisuuteen ja aikatauluihin.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.