”Uutinen otettiin riemumielin vastaan” – Kemin työllisyys paranisi kertaheitolla

Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
33136400
Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen (vas.), Kaidi Finlandin toimitusjohtaja Pekka Koponen ja kansliapäällikkö Jari Gustafsson työ- ja elinkeinoministeriöstä kertoivat keskiviikkona biodieseljalostamosuunnitelmista.

Kiinalainen bioenergiayhtiö Kaidi suunnittelee rakentavansa Kemin Ajokseen miljardin euron biodieseljalostamon. Jalostamo käyttäisi pääraaka-aineenaan energiapuuta, korjuutähteitä ja metsätalouden ylijäämiä. Jalostamo olisi ensimmäinen laatuaan niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti.

Hanke tuo toteutuessaan Kemiin rakennusvaiheessa 4 000 työpaikkaa, yhtiö arvioi. Pysyvästi teollisuustyöpaikkoja tulisi noin 150. Kaidi Finlandin toimitusjohtaja Pekka Koponen sanoo, että yksi teollisuustyöpaikka tuo ympärilleen esimerkiksi puunkorjuuseen kahdesta kymmeneen työpaikkaa.

Jalostamon lopullinen investointipäätös on tarkoitus tehdä tämän vuoden aikana. Näin rakentaminen voisi alkaa ensi vuonna, ja jalostamo olisi toiminnassa vuonna 2019. Yhtiö hakee hankkeelle julkista tukea ja lainarahoitusta, joista Koponen sanoo kertovansa myöhemmin.

– Tekesin innovaatiotuet ja -lainat, Finnveran takaukset ja EU-rahoitus ovat kaikki vaihtoehtoja, joita pohdimme, Koponen sanoo.

Kaidi Finlandin jalostamohanke on otettu Kemissä riemumielin vastaan, kertoo kaupunginjohtaja Tero Nissinen.

Nissinen toivoo, että hankkeen investointipäätös todella toteutuu, sillä Kemissäkin on kokemusta isojen hankkeiden kaatumisesta loppumetreillä. Jalostamohankkeen investointipäätös on määrä tehdä tämän vuoden lopulla.

Nissisen mukaan Kemin seudulla riittää hankkeeseen osaavaa työvoimaa.

Kaidi vaikuttaa varteenotettavalta toimijalta, jolla on taustat kunnossa.

Koposen mukaan Pohjois-Suomesta puu ei lopu kesken, vaikka samaan aikaan myös muut yhtiöt suunnittelevat isoja investointeja. Suurin osa jalostamon tarvitsemasta puusta on tarkoitus hankkia Suomen puolelta.

– Olemme kartoittaneet Ruotsin, se on mahdollistava lisä. Ruotsin puolella energiapuun tukipolitiikka on kuitenkin heikompi, mikä ajaa hankintaa Suomen puolelle, Koponen arvioi.

Suomen hallitus pyrkii hallitusohjelman mukaan korvaamaan merkittävän osan fossiilisista polttoaineista biopolttoaineilla. Koposen mukaan tarkoitus on rakentaa myös vientiä.

– Jotta biopolttoaineet ovat kannattavia, yhteiskunnan pitää edistää niiden käyttöä fossiilisten polttoaineiden ohella.

Kaidi Finland -yhtiön emoyhtiö on Sunshine Kaidi New Energy Group. Sillä on biomassajalostamoita eri puolilla Kiinaa ja Vietnamissa.

Kaidi vaikuttaa varteenotettavalta toimijalta, jolla on taustat kunnossa, Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki arvioi. Hänen mukaansa kyse on isosta yhtiöstä, joka on yksi Kiinan energian vihreän kasvun keskeisiä yrityksiä.

Biojalostamohanke nousisi Ajoksen satamaan samalle tontille, jolle turveyhtiö Vapo aikanaan suunnitteli biodieseljalostamoa. Kyseessä on kaikkien aikojen suurin kiinalaisinvestointi Suomeen.

Lehdet: ”Sen voin sanoa, että Soinin vastaehdokkaaksi en lähde”, ilmoittaa ps-ryhmyri

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho harkitsee asettuvansa puolueensa puheenjohtajaehdokkaaksi, uutisoivat Ilkka ja Pohjalainen.

Terho ei lehtien mukaan kuitenkaan halua haastaa puolueen nykyistä puheenjohtajaa Timo Soinia, joten Terho odottaa ensin, mitä Soini aikoo tehdä.

– Kilpailevia ehdokkaita ei ole ensi kesäkuun puoluekokoukseen ilmaantunut. Minäkin odotan puheenjohtajan ratkaisua, mutta sen voin sanoa, että Soinin vastaehdokkaaksi en lähde. Jos tilanne muuttuu, harkitsen asiaa, Terho sanoi perussuomalaisten piirikokouksessa Vaasassa.

Soini on aiemmin sanonut, että kertoo jatkosuunnitelmistaan ”kevään korvalla”.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

SK: Sipilä lentää virkamatkoja yksityiskoneella, ohjaa konetta itse ja maksaa viulut — ”Kyseessä on ollut poikkeuksellinen järjestely”

Kuva: lehtikuva / timo heikkala

Suomen Kuvalehti kertoo, että pääministeri Juha Sipilä (kesk.) on tehnyt osan virkamatkoistaan lentämällä. Pelkkä lentäminen ei ole ollenkaan poikkeuksellista, mutta se on, että Sipilä on lentänyt konetta itse.

Sipilä on tehnyt pääministerikaudellaan kaikkiaan neljätoista tällaista virkamatkaa yksityiskoneella. Valtiolle se ei ole maksanut senttiäkään.

— Hän on maksanut itse kaikki kulut. Me emme tiedä sen tarkemmin yksityiskohtia, eikä niistä ole asiakirjojakaan. Tämä vertautuu siihen, että virkamies käyttää omaa autoaan, aliovaltiosihteeri Timo Lankinen sanoo SK:lle.

Sipilän erityisavustajan Riina Nevamäen mukaan kyseessä on poikkeuksellinen järjestely, joka ei ole kuitenkaan laiton. Sipilän ohjaaman koneen kyydissä on ollut esimerkiksi liikenneministeri Anne Berner (kesk.).

AVAINSANAT

”On aivan sama, johtaako demareita Rinne, Harakka tai Tuppurainen — demarit yrittävät tankata dieselautoa bensalla”

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Kari Hulkko

SDP:n entisen puoluesihteerin Mikael Jungnerin mielestä on ”aivan sama”, johtaako demareita ensi vuodesta Antti Rinne, Timo Harakka tai Tytti Tuppurainen. Kolmikosta puheenjohtaja Rinne on kertonut tavoittelevansa jatkokautta puolueen johdossa. Harakan ja Tuppuraisen aikeista ei ole vielä varmuutta.

Jungnerin mukaan SDPn menestys alkaa vasta silloin, kun joku ymmärtää, että ”olemme siirtyneet vuorovaikutuksen aikaan, ja saa toverit puhuttua mukaan uudenlaiseen tapaan ajatella”.

”Hassua sinänsä, että vuorovaikutuksen työkalut (joukkoistaminen, jakamistalous, kasvuyrittäjyys, meritokratia, yhteiskuntavastuu, sosiaalinen media) ovat pohjimmiltaan hyvin sosialidemokraattisia työkaluja. Silti demarit karsastavat niitä, todennäköisesti siksi, koska he ovat menettäneet otteensa sekä nuorisoon että samalla myös uudistusajatteluun.”

Entisen kansanedustajan väitteen mukaan sosiaalidemokraatit hakevat ratkaisua yhteiskunnan ongelmiin prosesseista, vaikka ratkaisut löytyisivät vuorovaikutuksesta.

”Kiteytetysti äänestäjät jakavat demareiden arvot, mutta ovat nähneet käytännössä aivan liian monta kertaa. että valtaan päästessäänkään demareiden työkalut (prosessit) eivät toimi.”

Jungner vertaa, että demarit yrittävät tankata dieselautoa bensalla.

”Joka kerta kun auto joutuu korjaamolle demarit väittävät että syy ongelmiin on siinä, että he eivät ole osanneet argumentoida bensan siunauksellisuutta oikein tai että he eivät usko bensaan riittävästi.”

Keskustelua aiheesta

Keskustan kansanedustajan luottamus Yleen ei horju: ”100 %”

Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnän mukaan sananvapaus on yksi demokratian korkeimmista arvoista, ja riippumaton media on yksi tämän arvon mahdollistajista.

Kärnä ottaa osaa ajankohtaiseen Yle-keskusteluun Facebook-tilillään.

— Yle on koko kansan radio eikä sitä ohjata poliittisesti. Onkin sääli, että usein katsomme Ylen toimintaa varsin yksisilmäisesti. Huomaamme vain oman ajatusmaailmamme vastaiset asiat, emmekä niitä juttuja, jotka tukevat omaa ajatteluamme.

Kärnän mukaan jutut eivät voi olla aina sellaisia, että ne miellyttäisivät.

— Jos ne olisivat, niin eikö juuri silloin pitäisi huolestua?

Kärnä kirjoittaa, että luottamuksensa suomalaiseen mediaan ja Yleisradioon on 100 prosenttia.

AVAINSANAT

Täyslaidallinen Juha Sipilälle — ”Töpeksinyt totaalisesti median ja etenkin Ylen kanssa”

Kuva: Timo Sparf

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoi lauantaina Rovaniemellä, että pääministeri Juha Sipilä (kesk.) on töpeksinyt totaalisesti median ja etenkin Yleisradion kanssa.

Pohjolan Sanomat ja Lapin Kansa kertovat, että Rinteen mielestä Sipilän parinkymmenen sähköpostin palaute Ylen jutusta on herättänyt ison epäilyksen, että hallituksen taholta on kovasti pyritty vaikuttamaan siihen, miten Yle saa asioista kertoa.

– Tässä on vielä taustalla se, voiko hallitus kiristää Yleisradiota hallituksen budjetin kautta.

Rinne opasti, että poliittisille johtajille tulee aina arvostelua ja sitä pitää sietää.

– Jos ajattelen millaista mediakohtelua minäkin olen kokenut tämän kahden ja puolen vuoden aikana SDP:n puheenjohtajana, saisin olla koko aika ilmoittamassa, että tuo toimittaja ei minulle sovi, hän sanoi.

AVAINSANAT