Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

“Vaatimukset ovat kautta linjan kovia” – kuljetusalojen liitot tiivistävät rivejään työnantajien sanelua vastaan

LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Kuljetusalojen ammattiliittojen puheenjohtajat ovat käynnistäneet aktiivisen yhteistyön, jossa jaetaan tietoa ajankohtaisesta työmarkkinatilanteesta ja kehitetään yhteispeliä kriisiytyvässä työmarkkinajärjestelmässä.

Demokraatti

Demokraatti

Ammattiliittojen yhteisen tilannekuvan mukaan työnantajapuoli pyrkii koronan varjolla heikentämään työehtoja kaikilla toimialoilla.

– Vaatimukset ovat kautta linjan kovia ja niitä perustellaan muuttuvalla kilpailukentällä sekä verhotuilla uhkailuilla esimerkiksi ulkoistamisista, liittojen tiedotteessa todetaan.

Koronakriisi on näkynyt työntekijöiden laajoina lomautuksina ja irtisanomisina. Ammattiliitot huomauttavat, että Suomen kansallinen lomautusjärjestelmä antaa sellaisenaan mahdollisuuden yrityksille saavuttaa välittömiä kustannussäästöjä. Lisäksi valtio on tukenut yrityksiä monella alalla koronakriisistä selviämiseksi.

– Tästä huolimatta yritykset pyrkivät etsimään työehtosopimuksista pitkäaikaisia kustannussäästöjä nopeutetulla tahdilla. Normaaleina aikoina vaikeasti sovittavat ja molempien osapuolien näkökulmia huomioivat ratkaisut pyritään viemään maaliin yksipuolisilla ilmoituksilla koronan varjolla, liitot ihmettelevät.

Työnantajat ovat muun muassa siirtäneet aiemmin työajalla tehtyjä tehtäviä työntekijöiden omalla vapaa-ajalla suoritettavaksi.

Liittojen puheenjohtajat pitävät työnantajien ajamia tavoitteita työehtosopimusten heikentämiseksi pahasti ristiriidassa nykyisten työssäjaksamisongelmien kanssa.

– Jaksamisongelmat voivat muodostaa turvallisuusriskin, jos kriittistä turvallisuustyötä tekevät ihmiset eivät enää palaudu raskaan vuorotyön vaikutuksista ja jos työntekoa tehostetaan pelkästään kustannussäästöjä jahdaten.

“Lomautuksia ei jaeta tasaisesti ammattiryhmien sisällä.”

Tapaamisissa on ollut mukana kuljetusalan keskeiset ammattiliitot Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Suomen merimies-Unioni SMU, Rautatiealan unioni RAU ry, Raideammattilaiset JHL, Ilmailualan unioni IAU, Finnairin liikennelentäjiä edustava Suomen liikennelentäjäliitto, Suomen lentäjäliitto, Norran liikennelentäjiä edustava FAPA ja Suomen lennonjohtajien yhdistys SLJY.

Muun muassa Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt toteaa, että työnantajien puheet ja teot työssäjaksamisesta ovat ristiriidassa.

– Työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen pitäisi huomioida entistä vahvemmin myös työehtosopimuspöydissä.

Suomen lennonjohtajien yhdistyksen pääluottamusmies Katariina Syväys kritisoi sitä, ettei ihmisiä kohdella yrityksissä yhdenvertaisesti.

– Se korostuu tässä kriisin hoidossa. Lomautuksia ei jaeta tasaisesti ammattiryhmien sisällä ja se aiheuttaa henkistä kuormitusta ja pahoinvointia.

Työnantajapuoli vaatii julkisuudessa paikallisen sopimisen lisäämistä, mutta toimii liittojohtajien mielestä samalla erittäin koordinoidusti oman neuvottelutoimintansa ohjaamisessa.

– Tämä herättää kysymyksen siitä, mitä työnantajapuoli pyrkii paikallisella sopimisella todellisuudessa saavuttamaan.

“Se mikä tänään on kaverin pöydässä, on huomenna omassa pöydässä.”

Kuljetusalojen monella ammattiliitolla on samoja neuvotteluosapuolia työehtosopimuspöydissä.

Rautatiealan Unioni RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki painottaa, että ammattiliitot tarvitsevat laajempaa yhteistyötä työnantajapuolen ajaman pirstaloitumisen sijasta.

– Työnantajapuoli ajaa käytännössä samoja heikennyksiä kaikille aloille. Se mikä tänään on kaverin pöydässä, on huomenna omassa pöydässä.

Suomen liikennelentäjäliiton puheenjohtaja Pekka Erkama muistuttaa, että Suomen on pidettävä kiinni kuljetusalan työpaikoista ja kilpailukyvystä.

– Kilpailukykyä ei kuitenkaan tule tehdä työehtojen kustannuksella, vaan molempien osapuolien näkökulmat huomioivalla sopimisella. Samalla työnantajilta tulee voida vaatia sosiaalista vastuullisuutta. Korona on mitä suurimmissa määrin työntekijöiden ja työpaikkojen kriisi.

Suomen lentäjäliiton puheenjohtaja Akseli Meskanen puolestaan korostaa, että kuljetusalan kilpailukenttä on monella tasolla globaali.

– Suomen on myös pidettävä samoista pelisäännöistä, jotta kuljetusalalla eivät pääse pesiytymään esimerkiksi epätyypilliset työsuhteet ja näennäisyrittäjyys. Ammattiliittojen välinen yhteydenpito ja yhteistyö viranomaisten kanssa on tiedonvaihdossa keskeistä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE