Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Vaikka Android-Nokia menestyisikin – jää se vain kuriositeetiksi yhtiölle

Tällaista Nokia-puhelinta ei enää nähdä. Androidin aloitusnäkymä on ihan toinen.

Ensi vuonna nähdään, vieläkö Nokian nimellä voi myydä älypuhelimia. Epäonnisen Microsoft-yhteistyön myötä puhelinmarkkinoilta poistunut Nokia on lisensoinut tavaramerkkinsä kymmeneksi vuodeksi.
Vastikään perustettu suomalaisyhtiö HMD saa maailmanlaajuisen yksinoikeuden Nokian tavaramerkin käyttöön puhelinten ja tablettien valmistuksessa ja markkinoinnissa kymmeneksi vuodeksi. Nokia saa vastineeksi rojaltimaksuja tavaramerkkien ja patenttien käytöstä.

HMD:n taustalla vaikuttaa taiwanilainen sopimusvalmistaja Foxconn, jonka tytäryhtiö FIH Mobile ostaa Microsoftilta Nokian vanhan peruspuhelinliiketoiminnan 350 miljoonan dollarin hintaan.

Uuden yhtiön toimitusjohtajaksi tulee aiemmin Nokian leivissä työskennellyt Arto Nummela, joka on viime ajat ollut Microsoftin palveluksessa. Nummela ja yhtiön toinen johtaja Florian Seiche eivät antaneet keskiviikkona haastatteluja.

Uudet Nokia-merkkiset älypuhelimet ja tabletit toimivat Android-alustalla, joka on vallannut leijonanosan maailman älylaitemarkkinoista. Nokia harkitsi aikanaan siirtymistä Androidiin itsekin, mutta päätyi yhteistyöhön Microsoftin kanssa ja heikosti myyvien Windows-puhelinten valmistajaksi. Tuskien taival päättyi, kun Nokia onnistui kauppaamaan koko puhelinvalmistuksensa Microsoftille syyskuussa 2013.

Nokian nimi kuitenkin muistetaan edelleen puhelinvalmistajana. Esimerkiksi takavuosien 3310-malli on kirvoittanut kestävyydellään ja akunkestollaan lukuisia nettimeemejä.

– Tämä päivä merkitsee Nokian tavaramerkille jännittävää uutta vaihetta toimialalla, jolla nimi Nokia on edelleenkin ikoninen, hehkutti Nokia Technologies -liiketoiminnan johtaja Ramzi Haidamus.

Vaikka puhelimia ja tabletteja myytäisiin miljardilla, ei Nokia nettoaisi siitä kuin joitakin kymmeniä miljoonia.

Lisää aiheesta

Nordean analyytikko Sami Sarkamies huomautti, että vaikka lisensointikuvio menestyisi, ei sillä ole kovin suurta merkitystä Nokian tulokselle. Rojaltimaksut ovat yleensä 2–4 prosentin luokkaa, joten vaikka puhelimia ja tabletteja myytäisiin miljardilla, ei Nokia nettoaisi siitä kuin joitakin kymmeniä miljoonia.
Merkitys on Sarkamiehen mukaan lähinnä siinä, että Nokia saa tätä kautta pitkäaikaisen ja keskitetyn kumppanin.

– Foxconn on niin vahva yhteistyökumppani kuin voi löytyä. Nyt keskitetään kaikki yhteistyö yhdelle kumppanille, sen sijaan että tehtäisiin erillisiä sopimuksia eri kumppanien kanssa. Tämä yhteistyö ei kuormita Nokian organisaatiota kovinkaan paljoa.

Nokian johto on jo pitkään vihjaillut paluusta kuluttajatuotemarkkinoille ja testannut nimensä vetovoimaa Foxconnin valmistamalla N1-tabletilla, jota myytiin viime vuonna pienehköjä määriä Kiinan markkinoilla.

HMD:n suunnitelmista ei keskiviikkona saatu vielä kovinkaan tarkkaa tietoa. Oletus on, että uudet Nokia-merkkiset älypuhelimet ilmaantuvat kauppoihin vasta ensi vuonna. Niiden ominaisuuksista, hintaluokasta tai kohderyhmästä ei kerrottu vielä mitään.

Ainakin Suomen markkinoilla Nokia on hyvin vetävä nimi, mutta DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko totesi, ettei pelkkä nimi riitä kovasti kilpailuilla markkinoilla. Android-valmistajien välinen kilpailu on veristä.

– Tuotteen täytyy olla erittäin kilpailukykyinen. Jos tuote on hyvä, niin tulee varmaan liikehdintää markkinoille, Aavikko sanoi.
Nina Törnudd

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE