”Valmisteluun on liittynyt kummallisia piirteitä” – Lindtman selvitti medialle välikysymyksen taustat

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
RKP:n Thomas Blomqvist (vas.), vihreiden Jyrki Kasvi, vasemmistoliiton Li Andersson, SDP:n Harry Wallin, välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, SDP:n Antti Lindtman, perussuomalaisten Leena Meri ja kristillisdemokraattien Päivi Räsänen oppositiopuolueiden tiedotustilaisuudessa Helsingin päärautatieasemalla 27. syyskuuta 2017. Oppositio jätti yhteisen välikysymyksen raideliikenteestä ja omistajaohjauksesta.

Koko oppositio jätti tänään välikysymyksen raideliikenteen tulevaisuudesta ja hallituksen harjoittamasta omistajaohjauksesta.

– Vaikka tämänhetkinen oppositio edustaa ajatusmaailmaltaan kirjavaa joukkoa, meitä yhdistää yksi yhteinen huoli. Se on malli, jolla hallitus ajaa nyt raideliikenteen kilpailuttamista. Meidän näkökulmasta näyttää siltä, että haitat ovat varmoja ja hyödyt ovat ilmassa, SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman (sd.) sanoi tänään Helsingin rautatieasemalla, jossa välikysymystä esiteltiin.

Lindtmanin mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä (kesk.) ei ole saatu selkeitä vastauksia siihen, miten kaavailtu malli hyödyttää asiakkaita ja veronmaksajia.

– Niitä ei kuulunut, joten meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tehdä yhteinen välikysymys. Kun hallitus on sanonut, että heidän ajamaa mallia ei eduskuntaan tuoda, tämä on oppositiolle käytännössä ainut mahdollisuus saada asia avoimesti keskusteluun.

”Ei lisää yhtään junatarjontaa.”

Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja on kansanedustaja Harry Wallin (sd.). Hän on eläkkeellä oleva veturimies. Hän ollut töissä myös VR:n pääkonttorilla suunnittelemassa 2 000 veturinkuljettajalle työvuorot ja sekä samalla kaluston kiertoa.

Wallin muistuttaa, että liikenneverkot ovat kansalaisille äärimmäisen tärkeitä. Joukkoliikenteellä on myös tärkeä osuus ilmastopäästöjen rajoittamisessa.

Bernerin henkilöliikenteen kilpailuttamisen mallissa VR pilkottaisiin neljään yhtiöön. Yksi niistä olisi kalusteyhtiö. Wallin huomauttaa, että lisätarjontaa raiteille ei kuitenkaan tulisi, koska ajettaisiin nykyisellä kalustolla ja junavuoroilla. Syntyisi vain alueellisia monopoleja. Tehokkuus häviäisi.

– Emme me vastusta kilpailua. On terveellistä ja hyvää, että kilpailua tulee. Rautateillähän on jo tavaraliikenne vapaassa kilpailussa, mutta … kun kalusteyhtiö perustetaan, sen jälkeen kalusto on kaikkien käytössä. Se ei lisää yhtään junatarjontaa, Wallin valittaa ja lisää, että Bernerin mallissa pääomat vain valuisivat ulkomaille.

Wallin: Suomen turvalaitejärjestelmä on museokamaa.

Parempi malli nyt kaavaillun VR:n henkilöliikenteen kilpailun avaamiseksi olisi Wallinin mukaan se, että jokaisella yhtiöllä olisi oma kalusto, jolla ne kilpailisivat.

– Berner on halunnut mallin, jossa romutetaan VR:n perustoiminnot. VR on tuottanut omistajalle viiden vuoden aikana 450 miljoonaa euroa osinkoina ja muina tuloina eli VR on erittäin hyvä valtiolle.

Wallin siis uskoo, että Bernerin mallilla tuottaisi osinko menetetään.

– Mistä ne rahat sitten sen jälkeen otetaan hyvinvointipalvelujen turvaamiseksi?

– Erityisesti hämmästelen, että keskustalainen ministeri Berner ajaa tätä mallia. Tämähän tulee tarkoittamaan sitä, että junaliikenne loppuu maakuntien Suomsta. VR:llä on velvoiteliikennettä maakuntien Suomessa ja kun tulee avoin kilpailu, ei voi enää asettaa velvoitetta ajaa kannattamatonta liikennettä.

Wallin huomauttaa myös, että Suomen ratayhteydet ovat 90 prosenttisesti yksiraiteisia. Nyt pitäisi saada lisäraiteita. Myös rataverkon turvalaitejärjestelmät ovat vanhentuneita. Ne ovat 1970-luvulta.

– Olen monta kertaa esittänyt ministeri Bernerille kysymyksen, koska tätä ruvetaan digitalisoimaan eli uudistamaan. Sen kustannusarvio on noin 800 miljoonaa. Silloin poistuisivat myöhästymiset.

Suomen turvalaitejärjestelmä on tällä hetkellä sellainen, että jossain päin Eurooppaa vastaavaa esitellään jo museossa.

”Mistä tässä kilpaillaan muuta kuin henkilöstön palkoilla.”

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meri pitää hänkin kilpailua sinänsä hyvänä asiana, jos se on oikein toteutettu.

– Nykymallista tulee sellainen tunne, että mistä tässä kilpaillaan muuta kuin henkilöstön palkoilla. Mikä muu se voisi olla kuin henkilöstökulut, jossa lähdetään säästämään.

Vihreiden kansanedustajan Jyrki Kasvin mielestä maallamme on tällä hetkellä hallitus, jolle tuntuu olevan hyvin vaikeaa hyväksyä sitä, että julkista palvelua tehdään julkisesti.

– Totta kai yksityistäminen ja kilpaileminen ovat hyviä työkaluja, mutta jos ne ovat ideologista itsetarkoitusta, silloin me olemme ongelmissa. Tuntuu, että ratkaisevaa ei olekaan se, onko tarkoituksenmukaista, vaan se saadaanko julkista palvelua yksityistettyä.

Vasemmistoliiton puheenjohtajan Li Anderssonin mukaan tämänhetkiset VR:n ongelmat liittyvät ennen kaikkea huonoon johtamiseen, harjoitettuun omistajapolitiikkaan sekä siihen, että Suomessa on annettu raideverkoston rapistua liian kauan.

– Mikään näistä ongelmista ei ratkea sillä, että hallitus nyt junailee sadan miljoonan euron edestä osinkotuottoja yksityisten voittoa tavoittelevien firmojen taskuihin, Andersson sanoo.

”Tämän selvityksen media joutui kaivamaan esiin.”

Antti Lindtmanin mukaan liikenneministeriön raideliikennehankkeen valmisteluun on liittynyt kummallisia piirteitä.

Lindtman toteaa, että esimerkiksi Boston Consulting Groupin selvitys, joka on kilpailutuksen kautta tehty selvitys, osoittaa, että Bernerin ajama malli saisi aikaan isot kustannukset.

– Sen maksaa asiakas tai veronmaksaja, Antti Lindtman sanoo.

– Tämän selvityksen media joutui kaivamaan esiin, hän huomauttaa.

Lindman totesi, että käytännössä ainoa selvitys, joka tukee Bernerin mallia on liikenneministeriön itse tilaama selvitys.

– Se oli 500 euroa alle kilpailutusrajan.

Valtioneuvoston omistajaohjauksen ykkösvirkamiehen Eero Heliövaaran mukaan esillä ollut kilpailuttamismalli voisi viedä VR:n omistaja-arvosta satoja miljoonia euroja. Hän puhui asiasta Kauppalehdelle.

Lindtman näkee Heliövaaran sanat hätähuutona ja täystyrmäyksenä liikenneministeriön suunnittelemalle kilpailuttamimallille. Valmistelusta on myös Lindtmanin mukaan siirretty sivuun keskeisiä virkamiehiä.

– Kyllä tämä herättää meissä huolen, onko valmistelu ollut niin hyvää, aitoa ja avointa, kun näin mittavan asian kokoluokka edellyttäisi.

ANC:n Jacob Zuman seuraaja selvillä tänään – ex-vaimoko?

Kuva: AFP PHOT/ Mujahid Safodien
Presidentti, luopuva puheenjohtaja Jacob Zuma kuunteli eilen ANC:n 54. puoluekokouksen edustajien puheita.

Etelä-Afrikassa valtapuolue ANC on aloittanut johtajavaalin ääntenlaskun. Puolue valitsee seuraajaa nykyiselle puoluejohtajalle, presidentti Jacob Zumalle. Puolue kertoo, että lähes 5 000 äänioikeutettua on äänestänyt suljetussa lippuäänestyksessä. Tulosten odotetaan olevan selvillä myöhemmin tänään.

Zuma on tukenut seuraajakseen ex-vaimoaan Nkosazana Dlamini-Zumaa. Toinen vahva ehdokas on varapresidentti Cyril Ramaphosa.

Alun perin äänestyksen piti olla jo eilen, mutta sen aloitus viivästyi, kun puolueella oli erimielisyyksiä siitä, ketkä edustajista olivat äänestyskelpoisia.

STT-AFP, Johannesburg

 

”Seksuaaliseen häirintään on aina puututtava vakavasti” – työmarkkinakeskusjärjestöiltä viesti työpaikoille

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Kaikki työmarkkinakeskusjärjestöt antavat vakavan viestin jokaiselle työpaikoille. Ne kehottavat nollatoleranssiin seksuaalisessa häirinnässä.

– Jokainen häirintäteko on liikaa. Seksuaalista häirintää koskeva lainsäädäntö antaa jo laajat mahdollisuudet puuttua häirintään. Nyt tarvitaankin ennen kaikkea asennemuutosta, järjestöt painottavat yhteisessä kannanotossaan.

Seksuaaliseen häirintään on järjestöjen mielestä puututtava aina vakavasti.

– Kaikkien osapuolten on tunnettava vastuunsa häirinnän ehkäisemisessä ja siihen puuttumisessa työpaikalla.

Työmarkkinakeskusjärjestöt huomauttavat, että häirintävapaan työilmapiirin luomiseen voidaan vaikuttaa työpaikoilla monin tavoin. Esimerkiksi kyselyllä voidaan kartoittaa henkilöstön kokemuksia syrjinnästä ja häirinnästä ja laatia työpaikalle menettelytapaohjeet mahdollisten tapausten selvittämiseen.

– Häirintävapaalla työpaikalla on positiivinen vaikutus työntekijöiden ja työnantajan väliseen luottamukseen sekä yleisemmin työhyvinvointiin. Työntekijöiden työhyvinvointi näkyy muun muassa tuottavuudessa, asiakastyytyväisyydessä ja työpaikan imagossa, järjestöt korostavat.

AKT saartaa kuljetusyrityksiä satamiin

Kuva: Kari Hulkko
Tietyt rekat eivät täyty satamissa, jotka ovat AKT:n saarrossa.

AKT:n hallitus on tänään päättänyt  asettaa saartoon 10 yritystä Hamina-Kotkan ja Helsingin Vuosaaren satamissa. Saartoon joutuvat seuraavat yritykset: Kuljetus Virtanen & Tenhu Oy, Trans Bros Oy, R.J.N. –Trans  Oy, Hämeen Rahtipalvelu Oy, Prozero Oy, Omega-Trans Oy, Crofin Oy, Rekkapalvelut Oy, P. Pykäläinen Ky, L T Pykäläinen

Saarron aikana kyseisiä yrityksiä ei palvella.

– On yrityksiä, jotka teettävät jatkuvasti töitä halvemmilla ehdoilla. Osa jättää haittalisiä sekä pekkasvapaita maksamatta. Nämä kymmenen yritystä kuuluvat siihen koriin, liittosihteeri Arto Sorvali AKT:stä kommentoi Ylelle.

Saarto alkaa maanantaina 18.12. kello 06.00 ja päättyy tiistaina 19.12. klo 06.00.

 

 

 

Keskustelua aiheesta

Hallitus käsittelee tietovuotoa – Sipilä: ”Pitää miettiä onko tästä syntynyt jotakin vahinkoa”

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) mukaan hallitus käsittelee tiistaina Helsingin Sanomille tehtyä tietovuotoa, jota Keskusrikospoliisi tutkii Puolustusvoimien pyynnöstä.  Asia tulee Sipilän mukaan tiedoksi myös tasavallan presidentillä vahvistettuun ulko- ja turvallisuuspoliittiseen ministerivaliokuntaan eli niin sanottuun tp-utvaan.

Helsingin Sanomat julkaisi lauantaina Puolustusvoimien Viestikoelaitosta koskevan jutun, joka sisälsi lehdelle vuodettua salassa pidettävää materiaalia.

– Tämä on vakava asia. Kyllä meidän lainsäädäntö on tässä asiassa käsittääkseni hyvin selkeä. Tiedon luovuttaminen, levittäminen ja julkaiseminen on rangaistavaa ja siitä näkökulmasta nyt asiaa käsitellään ja poliisi tutkii. Hallitus käsittelee tätä huomenna ja saa tästä raportin, Sipilä sanoi.

Mahdollisia lainsäädännöllisiä muutoksia Sipilä ei halunnut arvioida ennen poliisitutkinnan valmistumista.

– Lähinnä meidän pitää nyt miettiä onko tästä syntynyt jotakin vahinkoa. Pitää arvioida mistä vuoto on syntynyt. Aina täytyy lopulta arvioida myös sitä onko lainsäädäntö ajantasalla. Uskon kyllä, että lainsäädäntö on ajantasalla.

Sipilä ei usko, että vuodolla olisi vaikutusta tiedustelulain käsittelyyn.

”Eikä tässä vielä kaikki: lisää työttömien kuritusta tulossa” – sd-kansanedustaja ei mene halpaan nokkelista sanankäänteistä

Kuva: LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Eduskunta käsittelee tänään ja huomenna paljon kritisoitua työttömien aktiivimallia joko hyväksymällä tai hylkäämällä sen.

Työttömien keskusjärjestön puheenjohtajan, kansanedustaja Satu Taavitsaisen (sd.) mukaan Juha Sipilän (kesk.) hallitus on piilottanut positiivisen aktiivi-sanan taakse negatiivisen asian: työttömiä kurittavan aktiivimallin. Taavitsainen sanoo sitä kohtuuttomaksi ja epäoikeudenmukaiseksi ja se pitäisi hänen mielestään hylätä.

– Hallitus yrittää luoda positiivista mielikuvaa nokkelilla sanankäänteillä. Todellisuudessa kyse on työttömyysturvan leikkaamisesta, hän perustelee.

Taavitsainen ihmettelee, että vaikka lähes koko oppositio vastustaa aktiivimallia, hallituspuolueet eivät ole muuttaneet esitystään valiokuntakäsittelyssä.

Hän varoittaa, että lisää lunta tupaan on tulossa ensi keväänä.

– Eikä tässä vielä kaikki: työministeri Jari Lindström (sin.) valmistelee parhaillaan lisää työttömiin kohdistuvaa kuritusta. Ensi keväänä on tulossa aktiivisen työnhaun malli, joka edellyttää, että työttömän pitää kolmen kuukauden aikana hakea vähintään 12:ta työpaikkaa ja raportoida joka viikko netissä sähköisesti karenssien uhalla.

Vaalikoppiin pitää jokaisen raahautua ”vaikka pää kainalossa”.

Taavitsainen pitää myös tätä aktiivimallin toista esitystä erittäin huolestuttavana. Hän uskoo, että eduskunnan toiminta näyttää kansalaisten silmissä hahmottumattomalta.

– Ja meitä, jotka olemme työttömiä puolustaneet, moititaan. Parannettavaa tiedottamisessa siis riittää.

SDP:n kansanedustaja muistuttaa vaalien ja niissä äänestämisen tärkeydestä. Ahkerimmin vaaleissa äänestävät korkeasti koulutetut ja hyvätuloiset. Työttömät, nuoret ja työväestö jättävät helposti äänestämättä.

– Tämä on todella harmi, koska viime vaalien jälkeen juuri heille Sipilän porvarihallitus on jakanut kurjuutta. Työttömät, nuoret ja työväestö eivät saaneet ministereiksi heidän puolellaan olevia, koska eivät äänestäneet.

Taavitsainen varoittaa, että harjoitettu politiikka vinoutuu, kun osa ihmisistä nukkuu vaalien yli.

– Tällöin äänestävien vaikutusmahdollisuudet kasvavat ja he saavat mieluisensa päättäjät ja mieluisiaan päätöksiä. Vaalikoppiin pitää tulevaisuudessa jokaisen raahautua ”vaikka pää kainalossa”.