Politiikka

”Valmisteluun on liittynyt kummallisia piirteitä” – Lindtman selvitti medialle välikysymyksen taustat

Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
RKP:n Thomas Blomqvist (vas.), vihreiden Jyrki Kasvi, vasemmistoliiton Li Andersson, SDP:n Harry Wallin, välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, SDP:n Antti Lindtman, perussuomalaisten Leena Meri ja kristillisdemokraattien Päivi Räsänen oppositiopuolueiden tiedotustilaisuudessa Helsingin päärautatieasemalla 27. syyskuuta 2017. Oppositio jätti yhteisen välikysymyksen raideliikenteestä ja omistajaohjauksesta.
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
RKP:n Thomas Blomqvist (vas.), vihreiden Jyrki Kasvi, vasemmistoliiton Li Andersson, SDP:n Harry Wallin, välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, SDP:n Antti Lindtman, perussuomalaisten Leena Meri ja kristillisdemokraattien Päivi Räsänen oppositiopuolueiden tiedotustilaisuudessa Helsingin päärautatieasemalla 27. syyskuuta 2017. Oppositio jätti yhteisen välikysymyksen raideliikenteestä ja omistajaohjauksesta.
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
RKP:n Thomas Blomqvist (vas.), vihreiden Jyrki Kasvi, vasemmistoliiton Li Andersson, SDP:n Harry Wallin, välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, SDP:n Antti Lindtman, perussuomalaisten Leena Meri ja kristillisdemokraattien Päivi Räsänen oppositiopuolueiden tiedotustilaisuudessa Helsingin päärautatieasemalla 27. syyskuuta 2017. Oppositio jätti yhteisen välikysymyksen raideliikenteestä ja omistajaohjauksesta.

Koko oppositio jätti tänään välikysymyksen raideliikenteen tulevaisuudesta ja hallituksen harjoittamasta omistajaohjauksesta.

– Vaikka tämänhetkinen oppositio edustaa ajatusmaailmaltaan kirjavaa joukkoa, meitä yhdistää yksi yhteinen huoli. Se on malli, jolla hallitus ajaa nyt raideliikenteen kilpailuttamista. Meidän näkökulmasta näyttää siltä, että haitat ovat varmoja ja hyödyt ovat ilmassa, SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman (sd.) sanoi tänään Helsingin rautatieasemalla, jossa välikysymystä esiteltiin.

Lindtmanin mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä (kesk.) ei ole saatu selkeitä vastauksia siihen, miten kaavailtu malli hyödyttää asiakkaita ja veronmaksajia.

– Niitä ei kuulunut, joten meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tehdä yhteinen välikysymys. Kun hallitus on sanonut, että heidän ajamaa mallia ei eduskuntaan tuoda, tämä on oppositiolle käytännössä ainut mahdollisuus saada asia avoimesti keskusteluun.

”Ei lisää yhtään junatarjontaa.”

Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja on kansanedustaja Harry Wallin (sd.). Hän on eläkkeellä oleva veturimies. Hän ollut töissä myös VR:n pääkonttorilla suunnittelemassa 2 000 veturinkuljettajalle työvuorot ja sekä samalla kaluston kiertoa.

Wallin muistuttaa, että liikenneverkot ovat kansalaisille äärimmäisen tärkeitä. Joukkoliikenteellä on myös tärkeä osuus ilmastopäästöjen rajoittamisessa.

Bernerin henkilöliikenteen kilpailuttamisen mallissa VR pilkottaisiin neljään yhtiöön. Yksi niistä olisi kalusteyhtiö. Wallin huomauttaa, että lisätarjontaa raiteille ei kuitenkaan tulisi, koska ajettaisiin nykyisellä kalustolla ja junavuoroilla. Syntyisi vain alueellisia monopoleja. Tehokkuus häviäisi.

– Emme me vastusta kilpailua. On terveellistä ja hyvää, että kilpailua tulee. Rautateillähän on jo tavaraliikenne vapaassa kilpailussa, mutta … kun kalusteyhtiö perustetaan, sen jälkeen kalusto on kaikkien käytössä. Se ei lisää yhtään junatarjontaa, Wallin valittaa ja lisää, että Bernerin mallissa pääomat vain valuisivat ulkomaille.

Wallin: Suomen turvalaitejärjestelmä on museokamaa.

Parempi malli nyt kaavaillun VR:n henkilöliikenteen kilpailun avaamiseksi olisi Wallinin mukaan se, että jokaisella yhtiöllä olisi oma kalusto, jolla ne kilpailisivat.

– Berner on halunnut mallin, jossa romutetaan VR:n perustoiminnot. VR on tuottanut omistajalle viiden vuoden aikana 450 miljoonaa euroa osinkoina ja muina tuloina eli VR on erittäin hyvä valtiolle.

Wallin siis uskoo, että Bernerin mallilla tuottaisi osinko menetetään.

– Mistä ne rahat sitten sen jälkeen otetaan hyvinvointipalvelujen turvaamiseksi?

– Erityisesti hämmästelen, että keskustalainen ministeri Berner ajaa tätä mallia. Tämähän tulee tarkoittamaan sitä, että junaliikenne loppuu maakuntien Suomsta. VR:llä on velvoiteliikennettä maakuntien Suomessa ja kun tulee avoin kilpailu, ei voi enää asettaa velvoitetta ajaa kannattamatonta liikennettä.

Wallin huomauttaa myös, että Suomen ratayhteydet ovat 90 prosenttisesti yksiraiteisia. Nyt pitäisi saada lisäraiteita. Myös rataverkon turvalaitejärjestelmät ovat vanhentuneita. Ne ovat 1970-luvulta.

– Olen monta kertaa esittänyt ministeri Bernerille kysymyksen, koska tätä ruvetaan digitalisoimaan eli uudistamaan. Sen kustannusarvio on noin 800 miljoonaa. Silloin poistuisivat myöhästymiset.

Suomen turvalaitejärjestelmä on tällä hetkellä sellainen, että jossain päin Eurooppaa vastaavaa esitellään jo museossa.

”Mistä tässä kilpaillaan muuta kuin henkilöstön palkoilla.”

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meri pitää hänkin kilpailua sinänsä hyvänä asiana, jos se on oikein toteutettu.

– Nykymallista tulee sellainen tunne, että mistä tässä kilpaillaan muuta kuin henkilöstön palkoilla. Mikä muu se voisi olla kuin henkilöstökulut, jossa lähdetään säästämään.

Vihreiden kansanedustajan Jyrki Kasvin mielestä maallamme on tällä hetkellä hallitus, jolle tuntuu olevan hyvin vaikeaa hyväksyä sitä, että julkista palvelua tehdään julkisesti.

– Totta kai yksityistäminen ja kilpaileminen ovat hyviä työkaluja, mutta jos ne ovat ideologista itsetarkoitusta, silloin me olemme ongelmissa. Tuntuu, että ratkaisevaa ei olekaan se, onko tarkoituksenmukaista, vaan se saadaanko julkista palvelua yksityistettyä.

Vasemmistoliiton puheenjohtajan Li Anderssonin mukaan tämänhetkiset VR:n ongelmat liittyvät ennen kaikkea huonoon johtamiseen, harjoitettuun omistajapolitiikkaan sekä siihen, että Suomessa on annettu raideverkoston rapistua liian kauan.

– Mikään näistä ongelmista ei ratkea sillä, että hallitus nyt junailee sadan miljoonan euron edestä osinkotuottoja yksityisten voittoa tavoittelevien firmojen taskuihin, Andersson sanoo.

”Tämän selvityksen media joutui kaivamaan esiin.”

Antti Lindtmanin mukaan liikenneministeriön raideliikennehankkeen valmisteluun on liittynyt kummallisia piirteitä.

Lindtman toteaa, että esimerkiksi Boston Consulting Groupin selvitys, joka on kilpailutuksen kautta tehty selvitys, osoittaa, että Bernerin ajama malli saisi aikaan isot kustannukset.

– Sen maksaa asiakas tai veronmaksaja, Antti Lindtman sanoo.

– Tämän selvityksen media joutui kaivamaan esiin, hän huomauttaa.

Lindman totesi, että käytännössä ainoa selvitys, joka tukee Bernerin mallia on liikenneministeriön itse tilaama selvitys.

– Se oli 500 euroa alle kilpailutusrajan.

Valtioneuvoston omistajaohjauksen ykkösvirkamiehen Eero Heliövaaran mukaan esillä ollut kilpailuttamismalli voisi viedä VR:n omistaja-arvosta satoja miljoonia euroja. Hän puhui asiasta Kauppalehdelle.

Lindtman näkee Heliövaaran sanat hätähuutona ja täystyrmäyksenä liikenneministeriön suunnittelemalle kilpailuttamimallille. Valmistelusta on myös Lindtmanin mukaan siirretty sivuun keskeisiä virkamiehiä.

– Kyllä tämä herättää meissä huolen, onko valmistelu ollut niin hyvää, aitoa ja avointa, kun näin mittavan asian kokoluokka edellyttäisi.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat