Valtiosääntöoikeuden professori: Maakunnallisesta verotuksesta pitäisi ehkä päättää erikseen perustuslain mukaisesti

Suomi on perustuslaillinen tasavalta. Se on ollut selvää pässinlihaa jo vuodesta 1917 lähtien.

Läntisissä demokratioissa on myös koko joukko valtioita, jotka koostuvat osavaltioista. Yhdysvallat ja Saksa lienevät niistä tunnetuimmat.

Yhdysvalloissa on 50 osavaltiota. Saksa on liittotasavalta, joka koostuu kuudestatoista osavaltiosta. Osavaltioilla ei ole omaa verotusoikeutta.

Suomen keskusta ajaa härkäpäisesti sote-uudistuksen nimissä maakunnallista itsehallintoa. Maakuntien päättäjät valittaisiin vaaleilla ja maakunnat saisivat myös verotusoikeuden.

Suomen tasavalta muuttuu siis Suomen liittotasavallaksi?

Mikäli pyrkimys maakuntien itsehallintoalueista etenee, pitää ratkaista, miten verotusoikeus on sopusoinnussa perustuslain kanssa.

Valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen pitää ajatusta Suomen liittotasavallasta liioitteluna.

– Suomen valtion toimivallasta pitäisi siinä tapauksessa säätää erikseen, hän muistuttaa.

Suomessa verotusoikeus on valtiolla, kunnilla ja seurakunnilla. Valtion ja kuntien verotus on perustuslaillinen juttu, mutta kirkollisvero ei ole, koska seurakuntaan kuuluminen on vapaaehtoista.

– Mikäli pyrkimys maakuntien itsehallintoalueista etenee, pitää ratkaista, miten verotusoikeus on sopusoinnussa perustuslain kanssa, Ojanen tähdentää.

– Voisi ajatella, että kun kuntien verotusoikeudesta on erikseen säädetty laissa, voisiko siitä vetää sellaisen johtopäätelmän, että myös maakunnallisesta verotuksesta pitäisi päättää erikseen perustuslain mukaisesti, hän pohdiskelee.

Suomessa on yksi itsehallintoalue, Ahvenenmaa. Omaa verotusoikeutta sillä ei ole. Ahvenanmaa maksaa aivan samalla tavoin kuin muutkin alueet valtionveroja.

Keskusta on pitänyt jöötä maakuntaitsehallinnosta vuosikymmeniä. Yhtä lailla kuin keskusta on aina ajanut maakuntaitsehallintoa on SDP sitä aina vastustanut.

Tuomas Ojanen sysää pallon poliittisille päättäjille.

– On parempi, etten ota asiaan henkilökohtaisesti kantaa.

Hänen mukaansa eletään historiallisesti ja valtio-oikeudellisesti merkittävää aikaa mikäli Suomeen tulevat maakunnalliset itsehallintoalueet. Hän sanoo, etteivät palvelut kaipaa itsehallintoa.

– Sote-uudistus on sellainen, ettei palvelujen järjestämiseen tarvita mitään demokraattista vaaleilla valittua itsehallintoaluetta.

Hän tähdentää, ettei perustuslaki estäisi mallia, jossa valtio järjestäisi ja rahottaisi soten.

Politiikkaa tämä on mitä suurimmassa määrin.

Ojanen muistuttaa, että läntisessä maailmassa usein valtiovalta hoitaa suvereenisti kansalaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen ja rahoittamisen ilman, että erikseen mietittäisiin jotain erityistä kansalaisten osallistumismahdollisuutta.

– Kansalaisilla on mahdollisuus vaikuttaa esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisiin valtiollisten vaalien kautta.

Ojanen uskoo, etteivät kansalaiset juurikaan mieti sosiaali- ja terveyspalvelujen kohdalla demokraattisia vaikutusmahdollisuuksia, vaan ennen muuta, saavatko he ajan lääkärille riittävän nopeasti.

– Politiikkaa tämä on mitä suurimmassa määrin, hän lisää.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat