Politiikka

Valtiovarainministeriön selvitys: viranomaisten kanssa asiointi verkkoon – ”Paperiasioinnista voidaan luopua kokonaan”

iStockphoto
Vanhempi herrasmies asioi verkossa.
iStockphoto
Vanhempi herrasmies asioi verkossa.
iStockphoto
Vanhempi herrasmies asioi verkossa.

Viranomaisten kanssa asioinnin tulisi olla tulevaisuudessa ensisijaisesti sähköistä, esittää oikeustaloustieteen professori Kalle Määttä valtiovarainministeriön julkaisemassa selvityksessä.

Kansalaisille ei digipakkoa edes kaukaisessa tulevaisuudessa.

Yksittäisiä kansalaisia ei tulisi jatkossakaan pakottaa sähköiseen viestintään, selvityksessä sanotaan, mutta elinkeinoharjoittajat voidaan velvoittaa digitaaliseen asiointiin. Uudistukset tulisi Määtän mukaan toteuttaa vuoteen 2022 mennessä. Määttä luovutti tänään selvityksen kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle (kesk.).

Julkisten palveluiden sähköistä asiointia koskevat lait kaipaavat Määtän mukaan selkiyttämistä. Professorin mukaan lakitekstiä voitaisiin yksinkertaistaa huomattavasti nykyisestä.

– Me voisimme purkaa normeja ihan surutta laajalla rintamalla ja saada paljon lyhyempiä ja toimivampia lakeja. Jopa perustuslakivaliokunta, joka usein koetaan joustamattomaksi, on tästä asiasta samaa mieltä, Määttä kertoo STT:lle.

– On hyvin tärkeää, että tavallinen kansalainen pystyy lukemaan lakia ja ymmärtämään sen sisällön. Ei siitä tule mitään, että joutuu soittamaan serkulle ymmärtääkseen edessään olevan lain.

Elinkeinoharjoittajien ja yritysten kohdalla paperiasioinnista voidaan luopua kokonaan.

Selvityksen maalaamassa tulevaisuudenkuvassa sähköinen asiointi on viranomaisasioiden hoidossa sääntö ja paperityö poikkeus. Elinkeinoharjoittajien ja yritysten kohdalla paperiasioinnista voidaan luopua kokonaan, mutta yksittäisiä kansalaisia ei edes kaukaisessa tulevaisuudessa aiota ajaa pelkästään verkkoon.

– Ei varmasti voida mennä kokonaan siihen. Meillä on kuitenkin perusoikeudet ja hallintolaki, joiden mukaan ihmisillä pitää aina olla mahdollisuus hoitaa asioitaan, vaikka sähköinen asiointi olisi mahdotonta kykyjen tai iän takia. Ei meillä tulla siihen menemään, kertoo ministeri Vehviläinen STT:lle.

– Meillä on haavoittuvia asiakkaita, joita voi olla jopa kolmannes väestöstä. Ei me voida heitä velvoittaa, silloin tulevat vastaan perusoikeudet ja hallinnon oikeusperiaatteet. Kansalaisten velvoittaminen sähköiseen asiointiin ei ole edes pitkän aikavälin tavoite, Määttä sanoo.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat